خبرگزاری کار ایران

گزارش آخرین روز از هفته تأمین اجتماعی؛

تأمین‌اجتماعی، رسانه و پاسخگویی

کد خبر : ۱۸۷۲۶۲

بیش از ۵۶ درصد مستمری‌بگیران و ۳۰ درصد بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی حقوق حداقلی دارند / استراتژی‌ سازمانی بر اعتمادسازی است

آخرین روز از هفته تأمین اجتماعی با عنوان «تأمین‌اجتماعی، رسانه و پاسخگویی» در سالن نگین غرب با حضور وزیر کار، مدیران و معاونان سازمان تأمین اجتماعی و اصحاب رسانه به پایان رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر این مطلب که باید بتوان اعتماد کارفرمایان و کارگران را جلب کرد اظهار داشت: باید یکی از استراتژی‌های ما «اعتمادسازی» باشد.

«علی ربیعی» افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی درحالی به تیم جدید مدیریت واگذار شد که علما، بزرگان نظام، تشکل‌ها، اعتماد خود را به این سازمان از دست داده بودند و خوشبختانه توانستیم یک بار دیگر اعتماد اقشار مختلف را نسبت به این سازمان جلب کنیم.

وی اظهار داشت: لایحه حمایتی سازمان بهزیستی دنبال می‌شود و به‌صورت هدفمند در این زمینه فعالیت کنیم.

ربیعی با بیان این نکته که منابع این سازمان میان نسلی است، عنوان کرد: باید تمام توان حرفه‌ای را برای ممانعت از دست‌اندازی به منابع این سازمان به‌کار بگیریم.

وی تصریح کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی در حل مشکل صندوق فولاد کمک بسیار زیادی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت.

وزیر کار افزود: پاسخگویی و شفافیت یکی از شعارهای ما است و از رسانه‌ها و شرکای اجتماعی این سازمان دعوت می‌کنم تا نواقص و مشکلات این سازمان را دیده و با نقد منصفانه تأمین‌اجتماعی را نظارت کنند و ما داوطلب نظارت بیشتر بر این سازمان هستیم.

در ادامه این مراسم، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی دیگر سخنران این برنامه به نقش و تأثیر فراوان این سازمان بر ایجاد همبستگی و تحکیم امنیت ملی تأکید کرد و گفت: باز توزیع ثروت از نتایج مستتر در خدمات تأمین‌اجتماعی است و افرادی که بهره بیشتری از منابع عمومی دارند به نسبت بیشتری در راه رفاه اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی خروجی آن به صورت مساوی توزیع می‌شود.

«سیدمحمدتقی نوربخش» با بیان این‌که تجربه جهانی نیز نشان می‌دهد که بهترین واسطه عبور از اقتصاد دولتی به خصوصی صندوق‌های بیمه‌ای هستند، اظهار داشت: همانگونه که در بسیاری کشورهای توسعه یافته نیز مشاهده می‌شود، بهترین مسیر برای خصوصی‌سازی سازمان‌های بیمه‌ای هستند.

وی با تأکید بر اینکه توجه به منابع و مصارف و محاسبات بیمه‌ای باید همواره در سازمان تأمین‌اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، گفت: در ۲ دولت گذشته تکالیف متعددی به این مجموعه تحمیل شد که بسیاری از تکالیف محول شده، بیشتر جنبه حمایتی دارند.

نوربخش با یادآوری اینکه بیش از ۵۶ درصد مستمری‌بگیران و ۳۰ درصد بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی حقوق حداقلی دارند، ادامه داد: در چنین سازمانی که این مشکلات را دارد، نیازمند مدیریت جهادی است.

وی با اشاره به کسری بودجه ۵هزار میلیارد تومانی تأمین ‌اجتماعی در سال گذشته، گفت: اگر برای تأمین کسری بودجه سازمان براساس مصوباتی که وجود داشت ۵ هزار میلیارد تومان از سرمایه سازمان در بورس عرضه می‌شود، تعادل اقتصاد کشور به هم می‌خورد.

نوربخش ادامه داد: ‌ تبدیل بنگاه‌های اقتصادی به حیات خلوت و استفاده از منابع برای افراد غیر بیمه‌شده در شأن سازمان نیست.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی از دیگر سخنران این برنامه از بررسی بیشتر تأثیر طرح تحول نظام سلامت بر حوزه درمان تأمین‌اجتماعی خبر داد.

«محمدعلی همتی» با طرح این سوال که چرا باید سازمان بزرگی همچون تأمین‌اجتماعی در اجرای «طرح تحول نظام سلامت» دخالت نداشته باشد، اظهار داشت: سوال دیگر ما این است که چرا قبل از اجرای طرح تحول سلامت تأثیر آن بر حوزه درمان تأمین‌اجتماعی بررسی و ارزیابی نشده است؟

وی در ادامه با بیان این‌که در بخش درمان سازمان طرح پایش سرزمینی در کشور درحال انجام است، افزود: براساس نظام سطح‌بندی ارائه خدمات به بیمه‌شدگان در رابطه با عدالت در دسترس بودن به صورت کامل موفق نبودیم و پایه سطح‌بندی در ارائه خدمات را مورد توجه جدی قرار دهیم و به سطح‌بندی جدیدی برسیم و بتوانیم عدالت در خدمات را گسترش دهیم.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه تکریم مستمری‌بگیران از ابتدای شروع به کار تیم جدید مدیریت مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: در این راستا مستمری‌بگیران در بیمارستان‌های دانشگاهی نیز همچون مراکز ملکی به صورت رایگان مداوا می‌شوند.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته نیز افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین را از دیگر اقدامات ارزشمند و قابل تقدیر در سازمان تأمین‌اجتماعی برشمرد و گفت: حذف فرانشیز بازنشستگان نیز کاری ارزشمند است که خدمتی به افراد سالمند جامعه است.

«علی اصغر بیات» تأمین‌اجتماعی را خط قرمز بازنشستگان عنوان کرد و اظهار داشت: تحت هیچ شرایطی، مراکز درمان ملکی را واگذار نمی‌کنیم.

وی همچنین خدمات گسترده و ارزشمند این سازمان را نتیجه مدیریت صحیح و همت والای کارکنان و همچنین برکت پول کارگران دانست که امکان خدمت‌رسانی به جمعیت ۳۹ میلیون نفری افراد تحت‌پوشش را امکان‌پذیر می‌کند.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در سخنان خود از جای خالی سازمان تأمین‌اجتماعی در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز خبر داد و گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی در اقتصاد، بورس و گردش مالی بسیار اثرگذار است و جای این سازمان بزرگ در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و مراکز قدرت خالی است.

«محمدحسن زدا» با بیان این مطلب افزود: تأمین‌اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه‌گر در خاورمیانه است که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت‌پوشش دارد و سازمانی با این وسعت خودگردان بوده است و از محل درآمدهای خود این جمعیت بزرگ را مدیریت می کند.

وی اظهار داشت: سازمان تأمین‌اجتماعی ۱۰۰هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و با توجه به درآمد و هزینه‌هایش گل سرسبد سازمان‌های موجود در کشور است.

زدا افزود: وجود تورم، بیکاری، پروژه‌های عمرانی تعطیل و نیمه تعطیل، تحریم های ظالمانه و تمام مؤلفه‌های موجود در کشور بر علیه این سازمان است، اما در این شرایط کارکنان این سازمان توانستند ۵۸۰میلیارد تومان در یک روز و ۲هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در یک ماه وصولی داشته باشند.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: درمان بیماران، پرداخت مستمری به فرزندان یتیم و پرداخت مقرری بیمه بیکاری به افراد بیکار برای کارکنان این سازمان مقدس است و اجر خود را از خداوند با این خدمات دریافت می کنند.

ارسال نظر