خبرگزاری کار ایران

عمده‌ترین دلایل مراجعه جوانان به مراکز مشاره ازدواج و خانواده

عمده‌ترین دلایل مراجعه جوانان به مراکز مشاره ازدواج و خانواده
کد خبر : ۹۲۵۲۰۵

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان عمده مشکلات جوانان و خانواده‌ها در مراجعه به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده را (درگیری‌های شخصی در زوج‌ها یا خانواده‌ها)، (ایجاد یا حفظ رابطه عاشقانه سالم در تمام مراحل )، (مشکلات رفتاری در کودکان)، ( طلاق یا جدایی)، (سوء مصرف مواد یا اعتیاد ) دانست.

به گزارش ایلنا، اعظم کریمی در خصوص گزارشی که در شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان و در حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در خصوص مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده ارائه کرد، با پایگاه خبری این وزارتخانه گفت و گو کرد.

وی با اشاره به مستندات قانونی در خصوص ایجاد و راه اندازی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، به سیاست‌های کلی خانواده، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاکید و تصریح کرد: همچنین طبق آیین‌نامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره مصوب هیأت‌وزیران و بند (ج) ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر «آموزش و مشاوره مستمر و مسؤولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، حین و دست کم پنج سال پس از ازدواج و بر اساس بخشنامه شهریور ماه ۱۳۹۷هیئت وزیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی آموزش‌های پیش از ازدواج برای جوانان غیر دانشجو و همکار سایر دستگاه‌ها در آموزش‌های حین و بعد ازدواج تعیین شده است.

وی با بیان این که ۳۰۵ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده با مجوز وزارت ورزش و جوانان در ۳۱ استان کشور فعال هستند افزود: تهران با ۱۲۲ مرکز در بالاترین و استانهای بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و یزد با ۲ مرکز در انتهای جدول آماری قرار دارند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به تشریح وضعیت مشاوره ازدواج و خانواده از دید مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده پرداخت و گفت: حدود ۹۰% مدیران و کادر متخصص شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مدرک دکتری ، عضو هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور ، دارای بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه های و ارائه خدمات مشاوره به جوانان و خانواده ها هستند و عمدتاً میانگین سنی آنها ۴۰ سال است، لذا استفاده از دانش و تجربه این متخصصان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی به سیاستگذاران، مسئولان و برنامه ریزان ضروری است.

کریمی اظهار داشت: بر اساس نظر سنجی ها، مصاحبه ها و گفتگو های انجام شده، این مدیران مشکلات متعددی در حوزه فعالیت خود عنوان نموده اند که بسیاری از این مسائل و مشکلات عمدتا مسائلی هستند که خیلی از اوقات از چشم نهادهای سیاستگذار و تصمیم گیرنده دور مانده و ضروریست در این موارد اقدامات مؤثری انجام پذیرد.

وی عمده مشکلات جوانان و خانواده در مراجعه به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده را (درگیری‌های شخصی در زوج‌ها یا خانواده‌ها )، (ایجاد یا حفظ رابطه عاشقانه سالم در تمام مراحل)، (مشکلات رفتاری در کودکان)، (طلاق یا جدایی)، (سوء مصرف مواد یا اعتیاد) دانست و افزود: همچنین (مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی و اضطراب)، (تجربه شکست در زندگی زناشویی) و ... از دیگر موارد و مشکلات جوانان در مراجعه به این مراکز است.

کریمی در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر اقدام به مشاوره پیش از ازدواج می کنند؟ گفت: از دید مدیران این مراکز، پیشنهاد خانواده یا توصیه های دیگران و آگاهان جامعه برای مشاوره پیش از ازدواج، آگاهی از اهمیت مشاوره از طریق رسانه ها، سطح اجتماعی و تحصیلات در این مراجعات موثر است و همچنین کسانی که در ازدواج تردید دارند، افرادی که مدتی است از رابطه آنها میگذرد و دچار مشکل شده اند، افرادی که در معرض خطر یک ازدواج ناموفق هستند و مشکلات ارتباطی دارند بیشتر به این مراکز مراجعه می کنند.

