خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ مطرح کرد:

انهدام ۱۳۹۷ باند در حوزه‌های مختلف/ کلاهبرداری از ۱۳۰۰ نفر توسط باند ۶ نفره به بهانه پیش‌فروش خودرو/ خرید ۳۰ خودرو توسط یک نفر!

asdasd
کد خبر : ۹۴۱۹۷۱

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت:‌ به جهت شرایط خاصی که تهران دارد، ساختار پیگیری جرم در آن با سایر استان‌ها متفاوت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار علیرضا لطفی، رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره جرایم سه ماهه نخست سال جاری گفت: پلیس آگاهی وظیفه کشف جرم را با اتکا به امکانات علمی و فنی و کارآگاهان زبده را برعهده دارد.

وی ادامه داد: ما در پلیس آگاهی سه بخش مهم را دنبال می کنیم اولین بحث، مقابله با سرقت است در تهران به جهت شرایط خاصی که دارد ساختار پیگیری جرم در آن با سایر استانها متفاوت است از همین رو ما دو معاونت سرقت در پلیس آگاهی داریم معاونت مبارزه با سرقت وسایل نقلیه که شامل لوزام داخل خودرو، موتورسیکلت و خودرو است و سایر سرقت ها در معاونت سرقت دوم پیگیری می شود.لازم به ذکر است که از نظر کمی بخش مبارزه با سرقت است که با تمام توان پیگیری می‌شود.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: پلیس نسبت جرایم جنایی به علت تاثیر گذاری شدید در افکار عمومی حساسیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: سومین بخش ما مبارزه با جعل و کلاهبرداری و جرایم یقه سفیدها است که در این معاونت جعل کلاهبرداری فروش لیزینگ را دنبال می کند. یک رده پشتیبانی هم داریم به عنوان معاونت تشخیص هویت که کاملا علمی و فنی است و از آزمایشگاه بسیار مجهز تشکیل شده است. این بخش علاوه بر اقدامات لازم برای کمک به تشخیص جرم به معاونت‌ها در سوءپیشینه نیز خدمات گسترده ای را به مردم را ارائه می دهد.

سردار لطفی درباره آمارهای کشف و وقوع جرم در سه ماهه نخست سال جاری گفت: در وقوع جرائم در سه ماهه نخست سال به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشتیم و یکسان بوده است اما در حوزه کشفیات در سه ماهه نخست سال جاری 6.2 دهم افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم. همچنین در این مدت 76.3دهم درصد از کل جرائم در همه رده‌های پلیسی از جمله پیشگیری و آگاهی کشف شده است.

وی با بیان اینکه در جرائم مهم با کاهش وقوع مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: در سرقت منزل در این مدت 13.9دهم درصد، سرقت مغازه 2 درصد، کیف قاپی  5.2دهم درصد و جیب‌بری 60 درصد کاهش داشته‌ایم و همانطور که گفتم در سه ماهه نخست سال 99 نسبت به مدت مشابه در وقوع جرائم روند کاهشی داشته‌ایم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ تاکید کرد: اما یکی از نگرانی‌های ما در بحث وقوع جرائم، بحث سرقت خودرو و لوازم خودرو است که در این حوزه با افزایش نسبی مواجه بوده‌ایم اما ما در پلیس آگاهی نیز بیشتر تمرکز خود را بر این بخش گذاشته‌ایم و در حوزه سرقت خودرو بیش از 86.7 دهم درصد کشفیات داشته‌ایم اما باید بگویم که 61 درصد خودروهای کشف شده متعلق به یکی از شرکت‌های خوروساز داخلی است و 92 درصد خودروها نیز مربوط به ساخت سال 86 به قبل می‌باشند. ما در این زمینه تذکرات و تاکیداتی به شرکت‌های خودروساز داشته‌ایم تا ایمنی خودروها را افزایش دهند.

سردار لطفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از نگرانی‌های شهروندان در حوزه کیف قاپی است و بیش از 90 درصد کیف قاپی‌ها شامل موبایل قاپی می‌شود دلیل آن نیز افزایش قیمت موبایل و بی‌دقتی مردم در هنگام استفاده از موبایل در خیابان است. ما در این خصوص باندهایی را دستگیر کرد‌ه‌ایم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به شیوع کرونا گفت: در این مدت پلیس با رعایت پروتکل‌ها همه اقدامات خود را به خوبی انجام داده و تاکنون نیز دو طرح کاشف در دو مرحله انجام شده است. طرح کاشف برخورد با سارقان حرفه‌ای است و در این دو مرحله تاکنون 101 باند منهدم و 496 نفر دستگیر شده‌اند که تاکنون به 4298 فقره سرقت اعتراف کرده‌اند.

