معاون پرورشی و فرهنگی خبر داد:
دریافت برگهای هدایت تحصیلی از ۲۳ تیرماه از پورتال همگام
معاون پرورشی و فرهنگی اظهار کرد: خانوادهها علاقه دانش آموزان را در انتخاب رشته در اولویت قرار دهند و از اجبار دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی بپرهیزند.
به گزارش ایلنا، علیرضا کاظمی در بخش پاسخ به سؤالات نشست خبری که با اصحاب رسانه و با موضوع اوقات فراغت و انتخاب رشته دانش آموزان در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: محور اصلی کار ما در اوقات فراغت در بستر فضای مجازی است بنابراین سی هزار پایگاه در بستر مجازی فعالیت خواهند کرد البته اگر در منطقهای وضعیت کرونا سفید باشد ممکن است فعالیتها بهصورت ترکیبی انجام شود.
وی شیوع کرونا و استفاده از فضای مجازی را موجب ارتقا سواد رسانهای جامعه دانست و افزود: با تدابیر انجام شده در خصوص شبکه شاد، خوشبختانه خانوادهها نگرانی در خصوص حضور دانش آموزان در شبکه شاد بهواسطه امن بودن، نخواهند داشت.
کاظمی با بیان اینکه تلاش کردیم تا گرایش دانش آموزان به بخشهای فنی و حرفهای را افزایش دهیم تا از تمرکز در رشته تجربی بکاهیم، گفت: باید آزمونها، رغبت و مشاوره را حضوری برگزار میکردیم تا در انتخاب رشته حقی از دانشآموزی ضایع نشود البته علیرغم توسعه فضای مجازی، امکان استفاده از خدمات مشاورهای حضوری همچنان وجود دارد.
کاظمی با اشاره به اینکه فعالیتهای پرورشی را در چند محور اصلی پیشبینی کردهایم، خاطرنشان کرد: این فعالیتها در محورهای معرفتی، هویتی، بصیرتی، علمی، اشتغالزایی خدماتی و تربیتبدنی و سلامت انجام میشود و ذیل این محورها،۱۲۰ برنامه را طراحی و پیشبینی کردیم. البته مهارتهای دیگری ازجمله خبرنگاری نیز پیشبینی شده است؛ لذا در هر استان یک خبرنگار و در هریک از ۷۵۰ منطقه آموزشوپرورش کشور یک دختر و یک پسر بهعنوان خبرنگار پانا فعالیت خواهند کرد و در ادامه این طرح هر مدرسه یک خبرنگار و نهایتاً ۱۱۰ هزار خبرنگار دانشآموز در مدارس سراسر کشور خواهیم داشت.
وی ادامه داد: علیرغم تغییر شرایط و انتقال آموزشها به فضای مجازی، استمرار فعالیتهای پرورشی در این فضا بسیار ضروری است و باید ادامه یابد، لذا حوزه پرورشی به خلق موقعیتهای تربیتی میپردازد و هیچ برنامهای نمیتواند جای فعالیتهای پرورشی را بگیرد و اثربخشی این برنامهها را داشته باشد.
کاظمی در خصوص هدایت تحصیلی اضافه کرد: محدودیت ظرفیتهای پذیرش دانشآموز در برخی رشتههای تحصیلی، یکی از چالشهای هدایت تحصیلی است و برخی چالشها نیز به میزان آگاهی خانوادهها از رشتههای تحصیلی است. البته خانوادهها باید علاقه دانشآموز را در انتخاب رشته در اولویت قرار دهند و از اجبار دانشآموز برای انتخاب رشته تحصیلی بپرهیزند، لذا برای ارتقای آگاهیهای خانوادهها تلاش میکنیم.
وی اظهار کرد: کرونا بهصورت آنی وارد کشور شد و فرایند آموزشی و پرورشی را دچار بحران کرد لذا آموزشوپرورش بلافاصله فعالیتهای آموزشی خود را آغاز کرد و در بخش پرورشی نیز فعالیتها ادامه یافت البته فعالیتهای پرورشی مانند فعالیتهای آموزشی اجباری و فراگیر نیست بلکه دانش آموزان از روی علاقه و رغبت وارد این حوزه میشوند.
معاون پرورشی و فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد طرح شهاب به هدایت تحصیلی بینجامد نیازمند مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش است.
وی ادامه داد: در بخش مهارتآموزی بخشهای مختلفی دخیل هستند و این بخش تنها در حوزه پرورشی نیست لذا در بخشهای مختلف ازجمله معاونت آموزش متوسطه، معاونت تربیتبدنی و ...و از اساتید مختلفی در آموزش مهارتها استفاده میشود.
راهاندازی دارالقرآنها در فضای مجازی
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزشوپرورش نیز در این نشست خبری اظهار کرد: علیرغم مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا، سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانشآموزی را همانند سالهای قبل در مردادماه اما در فضای مجازی برگزار خواهیم کرد لذا مرحله تجلیل از برگزیدگان در هفته اول شهریور در فضای مجازی برگزار خواهد شد.
محمدرضا مسیبزاده از راهاندازی دارالقرآن در فضای مجازی در شبکه شاد خبر داد و افزود: همانند آنچه در دارالقرآنها انجام میشود مربیان در فضای مجازی فعالیت خواهند کرد لذا دوره مقدماتی در۶ سطح ارائه میشود اما دورههای تخصصی نیازمند آموزشهای حضوری است.
برای دریافت برگ ۶ و ۷ نیازی به مراجعه دانشآموز به مدرسه نیست
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی نیز در این نشست اظهار کرد: دانش آموزان برای دریافت نمونه برگهای۶و۷هدایت تحصیلی نیازی به مراجعه به مدرسه ندارند و میتوانند فرمها را از پرتال دریافت کنند و مدرسه مقصد نیز میتواند دریافت کند.
مسعود شکوهی ادامه داد: دانش آموزان از ۲۳ تیرماه میتوانند نمونه برگهای مذکور را از طریق پورتال همگام دریافت کنند.