این مقام مسئول راهکارهای ترغیب جوانان به استفاده از مشاوره پیش از ازدواج را برشمرد و گفت: ترغیب و ترویج آگاهی بخشی از طریق رسانه های ارتباط جمعی در قالب نمایش ، مستند ، سریال و در قالب آموزش در مدارس و دانشگاه ها، فراهم آمدن زمینه اشتغال برای جوانان، معرفی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به جوانان و خانواده ها ، ارائه "سوبسید" برای استفاده از خدمات مشاوره ای ازدواج شامل بیمه شدن خدمات مشاوره پیش از ازدواج، ثبت عقد زوجین مشروط به گذراندن دوره های آموزشی پیش از ازدواج و معرفی کارشناسان مجرب مهمترین راهکارهای ترغیب جوانان به استفاده از مشاوره پیش از ازدواج هستند.

وی به مسائل و مشکلات مدیران مراکز برای ارائه خدمات بهتر به جوانان و خانواده ها اشاره کرده و گفت: عدم تأمین هزینه های مشاوره از سوی مردم، عدم آگاهی مردم از اهمیت و ضرورت مشاوره در هر یک از مراحل مهم زندگی، فقر اقتصادی و فرهنگی بخصوص در مناطق محروم، عدم حمایت های قانونی از مراکز مشاوره، مشکلات مالی مراکز و نبود تبلیغات و اطلاع رسانی کافی در حوزه ارائه خدمات مشاوره ای از مهمترین این مشکلات هستند.

کریمی در بخش دیگری از سخنانش به اهم اقدامات دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در خصوص مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اشاره کرد و گفت: برگزاری دو دوره دانش افزایی برای مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از طریق ادارات کل ورزش و جوانان استانها، پیگیری و استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در برنامه های کاهش طلاق قوه قضائیه، افتتاح مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استانها، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به تخلفات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، بهبود و توسعه سامانه الکترونیک صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده و پیگیری دو امضاء شدن مجوزهای مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از مهمترین اقدامات این دفتر هستند.

او به دو دوره ملی دانش افزایی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استان های فارس و گیلان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این دوره ها با هدف دانش افزایی و بازآموزی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برگزار شد که در دوره اول ۸۵ نفر و در دوره دوم ۱۲۰ نفر از مدیران مراکز حضور داشتند و بیشتر برای مراکزی بود که طی سال ۹۸ مجوز فعالیت خود را دریافت کردند که ۹۹% درصد از شرکت کنندگان علاقمند به تداوم و پویایی برنامه های آموزشی به صورت ادورای و استفاده از اساتید برجسته و مدت زمان بیشتری این دوره ها بودند.

اعظم کریمی در خصوص برنامه های آتی دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان برای مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده نیز گفت: تداوم دوره های دانش افزایی برای مدیران و روان شناسان و مشاوران شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده با رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا، زمینه سازی برای حضور مراکز در فضای مجازی از قبیل اینستاگرام و برنامه های لایو، استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در فضای مجازی با توجه به مسائل نوظهور جوانان و زوجین جوان بویژه در دوران کرونا، حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، تهیه بانک اطلاعاتی متخصصان شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده بر اساس حیطه فعالیت آنان و در اختیار رسانه ها قرار دادن این بانک اطلاعاتی از برنامه های آینده این دفتر است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در خصوص فعالیت ها و اقدامات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در دوران شیوع کرونا، اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا، مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان در صف اول خدمات رسانی برای رفع نگرانی ها و مشکلات ناشی از ویروس کرونا قرار داشته و خدمات گسترده‌ای با امکانات محدود و رایگان به صورت تلفنی- مجازی و حضوری انجام داده اند و نقش بسیار فعالی در کاهش و کنترل اضطراب و کاهش تبعات ناشی از وسواس های فکری و عملی داشته و دارند.

وی جمع کل اقدامات مراکز مشاوره ازدواج و خانواده ویژه دوران کرونا را حدود ۴۴ هزار مورد عنوان و تصریح کرد: این مراکز حدود ۲۰ هزار مشاوره تلفنی، بیش از ۱۲ هزار مشاوره مجازی و بیش از ۴ هزار و پانصد خدمات مشاوره حضوری به مردم ارائه داده اند و بیش از هزار و پانصد مورد با سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت همکاری داشتند.

کریمی با بیان این که مشاوران و روانشناسان این مراکز حدود هزار و ۹۰۰ گفت و گوی زنده مجازی با افراد مختلف انجام داده اند، ادامه داد: این مراکز علاوه بر ارائه خدمات به صورت تلفنی، حضوری و مجازی، حدود چهار هزار خدمات رسانه ای شامل کلیپ ها، موشن گرافی ها، مصاحبه ها، فیلم ها، پوسترها و لایو هایی نیز تهیه و در بستر های مجازی در اختیار عموم مردم قرار دادند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز