خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی آموزش و پرورش:

معلم باانگیزه و با توان حرفه‌ای لازمه تحول است

 معلم باانگیزه و با توان حرفه‌ای لازمه تحول است
کد خبر : ۹۰۷۳۳۱

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از دید کسانی که بودجه در اختیارشان است و باید به این دستگاه مهم توجه بیشتری کنند، کوچک دیده می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش  در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شب گذشته پیرامون تکریم مقام معلم و درباره اینکه «آیا شیوه فعلی تقدیر از معلمان سازنده است؟ » به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت در ابتدا چند پیش فرض مطرح کرد و گفت: آموزش و پرورش دیربازده است و دولت‌ها به دنبال کارهای زودبازده هستند. بنابراین آموزش و پرورش در اولویت نبوده و نیست.

وی افزود: دوم آنکه آموزش و پرورش از دید کسانی که بودجه در اختیارشان است و باید به این دستگاه مهم توجه بیشتری کنند، کوچک دیده می‌شود. سازمان برنامه و بودجه، مقامات ذی نفوذ برای تخصیص اعتبار از این جمله هستند.

فانی با بیان اینکه وقتی آموزش و پرورش کوچک دیده می شود این تصور به وجود می آید که می‌توان آن را با بودجه کم اداره و امور آموزشی و پرورشی را در فضاهای غیراستاندارد ارائه کرد گفت: به یک اصل قائلم و آن این است که معلم رکن اصلی و اساسی آموزش است و لازمه تحول در آموزش و پرورش، تحول در نیروی انسانی آن است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: معلم باانگیزه و با توان حرفه ای، لازمه تحول است. اگر چنین معلمانی داشته باشیم می توانیم به تحول در آموزش و پرورش امیدوار باشیم. یک بار حرفی را به زبان می آوریم و یک بار هم به حرفی اعتقاد پیدا می کنیم. من چنین اعتقادی را در مسئولان نمی بینم. 

وی افزود: در دولت یازدهم، بخش بهداشت و درمان چون زودبازده است و تاثیر آن سریع قابل مشاهده است مورد  توجه واقع شد. اما آموزش و پرورش دیربازده است و اگر به خوبی اداره شود، تاثیر آن ۲۰ سال بعد دیده می‌شود. دولت‌ها به دنبال رای هستند. باید به داد آموزش و پرورش رسید. در دوران کرونا معلمان خوش درخشیدند و همینجا از همه آنها قدردانی کرده و دستشان را می‌بوسم.

فانی تاکید کرد: افزایش انگیزه و توان حرفه‌ای معلم باید در اولویت باشد که نیست. سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی و درآمد ناخالص ملی باید معقول باشد؛ اکنون سهم آموزش و پرورش کشور ما از جی.دی.پی ۲ درصد است در حالی که در دنیا به طور میانگین ۴ تا ۵ درصد است. همین را هم از نمایندگان مجلس خواستم که مصوب کنند سهم آموزش و پرورش از جی.دی.پی سالانه نیم درصد اضافه شود تا در پایان برنامه به میانگین جهانی برسد. اگر دنبال تحول هستیم باید به معلم توجه کنیم؛ معیشت، منزلت و هویت او.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز