مدیر شبکه بهداشت و درمان بوکان خبر داد:
خرابی تنها دستگاه سیتیاسکن بوکان و سرگردانی ۵۹ هزار نفر بیمه شده
«از ۱۷ تیرماه امسال تاکنون خرابی قسمت تیوب تنها دستگاه سیتیاسکن بیمارستان دکتر قلیپور بوکان مشکلات بسیاری برای بیماران این شهر به وجود آورده است.»
با خرابی تنها دستگاه سیتیاسکن بیمارستان دکتر قلیپور شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی، ۵۹ هزار نفر از بیمهشدگان روستایی و شهری تامین اجتماعی این شهرستان از دریافت خدمات پزشکی این دستگاه مهم محروم شدهاند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوکان در این باره به ایلنا گفت: از ۱۷ تیرماه امسال تاکنون خرابی قسمت تیوب تنها دستگاه سیتیاسکن بیمارستان دکتر قلیپور بوکان مشکلات بسیاری برای بیماران این شهر به وجود آورده است.
دکتر «سامرند مرزنگ» در تشریح پیامدهای ناشی از خرابی این دستگاه مهم که برای تشخیص بیماریهای مغز و اعصاب، قلب، ریه و… بهکار برده میشود، اظهار داشت: با توجه به اینکه شمار بیماران نیازمند سیتیاسکن بیمارستان ۱۵ تا ۲۰ نفر در روز است، تمامی بیماران لازم به بستری را بر اساس تعرفه تحول سلامت به مهاباد و میاندواب منتقل کردهایم تا مراحل درمان خود را در آنجا طی کنند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوکان با بیان اینکه نگهداری از این دستگاه به بخش خصوصی واگذار شده است در ادامه گفت: وظیفه نظارت بر تعمیر و نگهداری دستگاه طی قرارداد ۵ سالهای(از سال۸۹ تا سال ۹۴) به شرکت پیشرودرمان واگذار شد.
وی افزود: در قرارداد این شرکت پیمانکاری تصریح شده است چنانچه دستگاه خراب شود، پیمانکار موظف به تعمیر آن ظرف ۳۰ روز خواهد بود.
مرزنگ با یادآوری اینکه در متن قرارداد مواد قانونی جریمه دیرکرد ناشی از تعمیر و یا خسارت ناشی از توقف دستگاه شرکت پیمانکار گنجانده نشده است، خاطرنشان کرد: اگر لغو قرارداد انجام میشد، دستگاه دیگری در شهرستان بوکان وجود نداشت که بتوان از آن استفاده کرد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوکان با اشاره به هزینه بالای تعمیرات دستگاه گفت: شبکه بهداشت و درمان بوکان هیچگونه تعهدی در قبال پرداخت مبلغی جهت تعمیرات به پیمانکار ندارد اما بهدلیل تهیه تیوب(قطعه معیوب) دستگاه از خارج کشور و ناتوانی مالی پیمانکار در تامین هزینه قطعه معیوب، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به پیمانکار کمک مالی کرد تا هرچه سریعتر دستگاه به کار افتد.
پیش از این، برخیسایتهای خبری محلینیز به سرگردانی بیماران و فشارهای ناشی از چند برابر شدن هزینههای مالی درمان آنان اشاره کرده بودند.
ارائه دهندگان خدمات درمان مسئولاند
در این ارتباط یک کارشناس بیمههای اجتماعی ضمن تاکید بر این موضوع که بیمارستانهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی از متعهدان اصلی ارائهدهنده خدمات درمانی به بیمهشدگان محسوب میشوند، به ایلنا گفت: پیمانکار در این زمینه هیچ کوتاهی نکرده است.
«علیرضا حیدری» افزود: هزینه فرصت ناشی از خرابی دستگاه سیتیاسکن را بهطور غیرمستقیم بیمار پرداخت میکند و این نقض آشکار حقوق بیمار است.
وی ادامه داد: «دستگاه سیتیاسکن بیمارستان با بهای میلیاردی از طرف دانشگاه تهیه و نگهداری آن به شرکت پیمانکاری واگذار میشود، از طرفی دستگاه در حین کار خراب میشود؛ این مشکل ربطی به بیماران پیدا نمیکند که آنان متقبل پرداخت هزینه درمان دوبرابری شوند».
به گفته این کارشناس تامین اجتماعی، در راستای خصوصیسازی بیمارستانها و مدیریت هیات امنایی آنها نحوه نگهداری تجهیزات درمانی ملیاردی به شرکتهای پیمانکاری واگذار شد که این موضوع موجب شد تا در بیمارستانهای دولتی نیز بخش خصوصی با در دست گرفتن تجهیزات اصلی درمان به جای درمان بیماران در جهت سود بیشتر باشد که این با اصل ارائه رایگان خدمات منافات دارد.
چنین اقداماتی به گفته حیدری حراج اموال عمومی تلقی شده و این رویکرد در حال افزایش است.