مهاجرانی:
جنبههای هویتساز و جامعهپذیری در دانشآموزان تقویت نمیشود
مهاجرانی با اشاره به کارکردهای باشگاه دانشپژوهان جوان، گفت: هویتسازی و مهارتهای نرم دانش آموزان باید تقویت میشد ولی دچار ضعف عملکردی هستیم.
به گزارش ایلنا، فاطمه مهاجرانی معاون وزیر آموزش و پرورش در یک گفتوگوی زنده رادیویی با اشاره به پیشینه ۵۰ ساله حوزه استعدادهای درخشان اظهار کرد: جشنواره خوارزمی، المپیادهای علمی و طرح ملی جوان به کلیت سازمان پیوسته است و بیش از ۶۰۰ مدرسه استعدادهای درخشان شامل دورههای متوسطه اول و دوم میباشند.
مهاجرانی در مصاحبه با بخش "باسخنگویان" برنامه "رویداد" افزود: تعدادی از فارغ التحصیلان در کسب و کارهای فناورانه و استارتاپی مشغول و تعدادی بعنوان هیئت علمی و پزشکان مملکت فعال میباشند و این مدارس از دستاورد ارزشمند آموزش و پرورش هستند.
وی با اشاره به کسب بیش از ۷۰۰ مدال جهانی توسط استعدادهای درخشان کشورمان گفت: این نشان از اقتدار علمی ایران دارد.
مهاجرانی خاطرنشان کرد: فنلاند که بیش از ۲۰ سال قبل از ایران به المپیاد جهانی پیوسته، تنها یک مدال جهانی کسب کرده است.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: حوزههای استعدادهای درخشان سنگین و گسترده است که به لطف خداوند و توجه به فرمایشات رهبری، پیگیری میشود.
مهاجرانی افزود: باشگاه دانش پژوهان جوان تلاش دارد محملی برای نگهداشت این جوانان باشد که روندی رسمی برای توانمندسازی جوانان در حوزه المپیادهای علمی است که از سال ۶۶ شکل گرفت و در دهه ۷۰ اساسنامهای دریافت کرد.
وی گفت: کار ما تنها برگزاری دوره آموزشی نیست؛ بلکه باشگاه نهادی برای ایجاد حس علقه در این بچه هاست و مسئله آسیب دیده از سال ۸۹ دقیقا همین مسئله است.
مهاجرانی افزود: هویتسازی و مهارتهای نرم دانش آموزان باید تقویت میشد ولی دچار ضعف عملکردی هستیم.
رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان اینکه مدارس سمپاد و باشگاه در یکدیگر ادغام و جشنواره خوارزمی و طرح شهاب نیز بدانها اضافه شد و افزود: بعد از تصویب اساسنامه باشگاه، ساختار غیر دولتی آن به تصویب خواهد رسید و دست ما را برای انجام کارهای مغفول مانده باز میگذارد.
مهاجرانی خاطرنشان کرد: برگزاری المپیادهای جهانی مجازی شده است که شامل رشتههای ریاضی، زیست، کامپیوتر و شیمی است. المپیاد فیزیک بطور قطعی لغو شده و زمان برپایی المپیاد نجوم نیز در پایان شهریور اعلام میشود.