معاون پرورشی آموزش و پرورش خبر داد:
پذیرش رایگان دانشآموزان با نیازهای ویژه در مراکز مشاوره
در نشست مشترک معاون پرورشی و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین دو معاونت نشست مشترک انسجامبخشی و مناسبسازی فعالیتهای پرورشی حوزه آموزشوپرورش استثنایی برگزار شد.
به گزارش ایلنا، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی ضمن تقدیر از تشکیل نشست مشترک اظهار کرد: دانش آموزان استثنایی فرشتگان زمینی هستند که باید بهطور خاص دیده شوند و تمامی فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی برای این دانش آموزان بهصورت ویژه دیده میشود.
وی افزود: پذیرش رایگان دانش آموزان با نیازهای ویژه در مراکز مشاوره آموزشوپرورش، برگزاری کلاسهای خبرنگاری جهت دانش آموزان استثنایی، استفاده از اردوگاههای دانشآموزی و استفاده از پایگاههای اوقات فراغت جهت دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله برنامههای معاونت پرورشی و فرهنگی است.
سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در این نشست بابیان اینکه پرورش در همه ابعاد جامعه و نظام تعلیم تربیت لازم است اما در حوزه آموزشوپرورش استثنایی لازمتر است، اظهار کرد: انسجامبخشی، همسوسازی، کیفیتبخشی و مناسبسازی فعالیتهای پرورشی در حوزه آموزشوپرورش استثنایی از اهداف این نشست مشترک است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی بابیان اینکه فلسفه آموزشوپرورش و مکتب فکری حاکم برنظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش هفت اصلی است که محور تمام تصمیمگیریها به شمار میرود اظهار داشت: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوتهای فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمندسازی، توسعه فرصتآفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزشوپرورش استثنایی است.
وی افزود: تمام مأموریتهای آموزشوپرورش عادی در جمعیت محدودتری در آموزشوپرورش استثنایی وجود دارد و یکی از مأموریتهای نظام تعلیم و تربیت، پرورش دانشآموز تمام ساحتی است که در آموزشوپرورش استثنایی نیز این هدف با جدیت دنبال میشود.
وی بابیان اینکه یک از چرخشهای سند تحول بنیادین تغییر جهت از آموزشزدگی سنگین و حرکت از سمت تفکیک امر آموزش و پرورش به سمت تلفیق آموزش با پرورش است اظهار کرد: معلم، برنامه درسی، محیط مدرسه، نظام ارزشیابی باید تلفیقی از آموزش به همراه پرورش باشد.
حسینی یکی از تحولات آموزشوپرورش استثنایی را مدارس انطباقی و حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش آموزان عادی است، اظهار داشت: با توجه به حضور بیش از 70 هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی و پذیرا نیازمند مناسبسازی فعالیتهای پرورشی ویژه این دانش آموزان و دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس خاص استثنایی هستیم.
وی افزود: تدوین کتب پرورشی و مناسبسازی آنها جهت دانش آموزان با نیازهای ویژه، اردوهای دانشآموزی، مناسبسازی دستورالعملهای پرورشی ویژه دانش آموزان استثنایی در مدارس پذیرا و استفاده از خدمات مراکز مشاوره و راهنمایی حوزه پرورشی و ارائه خدمات به دانش آموزان استثنایی از محورهای همکاری مشترک با حوزه معاونت پرورشی است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی خواستار حضور یک نماینده از آموزشوپرورش استثنایی در شوراهای برنامهریزی معاونت پرورشی و فرهنگی شد و گفت: حضور دانش آموزان استثنایی در مسابقات فرهنگی و هنری بهعنوان یک استان مستقل و استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه از پایگاههای اوقات فراغت ازجمله موارد ارتقای امور پرورشی در آموزشوپرورش استثنایی است.
وی با بیان اینکه مجلس واقعی و مجازی دانش آموزان با نیازهای ویژه تشکیل شده است، افزود: طرح هر دانشآموز حداقل یک نقش و یک تشکل دانشآموزی، طرح هر مدرسه یک سرود و اجرای اردوی زیارت اولیها ازجمله فعالیتهای آموزشوپرورش استثنایی در حوزه پرورشی است.