معاون آموزشی وزیر علوم:
امکان آموزش حضوری برای ترم آینده وجود ندارد
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه امکان آموزش حضوری برای ترم آینده وجود ندارد، گفت: در سال تحصیلی آینده، محوریت با آموزش الکترونیکی است که ترکیبی از مجازی و حضوری یا به طور کلی مجازی است و امکان آموزش حضوری وجود ندارد.
به گزارش ایلنا، علی خاکی صدیق در همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاهها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ که امروز به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه ما در آموزش عالی نیاز به بازنگری قوانین آموزشی، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و استفاده از شیوههای نوین در آموزش هستیم، گفت: کرونا میتواند تبدیل به فرصت شود و دانشگاهها دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب کنند، در واقع نظام آموزشی پیش از بحران کرونا و ورود به آموزش مجازی بسیار غیرقابل انعطاف و به شدت سنتی بود و تمایل به تغییر نیز یا دیده نمی شد یا بسیار کند بود.
وی در ادامه تصریح کرد: طبق سوالی که یونسکو از تمامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از سراسر دنیا کرد مبنی بر این که آیا کرونا دانشگاه شما را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر؟ فقط یک دانشگاه در آفریقا اعلام کرد که تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته است. در واقع ۱۰ درصد دانشگاهها اعلام کرده بودند تحت تاثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه داشتهاند، ۳۰ درصد اعلام کرده بودند که دانشگاه نیمه باز است و ۵۹ درصد تمام فعالیت های خود را تعطیل کرده بودند و ۶۷ درصد اعلام کردند که ما آموزش مجازی را دنبال کردهایم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیر، وی با یادآوری این که دانشگاههای ایران جزو گروهی است که آموزش مجازی را دنبال کرده است، تصریح کرد: نیاز است آسیبهای ناشی از کرونا را به حداقل برسانیم، کاستیها را جبران کنیم، دانشگاهها را به سمت آموزش مجازی سوق دهیم و تداوم آموزش مجازی را در صورت ادامه کرونا در دستور کار قرار دهیم.
به گفته خاکی صدیق؛ در زمان بحران کرونا با توجه به شرایط، اختیاراتی به دانشگاهها داده شد و دانشگاهها تنفیض اختیار شدند و هر کدام از آنها نسبت به امکانات، بافت فرهنگی و جمعیت نسبت به آموزش مجازی تصمیم گیری کردند زیرا نمیتوان با یک نسخه واحد در خصوص این تعداد موسسه آموزشی تصمیم گیری کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: آموزش مجازی در دوران کرونا یک کار تیمی بود که همه توانستیم به خوبی آن را انجام دهیم. همچنین در حوزه امتحانات نیز دانشگاهها بسیار خوب عمل شد. در سال تحصیلی آینده، محوریت با آموزش الکترونیکی است که ترکیبی از مجازی و حضوری یا به طور کلی مجازی است و امکان آموزش حضوری وجود ندارد.
خاکی صدیق تصریح کرد: ما با توجه به تجربه ۶ ماهه سه اقدام را باید انجام دهیم این که پس از گذشت از کرونا، یادگیری الکترونیکی و آموزش ترکیبی را در آموزش عالی تدوین کنیم و به سمت آموزش الکترونیکی به صورت گسترده تر با ارایه مدرک رسمی برویم. همچنین در دورههای خاص حرفهای یادگیری الکترونیکی را وارد کنیم.
وی به چالشهایی که در آینده پیش روی آموزش مجازی است، اشاره کرد و افزود: انتظار می رود کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کند و بخشی از آن مثل دسترسی به اینترنت توسط نهاد مربوطه تقویت شود. همچنین ارایه مطالب و محتواهای خوب و تعاملی که در بستر الکترونیکی صورت میگیرد، کیفیت بهتری داشته باشد و در نهایت نیاز است عملکرد دانشگاهها در آموزش مجازی ارزیابی شود.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم انجام شود که در ترم گذشته به این موضوع کمتر توجه شد، چالش دیگر این که جذب دانشجویان بین المللی بر بستر آموزش الکترونیکی است که یکی از موضوعات مهم در زمینه اقتصاد آموزش در دنیا است و ما نباید از این موضوع غافل شویم. زیرا کرونا می تواند تبدیل به فرصت شود که دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب کنیم.
همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ با مشارکت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن علمی یادگیری الکترونیکی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از ۲۱ تا ۲۳ مردادماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار می شود.