خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مجلس:

توسعه با فساد به دست نخواهد آمد

توسعه با فساد به دست نخواهد آمد
کد خبر : ۹۶۷۹۲

وزیر باید معتقد به ورود بخش خصوصی به صنعت راه و شهرسازی باشد/ می‌توانم به سرمایه‌گذارن بخش خصوصی اطمینان بدهم که می‌توانند وارد این بخش شوند/ برای حمایت از تمام سرزمین ایران تلاش خواهم کرد.

ایلنا: عباس آخوندی(وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی) در مجلس در دفاع از خود اظهار داشت: صحبت‌های خود را در دو بخش ارائه خواهم کرد که در بخش اول آن به معرفی برنامه‌های ارائه شده و خودم می‌پردازد و در بخش دوم به پاسخ به ایرادات اصلی مخالفان پرداخته شده است.

وی در ابتدا با تشکر از نمایندگان مخالف که به بررسی سوابق وی پرداخته‌اند و همچنین نمایندگان موافق که از وی حمایت کرده‌اند، افزود: امیدوارم که با رای اعتماد گرفتن از نمایندگان مجلس بتوانم گامی موثر برای خدمت به مردم بردارم.

آخوندی ادامه داد: برنامه‌های اینجانب در چارچوب پنج اصل تدوین شده است:

۱- عدالت که انعکاس این اصل در چارچوب توسعه متوازن بوده است و برای حمایت از تمام سرزمین ایران تلاش خواهم کرد.

۲- رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان در حق دسترسی ایمن و آسان به حمل و نقل و مسکن که درصدر برنامه‌های اینجانب قرار دارد.

۳- کارایی که باتوجه به سرمایه انباشته شده در بخش حمل ونقل مورد توجه قرار گرفته است.

۴- پذیرش تولید ثروت.

۵- مقابله با فساد و بر این باورم که توسعه با فساد به دست نخواهد آمد.

آخوندی با اشاره به سرمایه‌بر بودن و پرهزینه بودن طرح‌های صنعت، حمل و نقل افزود: درحال حاضر دولت با محدودیت منابع روبروست در نتیجه برای احداث برنامه‌های زیربنایی، جاده‌ها و بزرگراه‌ها؛ چاره‌ای جز مراجعه به بخش خصوصی ندارد.

وی گفت: برای وارد کردن بخش خصوصی به این صنعت نیاز به یکسری مقدمات ابتدایی است.

وزیر پیشنهادی با اشاره به اینکه درحال حاضر صنعت حمل و نقل بیش از ده درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد اما سهم این صنعت از بازار صفر است. افزود: برای تشویق بخش خصوصی نیازمند ستاد تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، دریایی و هوایی و ریلی هستیم.

وی با اشاره به اختلاف موجود بین سرمایه‌گذاران و شرکت حمل و نقل اظهار داشت: درحال حاضر عمده سرمایه‌گذاری در بخش جاده‌ها و آزادراه‌ها مربوط به بخش خصوصی بوده است و باید شرایط برای ورود بخش خصوصی به این صنعت فراهم شود.

آخوندی؛ جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این صنعت را مورد تاکید قرار داده و در این باره گفت: در ابتدا وزیر باید معتقد به ورود بخش خصوصی به این صنعت باشد و باتوجه به اینکه بنده در تدوین اصل ۴۴ حضور داشته‌ام و همچنین گفتگوهایی با بخش خصوصی انجام داده‌ام. فکر می‌کنم می‌توانم به آنان این اطمینان را بدهم که می‌توانند وارد این بخش شوند.

وی افزود: گواهی این اظهارات حمایت انجمن‌های حمل و نقلی از اینجانب است.

آخوندی در ادامه اظهاراتش به ضرورت اتصال شبکه‌های ریلی و جاده‌ای اشاره کرد و گفت: شبکه‌های ریلی و جاده‌ای مناطق مرزی و برون مرزی ما را رونق می‌بخشد و می‌تواند در افزایش استانداردها و کیفیت حمل و نقل بازارهای جدیدی که در آینده خواهیم داشت، رونق بخش باشد.

وی افزود: شایسته است که ما در صنعت حمل و نقل جاده‌ای بتوانیم رشد بالایی داشته باشیم و این امر در ساختارهای اتصالی به شبکه‌های ریلی نهفته است.

