خبرگزاری کار ایران

شهرداری تهران ملزم به ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست «اچ. اس. ای» شد

شهرداری تهران ملزم به ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست «اچ. اس. ای» شد
کد خبر : ۹۹۹۵۹۰

اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت طرح ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست «اچ. اس. ای» توسط شهرداری تهران رای مثبت دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان دویست و پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران طرح یک فوریتی الزام شهرداری تهران به ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست «اچ. اس. ای»  بررسی شد. 

زهرا صدراعظم نوری به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح، در دفاع از یک فوریت آن گفت: بحث ایمنی یکی از موضوعات بسیار جدی در همه کلانشهرها، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی است که ضریب ریسک بالایی دارد. براساس قانون دستگاه‌ها موظف هستند واحد اچ اس‌ای را برای نظارت بر حسن اجرای اقدامات، تامین سلامت کارکنان، پیمانکاران و محیط کار ایجاد کنند. 

او با اشاره به اینکه در قانون هوای پاک نیز این مساله به عنوان یک الزام ذکر شده است افزود: در تبصره ۱۶ قانون هوای پاک این الزام را برای کلیه مراکز و واحدها قید کرده است مبنی بر اینکه تمامی واحدهای بیش از ۵۰ نفر، موظف به ایجاد واحد اچ. اس. ای هستند و باید نسبت به بکارگیری افراد متخصص اقدام و سیستم سلامت کار، کارگر و محیط کار را مستقر کنند. 

نوری با بیان اینکه اما اتفاق در شهرداری تهران خیلی محدود رخ داده است، افزود: البته در مترو که ضریب ریسک بالایی دارد واحد اچ. اس. ای داریم، اما در سایر بخش‌ها به ویژه حوزه معاونت عمرانی، که ریسک بالایی دارد و یا واحدهایی که پیمانکاران زیادی دارند، اساسا به مساله محیط کار، کارگر و سلامت آن‌ها پرداخته نمی‌شود و ساز و کار لازمی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به سابقه ایجاد واحد اچ. اس. ای در جهان گفت: در دنیا اچ. اس. ای از سال ۱۸۰۰ میلادی ایجاد شد و در آمریکا مدیریت ایمنی در کارخانه از سال ۱۸۰۰ راه اندازی شده است. همچنین در سال ۱۸۱۵ قانون ایمنی اداره ایمنی معادن آمریکا ایجاد شد. در سال ۱۸۹۶ نیز انجمن ملی حفاظت در برابر حریق در آمریکا راه‌اندازی شد و سازمان آتش‌نشانی ما تمامی استانداردهای خود را از آن اخذ می‌کند. 

او با اشاره به طی این مسیر در شهرداری تهران افزود: در سال ۱۳۰۳ چند ایستگاه آتش نشانی در تهران راه اندازی شد، و تا سال ۱۳۷۰ که بیش از ۶۷ سال از آن زمان می‌گذرد یک کمیته شهر سالم راه اندازی شده است. بعضا اگر برخی از مدیران و مسئولین در این حوزه تخصص و یا علاقه مندی داشتندچنین حوزه‌ای را در حد محدود راه اندازی می‌کنند. 

نوری با تاکید بر متولی نداشتن موضوع ایمنی در شهرداری تهران گفت: اما آنچه که اکنون مطرح است موضوع ایمنی است که در شهرداری متولی ندارد و شاهد حوادث متعدد و اتفاقاتی هستیم که در سطح شهر و شهرداری رخ می‌دهد. 

نوری گفت: فوریت این طرح به مساله مرگ و حادثه مربوط است، چرا که وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد و منجر به مرگ و یا عواقب جبران ناپذیر است این موضوع را از هر چیزی اولویت‌مند‌تر می‌کند. 

او در ادامه به آمار حوادث شغلی ایجاد شده در شهرداری تهران طی ۴ سال اخیر اشاره کرد و گفت: حوادث شغلی گزارش شده شهرداری تهران حاکی از آن است که در سال ۹۵.۲۲ حادثه گزارش شده است که ۶ مورد از آن منجر به مرگ شده است. در سال ۹۶.۶۳ مورد گزارش که ۷ مورد از آن منجر به مرگ شده است. در سال ۹۷.۷۵ حادثه و ۷ حادثه منجر به مرگ و در سال ۹۸.۷۹ حادثه که ۹ مورد از آن منجر به مرگ شده است. در سال ۹۹.۴ مورد مرگ ناشی از حوادث داشتیم و از مجموع ۲۹۷ حادثه مربوط به شهرداری ۳۳ مرگ داشتیم که آمار قابل توجه و دردناکی است. 

نوری با تاکید بر اینکه حتی یک حادثه منجر به مرگ نیز برای ما باید مهم باشد گفت: لازم است واحد اچ. اس. ای در شهرداری تهران راه اندازی شود اما این واحد باید زیر نظر بالاترین فرد سازمان باشد تا از اعتبار لازم برخوردار باشد. اکنون وزارتخانه‌های نفت و نیرو که ریسک بالا دارند، واحد اچ. اس. ای زیرنظر بالاترین فرد سازمان است. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پایان گفت: این طرح باید به دو فوریتی مطرح می‌شد اما از آنجایی که شورا تمایلی به طرح دو فوریتی ندارد، به صورت یک فوریت مطرح و از همکارانم درخواست می‌کنم به یک فوریت آن رای دهند چرا که می‌تواند یکی از اقدامات بسیار موثر زیرساختی و زیربنایی شورای پنجم باشد. 

به گزارش ایلنا، اعضای شورای شهر تهران با ۹ رای موافق به یک فوریت این طرح مبنی بر الزام شهرداری تهران به راه اندازی اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست رای مثبت دادند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز