خبرگزاری کار ایران

اجرای آزمایشی بسته‌های یادگیری در سال ۱۴۰۰ _ ۱۴۰۱/ درج معارف انقلاب اسلامی در کتب درسی از مهر ماه

اجرای آزمایشی بسته‌های یادگیری در سال ۱۴۰۰ _ ۱۴۰۱/  درج معارف انقلاب اسلامی در کتب درسی از مهر ماه
کد خبر : ۹۲۴۰۳۰

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای آزمایشی بسته‌های یادگیری در سال ۱۴۰۰ _ ۱۴۰۱ گفت: معارف انقلاب اسلامی در کتب درسی از مهرماه درج می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری حسن ملکی، معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ظهر امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد. ملکی در این نشست درباره اهم برنامه‌های این سازمان اظهار داشت: اگر بخواهیم این سازمان را در یک جمله تعریف کنیم همان جمله رهبری را خواهم گفت، ایشان گفتند سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی قلب آموزش و پرورش است. تولیدات این سازمان که همان برنامه‌های درسی و مواد آموزشی است در وزارت آموزش و پرورش محور همه فعالیت‌هاست. یعنی اگر معلمی را انتخاب می‌کنیم یا برنامه‌ریزی را انجام می‌دهیم پیرو این مساله است.

وی خاطر نشان کرد: ماموریت اصلی این سازمان، عملیاتی کردن اسناد تحولی است، همه برنامه‌های عملیاتی ما باید تدوین و اجرا شوند که ما را به عملیاتی شدن اسناد تحول بنیادین منتهی کنند. منظورم سند تحول نبادین آموزش و پرورش و یکی هم برنامه درسی ملی است، این دو سند مبنای کار ما را در تولید برنامه‌های درسی در سازمان تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری در راستای کار در نظر گرفته شده است که عناوین آن عبارتند از،  معارف اسلامی، قرآن و عربی، علوم انسانی، ریاضیات، علوم تجربی، زبان خارجی، زبان و ادبیات فارسی، سلامت و تربیت بدنی، هنر کار و فناوری، و آداب و مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده، این‌ها در سایر فعالیت‌هایی که ما دنبال می‌کنیم  محوریت دارند.

ملکی توضیح داد: برنامه درسی ما باید ۵ ویژگی اساسی و کلان داشته باشند، اول مومن پروری است یعنی برنامه درسی ما باید به ایمان بپردازند، دوم آگاه سازی و عالم پروری، سوم متفکر پروری است یعنی دانش آموزم از بعد عقلایت پیشرفت کند، چهارم اخلاق و پنجم عامل محوری و عامل پروری است یعنی کسانی تربیت شوند که اهل عمل باشند. هر یک از ۱۱ حوزه تربیت و یادیگری باید این ۵ عنصر که نام برده شد را داشته باشد.

 رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: همچنین ساحت عبادی و اخلاقی، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی ، ساحت زیبایی شناختی و هنری، ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای ، ساحت ترییت علمی و فناوری شش ساحت مهمی است که باید در برنامه‌های درسی تحقق پیدا کنند. اگر مواد درسی بر پایه مواد درسی آگاهانه و آموزشی تولید نشوند آن مواد آموزشی کارایی لازم را نخواهند داشت، بنابراین ما در مرحله بعد باید وارد تولید مواد درسی آگاهانه شویم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما دنبال بسته یادگیری هستیم نه کتاب درسی صرف، منظور از بسته یادگیری مجوعه مواد آموزشی همراه با ابزارهای مختلف است. ما در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آماده اجرای آزمایشی این بسته‌های یادگیری هستیم و در یک سری از مدارس به صورت آموزشی مورد تدریس قرار خواهد گرفت. در موازای این کار باید دوره‌های تحصیلی را هم طراحی کنیم.

وی بیان کرد: در مهر ماه جاری بنا داریم معارف انقلاب اسلامی ایران را در کتاب‌های درسی وارد کنیم. البته این مساله از قبل بوده اما بنا داریم که این اقدام حساب شده‌تر باشد. حدود ۱۵ عنوان کتاب درسی نظری و فنی به این مساله می‌پردازند. در بخش فنی و حرفه‌ای در کتاب‌های دانش فنی پایه در رشته زراعت، در رشته باغبانی، در رشته دامپروری، صنایع غذایی، ماشین‌های کشاورزی، عملیات آزمایشگاهی در صنایع شیمیایی، دانش فنی پایه در رشته‌های الکترونیک و مخابرات دریایی، مکانیک دریایی، تولید برنامه‌های تلویزیونی و متالوژی معارف انقلاب اسلامی درج خواهد شد.

وی افزود: در بخش نظری در دروس آمادگی دفاعی، مطالعات اجتماعی، تاریخ ۳ علوم انسانی و تاریخ معاصر نیز از جمله کتاب‌هایی است که مباحث معارف انقلاب اسلامی  و همچنین مباحثی درباره شهید قاسم سلیمانی در آن درج خواهد شد. ما نباید بگذاریم علاقه به انقلاب اسلامی در میان دانش آموزان تضعیف شود، قوی‌ترین راه برای این کار راه تربیتی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: این اقدامات لطمه‌ای به دیگر محتواهای درسی نخواهد زد. اینکه پژوهش مقدم بر محتوای درسی بوده، درست است و قطعا کارشناسان ما پیش از هر چیزی پژوهش خواهند کرد و این پژوهش‌ها پشتیبان برنامه درسی است. ما برای ساماندهی این موضوع باید قدم‌های کاملتر و بهتری را برداریم. ما دفتری با عنوان مطالعات راهبری و آینده پژوهی در ساختار جدید پیش بینی کردیم که مورد تایید وزیر آموزش و پرورش هم قرار گرفته و اکنون در حال تشکیل هیات آن هستیم، در این دفتر بحث پژوهش نکته کلیدی است.