به گفته سردار لطفی در بخش سرقت‌های خشن که با عنوان سرقت به عنف و یا سرقت‌های مقرون به آزار شناخته می‌شوند خوشبختانه در این مدت 14.5 درصد کاهش داشته‌ایم.

سردار لطفی تصریح کرد: از کل سرقت‌های انجام شده در سه ماهه نخست سال جاری 36 درصد شامل سرقت‌های خرد از جمله لوازم و قطعات خودرو است. وجود معتادان متجاهر و پارک خودرو در محل نامناسب از مهمترین دلایل سرقت‌های خرد است چنانچه شرایط جذب و نگهداری معتادان متجاهر فراهم شود، آمار سرقت‌های خرد نیز به طور محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی درباره جرائم جنایی گفت: در حوزه جرائم جنایی در بخش قتل عمد در این مدت با 3 درصد کاهش نسبت به سال قبل مواجه بوده‌ایم. همچنین در آدم‌ربایی 33 درصد کاهش و فقدان 15 درصد کاهش داشته‌ایم. در سرقت‌های مسلحانه نیز با کاهش خوبی در مدت سه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه مواجه بوده‌ایم. در مجموع در بخش جرائم جنایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد با کاهش مواجه بوده‌ایم و همچنین 95 درصد این جرائم منجر به کشف شده است. همچنین در جرائمی مانند قتل در سال 98 و سه ماهه ابتدایی سال جاری استان تهران در کل کشور در رتبه پایانی نسبت به دیگر استانها قرار دارد و ما در این خصوص وضعیت مناسبی نسبت به سایر استانها داریم. همچنین نسبت به دیگر پایتخت‌ها در جهان نیز وضعیت مناسبی داریم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه در بخش وقوع جرائمی مانند جعل و کلاهبرداری شرایط خوبی نداریم، ادامه داد: وقتی شرایط اقتصادی جامعه برهم می‌خورد، یکی از جرائمی که افزایش پیدا می‌کند جرائم جعل و کلاهبرداری است. در این مدت جعل 30 درصد افزایش داشته است که ما توانسته‌ایم 35 درصد افزایش کشفیات نیز در این مدت در حوزه جرائم جعل داشته باشیم. همچنین در جرائم کلاهبرداری 40 درصد افزایش داشته‌ایم و کشفیات ما نیز در این بخش 86 درصد افزایش داشته است.

سردار لطفی افزود: در وقوع جرائم جعل و کلاهبرداری در سال‌های اخیر ما با بخش‌های جدیدی مانند شرکت‌های لیزینگ خودرو مواجه شده‌ایم. اخیرا نیز یک باند در همین زمینه دستگیر شده که در حوزه لیزینگ خودرو فعالیت کرده و 50 میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این باند 6 نفره به بهانه پیش‌فروش خورودهای تولید داخل از 1300 نفر کلاهبرداری کرده‌اند. این 6 نفر به یکی از شهرهای غربی کشور متواری شده بودند که با عملیات خوبی پلیسی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: مردم بدانند که هیچ فروش بی‌ضابطه و ارزان‌قیمتی بی‌دلیل نیست. در یک مورد از افرادی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته بودند در این پرونده فرد اقدام به خرید 30 خودرو از این شرکت کرده بود.

سردار لطفی با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌های هرمی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه جرائم جعل و کلاهبرداری فعالیت شرکت‌های هرمی است. این شرکت‌ها با سوءاستفاده از جوانان که اغلب آنها شهرستانی هستند، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. ما در این مدت سه ماهه نخست سال جاری تاکنون 34 شرکت شناسایی کرده‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته با افزایش قیمت خودرو برخی برندهای آرایشی و خوراکی، ما شاهد جعل این نوع محصولات نیز بوده‌ایم که در این خصوص نیز باندهایی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت آزمایشگاه‌های تشخیص هویت گفت: پلیس آگاهی تهران بزرگ مجهزترین و معتبرترین آزمایشگاه‌های تشخیص هویت در کشور را دارد. در حوزه خدمات‌دهی به مردم 70 هزار استعلام انجام شده است همچنین کارشناسان زبده آزمایشگاهی تشخیص هویت در 2000 صحنه جرم حاضر شده‌اند.

سردار لطفی ادامه داد: پلیس آگاهی در استفاده از امکانات و هوشمندسازی این پلیس عمل کرده است.

وی تصریح کرد: در ابتدای سال گذشته تا تیر ماه ما با افزایش سرقت مواجه بودیم اما از تیر ماه با فشار پلیس و اقداماتی که در خصوص کاهش سرقت انجام داده‌ایم توانستیم 5.3 درصد افزایش کشف داشته باشیم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به تماس‌های برقرار شده با مرکز فوریت‌های پلیس 110 گفت: در سال گذشته 12 میلیون و 700 هزار تماس با مرکز فوریت‌های پلیس 110 برقرار شده است که طبق بررسی‌های انجام شده سرقت در اولویت چهارم مردم در تماس‌های گرفته شده با مرکز فوریت‌های پلیس 110 بوده است.

سردار لطفی تصریح کرد: در سال 98 بیش از 70 درصد جرائم کشف شده‌اند و 1397 باند در حوزه‌های مختلف منهدم شده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جرائم نوپدید گفت: حوادث و اتفاقات روز و همچنین کوچ مجرمان به فضای مجازی باعث شده که هر ساله وقوع جرائم و کشفیات در فضای مجازی افزایش داشته باشد. بنابراین با توجه به شرایط کرونا و حضور کسب و کارها در فضای مجازی لزوم ارتقاء زیرساخت‌ها در این فضا ضروری است و لازم است همه دستگاه‌ها به پای کار بیایند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: پلیس در خصوص وقوع جرائم از جمله سرقت نقشی نداشته اما مردم در این خصوص پلیس را پاسخگو می‌دانند و پلیس نیز تلاش خود را برای جلب رضایت مردم معطوف کرده است. البته سازمان‌های مختلف باید در خصوص کاهش وقوع جرائم نقش‌آفرینی کنند تا با کاهش وقوع مواجه شویم. در این زمینه نیز جلساتی در شورای تامین در حال بررسی نقش دستگاه‌ها از جمله شهرداری، خودروسازان و غیره برای کاهش وقوع جرم در حال برگزاری است.

سردار لطفی با اشاره به سرقت موتورسیکلت گفت: در حوزه سرقت موتورسیکلت، وضع بسیار بد است البته ما اقداماتمان را انجام می‌دهیم اما با کار پلیسی صرف به نتیجه نخواهیم رسید و گذشته از موارد امنیتی که به شرکت‌های سازنده اطلاع داده شده است، ما در حوزه اسناد مالکیت موتورسیکلت نیز با مشکل مواجه هستیم. همچنین موتورسیکلت در سایر جرائم از جمله سرقت‌های خرد و کیف قاپی نقش بسیار مهمی دارد.

وی همچنین درباره فروشگاه‌هایی که اقدام به خرید و فروش وسایل کهنه می‌کنند، گفت: ما اداره خاصی برای رسیدگی به جرائم این فروشگاه‌ها در پلیس آگاهی راه‌اندازی کرده‌ایم. شهرداریها و اتحادیه‌های مختلف نیز نقش بسیار مهمی در ساماندهی این مشاغل و کاهش وقوع جرم دارند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص جرائم اقتصادی نیز گفت: اگرچه در حوزه جرائم اقتصادی، پلیس اقتصادی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد اما پلیس آگاهی نیز در راستای جلوگیری از جعل و تقلب اقدامات مناسبی انجام داده است.

سردار لطفی در پایان به شناسایی و انهدام یک باند فروش طلای عیار پایین اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر شکایات مختلفی از مردم در خصوص خرید طلاهایی با عیار پایین داشتیم که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که طلاهای فروخته شده در مناطق جنوبی تهران در کارگاهی با فلزاتی مانند مس و برنج تهیه شده‌اند. در این خصوص نیز نفراتی دستگیر شده‌اند و این پرونده همچنان برای بررسی بیشتر باز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز