رییس پلیس راهور تهران بزرگ:
دوربینهای ترافیکی باید در اختیار پلیس باشند/ سالانه ۶۰۰ هزار نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست میدهند
رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در حال حاضر با اجرای طرح ترافیک درصد قابل توجهی از سفرهای غیرضروری کاهش پیدا کرده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: دفتر ارتباط مردمی با شماره تماس ۶۳۹۵۱۲۲۲ راه اندازی می شود، بخش زیادی از مراجعات مردم از طریق راهاندازی این مرکز کاسته شده و سعی میکنیم از این طریق هم به درخواستها و شکایتها و پیشنهادات مردم رسیدگی کنیم.
وی ادامه داد: ترافیک آلودگی هوا و تصادفات از چالشهای بزرگ شهر تهران است، البته اقدامات زیادی انجام شده است و با توجه به افزایش جمعیت اقدامات خوبی صورت گرفته اما این چالشها همچنان وجود دارد مانند آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان.
رییس راهور تهران بزرگ درباره لغو اجرای طرح ترافیک گفت: خط قرمز پلیس حفظ جان و سلامت مردم است و تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا است، اما شهر تهران در حوزه ترافیک و آلودگی هوا آسیبهایی را شاهد بوده و همچنان این آسیبها وجود دارد، اقدامات زیادی صورت گرفته و شهر قفل نشده و جریان ترافیک مختل نشده اما اگر شاهد ترددهای روز افزون باشیم با ترافیک مواجه می شویم، همچنین با آلودگی هوا مواجه خواهیم شد که مشکلات زیادی را برای بسیاری از افراد ایجاد می کند.طرح ترافیک درمان مقطعی و کوتاه مدت این دو معضل است و اگر بخواهیم آلودگی کمتر را شاهد باشیم و ترافیک روان تر داشته باشیم باید طرح اجرا شود.
وی تاکید کرد: خط قرمز ما حفظ سلامت مردم است اما ما یک ضرورت وجود دارد به نام ترافیک و آلودگی هوا که درخصوص رفع آن نیز طرح ترافیک انجام شده است.
سردار حمیدی تاکید کرد: امروز ضرورت دیگری اضافه شده که بحث بیماری کرونا است و باید سنجیده شود که لغو طرح ترافیک موجود که بخشی از طرح ترافیک سابق است، چقدر می تواند در کاهش بیماری کرونا موثر است یا نه. وقتی تقاضای سفر وجود داشته باشد با طرح ترافیک یا بدون ترافیک افزایش شیوع را خواهیم داشت و در مجموع ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر با اجرای طرح ترافیک درصد قابل توجهی از سفرهای غیرضروری کاهش پیدا کرده و طرح کمک می کند که سفرهای غیرضروری نداشته باشیم و شبکه اصلی مختل نشود. اما شرایط کرونا متفاوت است و ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.
سردار حمیدی خاطرنشان کرد: ۴۸ درصد از حوادث ترافیکی مربوط به موتورسیکلت سواران است امروز به دلیل شرایط موجود استفاده از موتور سیکلت بیشتر شده است.در عصرها ۶۰ درصد تصادفات اتفاق می افتاد که شامل موتورسیکلت سواران، خودروها و عابران است.
وی ادامه داد: ۳۶ درصد از تصادفات ما مربوط به عابران پیاده است که به دلیل عدم روشنایی، عدم پل های مکانیزه و یا عدم توجه عابر این تصادفات رخ می دهد.
سردار حمیدی با بیان اینکه ۸ میلیون تردد در شهر صورت می گیرد تصریح کرد: ۶۰۰ هزار نفر سالانه بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده و ۲۱ هزار نفر مصدوم می شوند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: نگاه مدیران در سنوات گذشته خودرو محور بوده است و اگر بخواهیم شرایط را تغییر دهیم باید نگاهمان را تغییر دهیم و انسان محور باشیم عدم هوشمندسازی حمل و نقل عمومی فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم تمرکز زدایی از مشکلات ما است.
وی تصریح کرد: باید شبکه ریلی ما با حمل و نقل عمومی متصل باشد و حمل و نقل ترکیبی وجود داشته باشد. اقدامات در این خصوص صورت گرفته اما نیازمند بودجه و منابع بیشتر است.
وی تصریح کرد: افزایش پیاده راه سازی مشکلات ترافیکی را برای پلیس زیادتر می کند، اما چون ضرورت شهر است از آن حمایت می کنیم.
سردار حمیدی درباره ساماندهی موتورسیکلت سواران و طرح غدیر گفت: طرح در حال انجام است اما نیازمند طرح های تکمیلی در حوزه ساخت آن است اقداماتی نیز در حوزه شماره گذاری باید اتفاق بیفتد.اقدامات چند جانبه برای ساماندهی موتورسیکلتها در دستور کار است، بخشی که در اختیار ما است از جمله برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف و آموزش به آنها در حال انجام است و نزدیک ۶۰ الی ۷۰ هزار موتورسیکلت و خودروی متخلف در پارکینگ ها هستند.
وی درباره آمار مبتلایان به بیماری کرونا در پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: ما در کف خیابان هستیم و طبیعی است که آسیب را در این خصوص ببینیم و ما جدای از جامعه نیستیم.
وی درباره تعویض علائم راهنمایی و رانندگی گفت: همکاران ما در اداره تصادفات با همکاری شهرداری به صورت روزانه در حال بررسی این علائم هستند و در صورت نیاز تعویض می شوند.
وی ادامه داد: پلیس تنها مرجعی است که باید از اطلاعات دوربینها استفاده کند و دوربین های ترافیکی باید برای اعمال قانون در اختیار پلیس باشد و قراراست این کار در سراسر کشور انجام شود که هنوز اجرایی نشده است.