آخوندی همچنین به مبحث حمل و نقل در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: حمل و نقل چه در بحث توریسم و گردشگری و چه در بحث مهمی مانند ماهیگیری؛ بخش عمده‌ای از زندگی بندرنشینان را شکل می‌دهد لذا نمی‌توان از آن غفلت کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در حمل و نقل هوایی نیز براساس برنامه پنج ساله توسعه باید با رشد 5/1 برابری مواجه باشیم و البته مصوبات خوبی هم در این حوزه وجود دارد اما باید با برنامه‌هایی که در این وزارتخانه اجرایی می‌کنیم؛ این مصوبات را پیگیری کرده و ظرفیت ناوگان هوایی را افزایش دهیم.

وی در ادامه به موضوع مهم امنیت جاده‌ای اشاره کرد و گفت: در برنامه پنج‌ساله چند نکته راجع به ایمنی جاده‌ها مطرح شد. لذا یکی از برنامه‌های من در دولت پیش رو این است که ایمنی جاده‌ها را تامین کنم و موجبات ارتقای آن را فراهم بخشم. سرویس‌دهی در جاده‌ها و ایجاد امکانات رفاهی بیشتر از مهمترین برنامه‌های آخوندی در حوزه وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی همچنین به بازار کسب و کار و حمل و نقل اشاره کرد و گفت: براساس اصل 44 قانون اساسی بخش خصوصی با اخذ مجوز می‌تواند به کسب و کار و رونق در زمینه‌های مختلف بپردازد و دولت نیز به عنوان مسئول اجرایی موظف است فرآیندها را به ترتیبی قرار دهد که بخش خصوصی تشویق به سرمایه‌گذاری در این زمینه شود.

وی ادامه داد: برنامه بعدی من این است که تمام فرآیندها را در زمینه بهبود بازار کسب و حمل و نقل مورد بازبینی قرار دهم تا فعالان حمل و نقل را در اخذ مجوز کمک کنم.

آخوندی همچنین به قانون کنترل ساختمان اشاره کرد و گفت: در یکی از قانون‌هایی که اخیرا تصویب شده است؛ به عملکرد سازمان نظام مهندسی اشاره شد ولی متاسفانه ما هم‌اکنون فاقد نظام سازمان مهندسی حمل و نقل هستیم. وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم قصد دارد با تصدی بخشی مدیران؛ اشتغال را به بازار حمل و نقل بازگرداند و 250 نفری که بنابر قانون می‌بایست در سازمان نظام مهندسی فعالیت کنند را در این سازمان قرار دهد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به تحصیلکرده‌های حوزه راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: امروز حدود یک میلیون و هشتصد هزار دانشجو در بازار کار با تحصیلات تخصصی راه و شهرسازی حضور دارند و نیاز به فرصتی برای نشان دادن خود در این عرصه  دارند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به میزان ظرفیت داخلی کشور ما نمی‌توانیم این مقدار تحصیلکرده متخصص را در داخل به اشتغال بگیریم اما می‌توانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کرده و کاری کنیم تا آنها نه تنها مصرف کننده ثروت ملی بلکه تولیدکننده ثروت و ارز برای کشور باشند. آب‌راه‌ها و شبکه‌های اصلی، بهسازی مسکن‌های روستایی، بهسازی راه‌های شهرسازی و بهسازی حوزه حمل و نقل درمناطق روستایی از دیگر محورهایی است که دولت یازدهم در برنامه‌های خود به آن توجه خواهد کرد.

آخوندی در ادامه نابرابری جمعیت در سطح ایران را موضوع مهمی عنوان کرد و افزود: در حوزه شهرسازی اصلی‌ترین مسئله توزیع متوازن جمعیت در ایران است. درحال حاضر تمرکز جمعیت در تهران و ده شهر بزرگ دیگر کشور خلاصه شده و ما باید برنامه‌ای تدوین کنیم تا عدالت جغرافیایی فراهم شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: موضوع نظام مدیریت شهری نیز از دیگر اولویت‌های اینجانب است که در این راستا با تقسیم وظایف بین دولت شهری باید اختیارات بیشتری به شهرداری داده و سایر نهادهای خدماتی را ارتقا بخشید.

وی همچنین با تاکید بر اینکه وی از مخالفان مسکن مهر نخواهد بود، گفت: مسکن مهر باید برای ایران تولید شود ولی عده‌ای از افراد بر این اعتقادند که من با این موضوع مخالفت دارم. باید بگویم که پیش از اینکه مسکن مهر با این نام مطرح شود در دوره‌ای که من در وزارت مسکن حضور داشتم؛ این پروژه با عنوان "مسکن اجتماعی" در سال 82 مطرح شد.

آخوندی گفت: تا پیش از سال 82 و ارائه طرح مسکن اجتماعی؛ دولت کوچکترین کمک هزینه‌ای به شهروندان برای برخورداری از مسکن نمی‌کرد و تنها زمین را در شرایطی خاص در اختیار آنها قرار می‌داد اما ما مسکن اجتماعی را طراحی کردیم تا بتوان از طریق آن شهروندان را به سمت حق برخورداری از مسکن سوق داده و کسانی‌که قدرت پس‌انداز ندارند؛ مورد حمایت قرار گیرند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با طرح سوالی افزود: سوال اصلی من این است که آیا تمام مسکن مهر ایران را شامل می‌شود؟ مسلما خیر. کل برنامه مسکن ایران فراتر از مسکن مهر است. البته باید اشاره کنم که مکان‌یابی این مسکن‌ها به خوبی صورت نگرفته است و دارای مشکلات زیربنایی بسیاری در این حوزه هستیم.

وی در ادامه اظهاراتش، ماموریت وزارت راه و شهرسازی را برای خود یک مدیریت استراتژیک عنوان کرد و آن را ملزم به برخورداری از تمام حوزه‌ها اعم از راه، مسکن، حمل و نقل و سایر موارد دانست.

آخوندی همچنین در واکنش به اظهاراتی که نوباوه درخصوص آمار اعلام شده برای مسکن مهر اعلام کرد، گفت: باید تاکید کنم که کل واحدهای مسکونی ساخته شده تا به الان بیش از یک میلیون واحد است و آمار شش میلیونی وی اشتباه محض است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی وزارتخانه خود را یک وزارتخانه تخصصی اعلام کرد و در معرفی خود به نمایندگان مجلس ادامه داد: بنده عضو اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم و بعداز شروع جنگ مسوولیت ستادهای پشتیبانی جهاد سازندگی را برعهده داشتم و به طور مرتب در عملیات‌های مختلف با سرکشی و حضور وظیفه خود را به خوبی انجام دادم. همچنین در مرداد ماه سال 61 معاون وزیر شده و در سال‌های حساس جنگ وظایف خطیری را در حوزه جهاد سازندگی عهده‌دار بودم.

آخوندی با اشاره به گزارشات ارائه شده؛ افزود: در سال 72 وزیر مسکن و شهرسازی بودم و اقدامات بنیادی همچون ساختن 100 بیمارستان انجام دادم که همه دوستان مستحضر هستند.

وی ادامه داد: گفته شد که در دوران وزارت اینجانب نرخ مسکن 3 برابر شده است. این درحالی است که در 8 سال گذشته نرخ مسکن 6 برابر و نرخ زمین 9 برابر شده است که قرار بود کاهش بهای مسکن را داشته باشیم.

آخوندی در ارتباط با مباحث سیاسی عنوان شده توسط نمایندگان مخالف افزود: چند نکته را باید عرض کنم اول اینکه جناب زارع در این مورد بسیار به بنده کمک کردند و توضیح دادند که بنده منصف بوده‌ام و دربرابر مقام معظم رهبری گواهی حق داده‌ام و هیچگاه جوزده نشده‌ام.

وی در همین راستا ادامه داد: با مجموعه سوابقی که از ابتدای انقلاب درخصوص بنده وجود دارد این سوالاتی که از من در مورد وفاداری به انقلاب و این کشور پرسیده می‌شود؛ بسیار سخت و دردناک است، کسی که بهترین وقت زندگی خود را در تأمین امنیت و در جبهه گذرانده است این سؤال برایش دردناک است.

وزیر پیشنهادی افزود: اگر می‌خواهید رسماً بگویم درحالیکه شورای نگهبان با تأیید صلاحیت اینجانب؛ آن را رسماً اعلام کرده است. با این حال می‌گویم که من همواره قانون‌مدار و تسلیم امر رهبری بوده‌ام و معلوم است که به رهبری و ولایت فقیه اعتماد دارم.

آخوندی ادامه داد: اینجانب 35 سال سابقه حمایت و خدمت در کشور را دارم. این سابقه عملکردی مهمتر است یا اینکه من اینجا تنها یک کلمه به زبان بیاورم. هنوز هم اگر دشمنان بخواهند به کشور حمله کنند با حمایت رهبری به حمایت از کشور خواهم پرداخت.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز