گزارش خبری؛
قصد دولت برای اخراج کارگران چینی از ایران
در حاشیه بازدید مقامات دولت یازدهم از محل قطعه یک پروژه آزادراه تهران – شمال، رییس بنیاد مستضعفان درباره نحوه ادامه همکاریها با پیمانکار چینی در تکمیل این آزادراه اعلام کرد «تا زمان باقی بودن مبلغ فاینانس طرف چینی در این پروژه ادامه کار خواهد داد اما پس از آن کار به پیمانکاران ایرانی سپرده میشود.»
در تیرماه سال ۹۱ خبرگزاری ایلنا با استناد به متن مذاکرات عبدالرضا شیخالاسلامی وزیر کار ایران در دولت دهم و وزیر منابع انسانی جمهوری خلق چین در تهران، خبر از صدور دستور سرعت بخشیدن به رفع مشکلات «حضور نیروی انسانی چینی در پروژه آزادراه تهران – شمال» داد. هر چند این خبر در زمان انتشار مطابق معمول با تکذیب شدید وزیر کار وقت مواجه شد اما پس از واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس به حضور کارگران چینی، دعوا به رسانههای عمومی کشید و بالا گرفت. در آن میان خبرگزاری فارس تصویری از کار کردن کارگران چینی در بزرگراه در حال احداثتهران شمال منتشر کرد و ایلنا نیز فایلی صوتی از
مصاحبهای(پیش از انتشار تکذیب شده) با مدیر منطقه یک پروژه آزادراه تهران شمال انتشار داد که چند روز پیش از رسانهای شدن ورود کارگران چینی به ایران انجام شده بود. در آن مصاحبه فرد مسئول میگفت: «از مجموع ۷۰۰ کارگر شاغل در این منطقه، ۶۰۰ کارگر چینی هستند که از این میزان تنها یک دهم مهندس و تکنسین و مابقی کارگر سادهاند که البته تعدادی نیروی کار زن چینی نیز برای انجام امور دفتری این پروژه فعالیت میکنند.»
این ماجرا همچون سایر جنجالهای رسانهای در مدت زمان کوتاهی(اواسط مرداد ۹۱) از صدر اخبار پایین و پایینتر آمد تا سرانجام به کلی فراموش شد تا ۲۹ آبانماه سال جاری در حاشیه بازدید مقامات دولت یازدهم از محل قطعه یک پروژه آزادراه تهران – شمال، رییس بنیاد مستضعفان درباره نحوه ادامه همکاریها با پیمانکار چینی در تکمیل این آزادراه اعلام کرد «تا زمان باقی بودن مبلغ فاینانس طرف چینی در این پروژه ادامه کار خواهد داد اما پس از آن کار به پیمانکاران ایرانی سپرده میشود.»
این اظهارات در حالی مطرح شده که بنا بر اعلامایسنا، در طول سالهای گذشته بنیاد مستعضفان به عنوان یکی از سه ضلع مطرح شده در تکمیل قطعه یک آزادراه تهران – شمال قراردادی را با یک طرف چینی امضا کرده بود که بر مبنای آن تکمیل شدن قطعه یک پروژه با وجود و همکاری آنها نهایی میشد.
در سالهای قبل اختلاف نظر بین بنیاد مستضعفان و طرف چینی باعثشد کار در برخی مراحل با کندی بسیاری پیش رود و پس از آن نیز با مسدود شدن امکان ورود فاینانس جدید عملا فعالیت چینیها در این طرح بسیار مهم متوقف شد.
در ماههای قبل پس از انجام برخی مذاکرات بین بنیاد و چینیها و البته برقراری امکان مجدد ورود فاینانس به کشور بار دیگر انجام عملیات احداثی در این پروژه به خود شکلی جدی گرفت و کار برای چند ماهی ادامه پیدا کرد.
با این وجود و علیرغم گذشت چند سال از کار احداثدر این پروژه هنوز میزان آمادگی قطعه یک آزادراه تهران – شمال به ۵۰ درصد نیز نرسیده و پس از چند بار تغییر دادن زمان افتتاح آن دولت یازدهم قول تکمیل پروژه تا دو سال آینده را داده است.