ملکی خاطر نشان کرد: آموزش مجازی به یک واقعیت تبدیل شده و همه بسیج شدند که در این رابطه قدم‌های موثر علمی بردارند. البته ما باید بسته آموزش مجازی داشته باشیم که یکی از برنامه‌های آتی ما است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:  بنده در صراط آموزش و پرورش و عملیاتی شدن اسناد تحولی تفاوت ندارم اما تفاوت رویکرد مدیریت بنده با مدیران قبلی این است که بنده در شیوه‌های عملیاتی با ایشان تفاوت دارم. شاید این تفاو‌ت‌ها به این خاطر است که رشته تحصیلی ما با هم متفاوت بوده، من برنامه ریزی درسی خوانده‌ام و این موضوع مرتبط با کار است. در اینکه جایگاه پژوهش در نظام برنامه  درسی چگونه باشد هم با هم تفاوت‌هایی داریم و هرکسی روش‌های خاص خودش را دارد‌.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی بیان کرد: پژوشگاه آموزش و پرروش وابسته به سازمان پژوهش است اما وابسته ساختاری نیست و بلکه گویی به این سازمان الصاق شده است، از این رو این پژوهشگاه وضعیت مبهمی دارد. پژوهشگاه آموزش و پرورش باید مستقل عمل کند که البته این یک نظر است، البته ناگفته نماند ما ساختار جدید سازمان پژوهش‌، آن را بدون پژوهشگاه آموزش و پرورش در نظر گرفتیم، زیرا شنیده‌ایم که قرار است این پژوهشگاه مستقل شود.

وی تاکید کرد: من مخالفم که معاون پژوهشی مدیر کل استان‌ها تضعیف یا حذف شود.

ملکی درباره وضعیت آموزش در مهر ماه با فرضیه شیوع کرونا گفت: ما برای سال تحصیلی آینده روی دو سناریو فکر می‌کنیم. یک حالت این است که مدارس ترکیبی از حضوری و غیرحضوری تشکیل و اداره شوند و بخشی هم از طریق مجازی اعمال خواهد شد، البته باید الگو آن آماده شود. حالت دوم این است که فرض می‌کنیم دانش اموزان اجازه ندارند از سوی ستاد مقاله با کرونا در مدارس باشند و در اینجا آموزش‌ها با رویکرد مجازی پیش خواهند رفت که برای این کار نیز باید الگو خاص طراحی شود و البته ما کارشناس‌هایی داریم که این الگوهای ترکیبی و مجازی-مستقل را طراحی کنند.

وی درباره توجه بخش پژوهش سازمان به آسیب‌های اجتماعی پیش آمده برای دانش آموزان گفت: مطالعاتی در این زمینه انجام شده که بخشی از آنها را سازمان پژوهش در اختیار دارد و موظف است به آن توجه کند. ما به پژوهش‌های کیفی اعتقاد داریم و باید در برنامه‌های آینده، پژوهش‌های آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های نو پدید بررسی و مطالعه صورت بگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مساله مهارت زندگی مورد غفلت سازمان پژوهش نیست، سازمان موظف و موکلف است مهارت‌های زندگی را در دوره‌های تحصیلی گوناگون از طریق آموزش‌های رسمی یا فوق برنامه در دانش آموزان تقویت کند. الان این ضرورت به طور مضاعف باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا از ضعف مهارت‌ها ما شاهد حوادثی از جمله قتل رومینا اشرفی شاهد خواهیم بود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: کتاب درسی مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده که دکتر بانکی پور مولف آن است می‌تواند کمک کننده باشد. یکی از مشکلات جوانان ما عدم مهارت در انتخاب همسر، دوست یابی و... است. این کتاب‌ها به عنوان اسناد رسمی تدریس می‌شود که به دانش‌آموزان در کسب مهارت‌ها کمک خواهد کرد. اما این‌ها کافی نیست و اگر معلمان را همراه با این مساله نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید.

وی گفت: درباره زبان‌های خارجی باید به تنوع آموزش زبان‌های دیگر هم توجه کنیم. حوزه تربیت و یادگیری زبان‌های خارجی همین نکته است و اینکه از رویکرد توجه صرف به یک زبان خارج شویم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره آخرین آمار ثبت نام کتب درسی گفت:  ما تا به الان مشغول آسیب شناسی کارها بودیم تا مشکلات سال قبل در توزیع پیش نیاید. در هر استان، ستادی تشکیل دادیم تا دانش آموزان به موقع ثبت سفارش فردی انجام دهند. تاکنون دانش آموزان میان پایه بیش از ۸۶ درصد ثبت سفارش کرده اند. همچنین رویه فروش را تغییر دادیم و سود از ۱۷ و نیم درصد به ۸ درصد کاهش یافته است.

ملکی درباره آموزش مهارت‌های فنی گفت: مهارت‌ها با شیوه تلفیقی باید تقویت شود، ارتباط بین حوزه‌های تربیت و یادگیری و بهره‌گیری از روش تلفیق به عنوان رویکرد مدنظر است. در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بومی‌سازی و توجه به نیاز محلی در هر استان را به عنوان اصل مد نظر داریم و به طور قاطع عمل می‌کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز