لزوم توسعه مجتمعهای ایستگاهی برای تامین منابع مالی مترو
رئیس شورای شهر تهران در جلسه بازدید از تونل توسعه شمالی خطوط ۷ و ۱۰ با اشاره به فرصت های گسترده سرمایه گذاری در مسیر توسعه خط ۱۰ تاکید کرد: در حال حاضر ۲ روش تامین مالی سرمایه گذاری مجتمع های ایستگاهی و نیز به کارگیری تبصره TOD بهترین روش تامین منابع مالی برای توسعه خطوط مترو است که با جمع آوری نقدینگی سرگردان به کاهش تورم در کشور نیز کمک میکند.
به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در جلسه بازدید از تونل توسعه شمالی خطوط ۷ و ۱۰ با اشاره به فرصت های گسترده سرمایه گذاری در مسیر توسعه خط ۱۰ تاکید کرد: در حال حاضر ۲ روش تامین مالی سرمایه گذاری مجتمع های ایستگاهی و نیز به کار گیری تبصره TOD بهترین روش تامین منابع مالی برای توسعه خطوط مترو است که با جمع آوری نقدینگی سرگردان به کاهش تورم در کشور نیز کمک می کند.
جلسه بازدید از تونل توسعه شمالی خطوط ۷ و ۱۰ با حضور محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران و شهربانو امانی عضو این کمیسیون، اعضای هیئت مدیره شرکت مترو،علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و جمعی از مدیران شرکت مترو صبح امروز در محل کارگاه میدان کتاب برگزار شد.
در این مراسم محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهرتهران عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز توسعه خطوط مترو نیاز به تامین مالی کلان دارد.در حال حاضر به دلایل مختلف امکان تحقق فاینانس های خارجی و تامین ارز برای توسعه خطوط مترو وجود ندارد.
او افزود: از سوی دیگر شبکه بانکی کشور نیز به دلیل بدهی هایی که شهرداری تهران به این شبکه دارد، بعید است جهت توسعه خطوط مترو به شهرداری تهران وام ارائه دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در حال حاضر منابع داخلی شهرداری تهران و نیز منابع مالی حاصل از سیستم شهرسازی تنها امید برای تامین بودجه مترو است، اظهار کرد: خط ۱۰ مترو از ۶ منطقه شهرداری تهران عبور می کند که خوشبختانه بسیاری از این نقاط از مناطق برخوردار در شهر تهران هستند.لذا می توان امید بسیار زیادی برای جذب سرمایه گذار در این مناطق جهت توسعه خطوط مترو داشت.
رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: در این صورت نقدینگی سرگردان در این مناطق نیز جمع آوری می شود که ضمن کمک به توسعه خطوط مترو ، منجر به کاهش تورم در سطح کشور نیز می شود.
وی در ادامه به تصمیم کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر توسعه مجتمع های ایستگاهی و نیز به کارگیری تبصره TOD برای استفاده از درآمدهای حاصل از شعاع ۳۰۰ متری ایستگاه مترو اشاره و خاطرنشان کرد: معتقدم این ۲ روش یکی از بهترین راه حل ها جهت تامین منابع مالی است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که شهرداران مناطق باید تلاش بیشتری جهت تحقق این ۲ منبع مالی داشته باشند، گفت: اگر شورای شهر قول همکاری در این خصوص ارائه می دهد تحقق این موضوع نیاز به پیگیری شهرداران مناطق نیز دارد.
مجتمعهای ایستگاهی فرصتی برای صدور پروانه به نام مترو
او با اشاره به این که مجتمع های ایستگاهی فرصت صدور پروانه قانونی برای ایستگاه های مترو را نیز ایجاد می کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این پروانه به نام شرکت مترو صادر می شود امکان فروش آن به سرمایه گذارانی که قصد احداث مجتمع ایستگاهی دارد یا میخواهد اقدام به ساخت خطوط مترو کنند، وجود دارد. لذا به مبلغ روز درآمد بسیار زیادی جهت توسعه خطوط ایجاد می شود.
هاشمی رفسنجانی در ادامه عنوان کرد: این در حالی است که تبصره TOD نیز کمک می کند در شعاع ۳۰۰ متری تمام ایستگاهها به نام مترو، پروانه TOD صادر شود.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: درصورتی که شهرداران مناطق میخواهند به توسعه خطوط مترو در منطقه خود کمک کنند تنها ارائه زمین کفایت نمیکند؛ بلکه باید برای مجتمع های ایستگاهی و نیز زون ۳۰۰ متری ایستگاه های مترو پروانه صادر کنند.
۷ هزار میلیارد تومان از منابع غیرنقد شهرداری به مترو تزریق میشود
در ادامه سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه توسعه خطوط مترو یکی از ضرورت های مهم برای پایتخت است، عنوان کرد: در نتیجه تمام بدنه شهرداری به همراه دولت باید با همکاری یکدیگر تحقق این امر مهم را میسر کنند.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در حال حاضر دولت با چالش مالی مواجه است، اظهار کرد: از سوی دیگر شهرداری تهران با تصمیم هایی که در حوزه شهرسازی اتخاذ کرده، به گونهای خود را تحریم کرده است.
او گفت: در صورتی که تلاش همه جانبه صورت میگرفت شرکت مترو میتوانست سالانه حجم کاری بسیار بیشتری را انجام دهد.
مناف هاشمی عنوان کرد: خوشبختانه در چند ماه اخیر در حوزه تامین منابع مالی اتفاقات خوبی رخ داده است. در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای به نتیجه رساندن اوراق مشارکت در حال پیگیری ۳ مسیر متفاوت است.
معاون شهردار تهران در خصوص آخرین وضعیت اوراق مشارکت شرکت مترو از سال ۹۷ تا کنون این گونه توضیح داد: خوشبختانه پس از پیگیری های فراوان امیدواریم تا چند روز آتی اوراق مشارکت سال ۹۷ به حساب شرکت مترو واریز شود.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه اوراق مشارکت سال ۹۸ شامل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: مبلغ یک هزار میلیارد تومان از این عدد متعلق به مترو تهران است که در حال رایزنی با بانک رفاه برای پذیرش ترهین ونیز عاملیت انتشار اوراق توسط این بانک هستیم.
او افزود: هفته گذشته این موضوع در بانک رفاه به تصویب رسید و پیگیریهای لازم در این خصوص در جریان است.
هاشمی با اشاره به اینکه اوراق مشارکت سال ۹۹ مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: تا کنون اقدامی در این خصوص توسط دولت صورت نگرفته است زیرا وزارت کشور در حال تفکیک و مشخص کردن سهم اتوبوسرانی و مترو از این عدد است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فرصتهای خوبی که ساخت مجتمع های ایستگاهی و نیز زون های TOD ( اختصاص درآمدهای شعاع ۳۰۰ متری ایستگاه های مترو به توسعه خطوط)ایجاد می کند، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تمام مناطق شهرداری تهران همت و اراده کافی برای همکاری با شرکت مترو جهت تحقق این ۲ منبع درآمدی را دارند.
مناف هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه غیرنقد نیز تلاش هایی برای تامین منابع مالی صورت گرفته است، اظهار کرد: تاکنون مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان املاک شهرداری تهران جهت اختصاص به توسعه خطوط مترو تهران و سایر حوزه های حمل و نقل صورتجلسه شده است.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: در صورتی که تنها ۵۰ درصد از مبلغ املاک غیرنقدی که شهرداری تهران قول آن را به معاونت حمل و نقل و ترافیک داده است، محقق شود نه تنها تمام بدهیهای متروی تهران تسویه می شود؛ بلکه روند توسعه خطوط با سرعت بیشتری پیش می رود زیرا ما نیز معتقدیم هر ۴ دستگاه TBM موجود در زیر زمین پایتخت به عنوان سرمایه های شهر باید فعال باشند.
او گفت: در حال حاضر ۲دستگاه TBM در اسلامشهر و بخش توسعه جنوبی خط ۶ فعال است، یک دستگاه باید در خط ۱۰ به کار گرفته شود و یک دستگاه دیگر نیز باید در خطوط انشعابی فعالیت خود را آغاز کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شرکت مترو در سال های اخیر تلاش های زیادی را برای جذب سرمایه گذار از بخش خصوصی جهت آغاز خط ۱۰ انجام داده است، اظهار کرد: در حال حاضر مباحث مربوط به صندوق تامین مالی به نتیجه نهایی نرسیده است اما در صورتی که منابع مالی که شرح آن مطرح شد، محقق شود امکان ادامه عملیات اجرایی توسعه خطوط ۶ ،۷ و ۴ و حتی آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ و خطوط انشعابی وجود دارد. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت سرمایهگذاران بخش خصوصی در مناطق ۲،۵ و ۲۲ که در مسیر خط ۱۰ قرار دارند برای توسعه خط ۱۰ استفاده کنیم.
سید مناف هاشمی با اشاره به اینکه توسعه خطوط بدون در نظر گرفتن برنامه ریزی برای تامین واگن بدون فایده است، گفت: متأسفانه کمبود منابع مالی باعث شده شرکت مترو در این حوزه عقب ماندگی داشته باشد که خوشبختانه با حمایت های شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران معاونت حمل و نقل و ترافیک یک تیم را به صورت اختصاصی برای تحقق پروژه ۶۳۰ دستگاه واگن در نظر گرفته است. این تیم در حال رایزنی و گفتوگو با وزارت امور خارجه و سایر دستگاهها و نهادهای مرتبط است تا تامین واگن نیز به نتیجه برسد.
او افزود: همچنین قرارداد تأمین ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی در مراحل تنظیم است و در صورت آغاز فعالیت شرکت متران، قرارداد دیگری نیز توسط این شرکت تنظیم و فعال می شود.
میدان کتاب بهترین نقطه برای آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰
در پایان علی امام مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه بعد از تصویب طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت در انتهای سال ۹۸ و ابلاغ آن طی یک ماه گذشته مقدمات اجرای خط ۱۰ مترو تهران فراهم شده است، گفت: از میان ۴ خط تصویب شده در طرح جامع خط ۱۰ به دلیل پوشش خوبی که در بخش شرق به غرب شمالتهران ایجاد میکند و نیز به دلیل فرصت های سرمایه گذاری که در مسیر این خط وجود دارد برای ما از اولویت اجرایی بیشتری برخوردار است.
او عنوان کرد: خط ۱۰ مترو تهران در مجموع از ۶ منطقه شهر تهران عبور می کند که منطقه ۵ و ۲۲ در این میان از مناطقی هستند که با ضعف شدید حمل و نقل ریلی درون شهری برخوردار هستند. مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به این که این خط از قنات کوثر آغاز می شود، عنوان کرد: در ادامه با عبور از اتوبان شهید بابایی و صدر به سمت نمایشگاه بین المللی تهران ،سعادت آباد، میدان کاج و میدان کتاب سرازیر شده و با عبور از بزرگراه آیتالله هاشمی رفسنجانی به منطقه ۵ رسیده و پس از عبور منطقه ۲۲ به سمت بزرگراه شهید خرازی ادامه مسیرمی دهد. سپس از دریاچه چیتگر به سمت وردآورد می رود که این ایستگاه با خط ۵ تهران - کرج ایستگاه تبادلی است.
او با بیان این که از۳ نقطه امکان آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ وجود دارد، گفت: یک نقطه ایستگاه وردآورد و نقطه دیگر خیابان پیامبر است. ایستگاه میدان کتاب گزینه سوم است که در حال حاظر دستگاه حفار TBM که برای لاینینگ خط ۷ در نظر گرفته شده بود در همین نقطه قرار دارد.
امام خاطرنشان کرد: این موضوع همراه با دلایل فنی دیگر باعث می شود که بهترین نقطه برای آغاز عملیات اجرای خط ۱۰ میدان کتاب باشد.
او در پایان گفت: خط ۱۰ مترو تهران به طول ۴۲ کیلومتر ۳۴ ایستگاه دارد که ۷ ایستگاه از این تعداد ایستگاه تبادلی محسوب می شود.
براساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) این مراسم با بازدید رئیس شورای شهر تهران و هیئت همراه و نیز مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از محل و تونل توسعه شمالی خط ۷ و ۱۰ و ایستگاه های برج میلاد و شهید نواب صفوی به پایان رسید.