تالیف و مناسبسازی ۱۸۷ محتوای آموزشی ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای معاونین و حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی کشور بیست و سومین نشست شورای راهبری سازمان آموزش وپرورش استثنایی برگزار شد.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در این نشست که با محوریت ارائه گزارش کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و درسی دانش آموزان با آسیب بینایی برگزار شد با بیان اینکه ۱۸۷ محتوای آموزشی برای نابینایان تالیف یا مناسبسازی شده است، اظهار کرد: این تعداد محتوای آموزشی شامل ۱۰۳ عنوان کتاب بریل، ۴۳ عنوان کتاب صوتی و ۴۱ عنوان کتاب درشت خط ویژه تمامی دورههای آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود:تالیف ۲۰ عنوان راهنمای معلم و ۷ دستورالعمل ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از دیگر محتواهای تولید شده در حوزه دانش آموزان با آسیب بینایی است.
حسینی با ارائه آماری از دانش آموزان آسیب دیده بینایی اظهار کرد: ۶ هزار و ۷۲۰ دانش آموز آسیب دیده بینایی تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند که از این تعداد ۴ هزار و ۵۸۵ دانش آموز در مدارس تلفیقی و ۲ هزار و ۱۳۵ دانش آموز آسیب دیده بینایی در ۴۳۲ کلاس درس و ۳۲ مدرسه ویژه نابینایان مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر تحول در توسعه رشتههای تحصیلی و تغییر جهت ازشاخه نظری به شاخه مهارتی برای دانش آموزان با آسیب بینایی را از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: گسترش رشتههای تحصیلی برای این دانش آموزان از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و تاکنون رشتههای مدیریت خانواده، کامپیوتر و موسیقی مدارس خاص برای این دانش آموزان ایجاد شده است و این دانش آموزان در مدارس عادی نیز میتوانند در تمامی رشتههای مورد علاقه خود تحصیل کنند.
وی افزود: یکی دیگر از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه نابینایان نهضت آموزش خط بریل است که تاکنون ۵۰ درصد این برنامه در استانها اجرا شده است و استانها باید بر اساس سهمیه تعیین شده جهت تحقق صد درصدی این برنامه تلاش نمایند.
معاون وزیر در خصوص توسعه فضاهای ارائه خدمات ویژه به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب بینایی اظهار کرد: یک پارک تحرک و جهتیابی ویژه نابینایان در کشور راه اندازی شده است و تعداد این پارکها تا پایان سال جاری به ۲۱ پارک خواهد رسید.
وی افزود: همچنین ۲ اتاق چند حسی نیز در سال جاری افتتاح شده است و تا پایان سال ۱۰ اتاق چند حسی دیگر نیز افتتاح خواهد شد.
حسینی تصریح کرد: ساخت مراکز پیش دبستانی مستقل ویژه نوآموزان با آسیب بینایی یکی از برنامههای جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در استانها است و تاکنون ساخت یک مرکز مستقل پیش دبستانی برای این نوآموزان در خراسان رضوی آغاز شده است.
حسینی با بیان اینکه برای توسعه زیر ساخت ها، امکانات، فضا و تجهیزات استاندارد دانش آموزان با نیاز ویژه اقدامات خوبی در آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است اظهار کرد: براساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور مورد نیاز است که از این تعداد ۱۰۳ مدرسه در قالب طرح خشت تا بهشت در ۷ ماه گذشته کلنگ زنی یا به بهره برداری رسیده است.
وی افزود: از این ۱۰۳ مدرسه، تاکنون ۵۸ مدرسه افتتاح شده است و ۳۱ مدرسه استثنایی و ۱۴ مدرسه خاص اتیسم نیز در سال جاری کلنگ زنی شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی از اهمیت خاصی برخوردار است گفت: یکی از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساخت سالنهای درون مدرسهای ۲۰۰متر مربعی در ۳۶۸ مدرسه استثنایی که فضای کافی دارند میباشد.
وی افزود: همچنین ۱۵ استان فاقد سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی میباشند که در سال جاری ساخت ۱۳ سالن در این استانها آغاز شده است.
حسینی در ادامه با بیان اینکه مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی در عصر کرونا کارکردهای متعددی علاوه بر خدمات مشاورهای دارند اظهار کرد: ۴۳مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات خود را به اولیاء و دانش آموزان استثنایی ارائه میکنند که ۹ مرکز مشاوره در در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده است و ۱۵ مرکز نیز در سال جاری و همزمان با بحران کرونا به بهره برداری رسیده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با ارائه آماری از مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری گفت: ۷۵۲ مرکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که ۵۰۰ مرکز آن دولتی و ۲۵۲ مرکز نیز غیر دولتی است و ۷۱ مرکز در سال ۹۸ و ۱۱ مرکز نیز در سال جاری و در ایام کرونا افتتاح شده است.
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه عامل تحول در هر جامعه و سازمانی نیروی انسانی است اظهار کرد: سازمانها بیش از هر چیزی به منابع انسانی خود وابسته هستند و منابع انسانی مهمترین عامل تحرک هر سازمانی هستند.
وی در پایان گفت: سازمانی در تمامی عرصهها موفق است که منابع انسانی آن سازمان عامل رشد و پیشرفت یکدیگر باشند.
شایان ذکر است در این نشست از زحمات خطیبی ذیحساب سازمان آموزش و پرورش استثنایی که به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتقل شده است تقدیر به عمل آمد و عظیمی به عنوان ذیحساب جدید سازمان معرفی شد.
همچنین از زحمات رستگار مقدم مشاور سابق سازمان که جهت ادامه فعالیت به مدارس ایرانی کشور ترکیه منتقل شده است نیز تقدیر بعمل آمد.