خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار از شیوع کرونا در ایران؛

۵۰۳۱ فوتی، ۵۵۹۸۷ بهبودیافته، ۸۰۸۶۸ مبتلا/ مرزها بسته است/ اتباع افغانستان و پاکستان اجازه ورود ندارند/ نمازهای جمعه و اماکن متبرکه تعطیل می‌مانند/ شناورسازی ساعت کاری کارمندان در دستور کار نیست

۵۰۳۱ فوتی، ۵۵۹۸۷ بهبودیافته، ۸۰۸۶۸ مبتلا/ مرزها بسته است/ اتباع افغانستان و پاکستان اجازه ورود ندارند/ نمازهای جمعه و اماکن متبرکه تعطیل می‌مانند/ شناورسازی ساعت کاری کارمندان در دستور کار نیست
کد خبر : ۹۰۰۴۴۰

۵۹ روز پس از شیوع کرونا در کشور، براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۸۰۸۶۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۰۳۱ نفر فوت شده و ۵۵۹۸۷ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۵۹ روز پس از شیوع کرونا در کشور، براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۸۰۸۶۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۰۳۱ نفر فوت شده و ۵۵۹۸۷ نفر بهبود یافته‌اند. از امروز ۳۰ فروردین ماه براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغل کم ریسک نیز با ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir می توانند فعالیت خود را مانند دیگر استانهای کشور آغاز کنند. سردار محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز از عدم اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش در هفته اول اردیبهشت ماه خبر داده است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید براینکه افرادی که ترخیص شده اند و کمتر از دو هفته از زمان بستری آنها در بیمارستان گذشته است، نباید در محیط های اجتماعی حضور پیدا کنند؛ چراکه کماکان ناقل بوده و می توانند اطرافیان خود را مبتلا کنند اعلام کرده است؛ بازار تهران و پاساژهای مسقف خرید کما فی السابق تعطیل خواهد بود و شروع به کار سایر اصناف مشمول آنها نخواهد شد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه امتحانات پایه ششم به صورت توصیفی برگزار خواهد شد، اعلام کرده است؛ با توجه به تعطیلاتی که برای مقابله با شیوع کرونا ویروس در نظر گرفته شد ۴ تا ۶ هفته به سال تحصیلی اضافه می‌شود و دانش آموزان باید با آموزش مجازی و تلویزیونی محتوای آموزشی را کاملاً تعلیم ببینند. همچنین هیچ بخشی از کتاب درسی امسال حذف نمی‌شود و تمام محتوای آموزشی از طریق معلمان برای دانش‌آموزان تدریس خواهد شد.

بهبودیافتگان کرونا تصور نکنند به بهبودی کامل رسیده اند

قرنطینه بعد از بهبودی نباید حذف شود

۱۳ هزار بیمار سرپایی و ۳ هزار مورد بستری داشتیم

"عبدالرضا دلاوی" مدیر بیمارستان بقیه الله الاعظم ( عج) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که چرا تهران یک سوم آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را به خود اختصاص داده است؟ گفت: عوامل زیادی در این مساله دخیل است، همشهریان ما در تهران باید به شکل جدی‌تری موازین بهداشتی را رعایت کنند، از طرفی بازگشایی‌ها بدون مصوبه تبعاتی دارد که البته امیدواریم با همکاری و هماهنگی مردم شرایط بهتر شود.

مدیر بیمارستان بقیه الله  الاعظم ( عج) اظهار داشت: به طور کل توصیه عمومی ما رعایت بهداشت و حفاظت فردی است و این مساله باید  بر طبق توصیه ها همچنان ادامه یابد، از طرفی بحث قرنطینه‌، فاصله گذاری‌های اجتماعی و هوشمند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مردم باید توصیه‌های ستاد فرماندهی مقابله با کرونا را جدی بگیرند که البته توصیه‌های چندان سختی نیست.

دلاوری بیان کرد: خوشبختانه با تدابیر وزارت بهداشت، مجموعه دولت، کمک نهادهای مسلح و سپاه روندِ کنترل شده خوبی داریم. هر چقدر که به شعار در خانه ماندن تاکید شود، وضعیت روحی و سلامتی مدافعان سلامت نیز بهتر خواهد شد و می‎‌توانند خدمات بهتری ارائه بدهند، از طرفی ما دوست داریم که مدافعان سلامت ریکاوری مناسب شوند و روحیه مضاعفی بگیرند، در عین حال بالاترین روحیه برای مدافعان سلامت بهبودی بیماران و برگشت به شرایط عادی است.

مدیر بیمارستان بقیه الله الاعظم(عج) ادامه داد: ما در روزهای اوایل بحران تاکنون تجربه‌های خوبی به دست آوردیم  که به ما نشان داد، هر چه بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی از طرف فرماندهی ستاد ملی مقابله با کرونا و از سوی دکتر زالی و همکاران بیشتر تاکید شود، این بحران زودتر جمع خواهد شد و نیازی نیست که ما به منابع خارجی رجوع کنیم. تجربه‌ها و آموخته‌های خودمان به ما نشان داد؛ رعایت هرچه بیشتر موازین بهداشتی به کنترل شیوع کرونا، بیشتر کمک خواهد کرد. مهم‌ترین دلیل افزایش آمار در تهران به عدم رعایت برخی همشهریان و ازدحام جمعیت برمی‌گردد. احتمالا رجوع بیماران از شهرستان‌ها به تهران نیز وجود دارد، اما ما آمار دقیقی در این خصوص نداریم.

دلاوری درباره آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان بقیه الله گفت: از تاریخ ۲۸ بهمن ماه مدیریت وضعیت بحران در بیمارستان بقیه الله را آغاز کردیم و دفتر UC ما در این بیمارستان فعال شد. تاکنون بالغ بر ۱۳ هزار بیمار سرپایی به بیمارستان بقیه الله مراجعه کرده اند. همچنین تا این لحظه نزدیک به سه هزار بیمار بستری داشتیم که  بخش اعظم آنها بهبود یافتند، برخی از آنها به نقاهتگاه مراجعه کردند و حدود ۱۲۰ بیمار نیز در  بخش بستری حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه ترخیص شدگان باید بیش از پیش، موارد بهداشتی را رعایت کنند،  بیان داشت: ما با بسیاری از بیمارانی که مرخص شدند و قرنطینه آنها به اتمام رسید، تماس گرفتیم و متوجه شدیم به بهبودی کامل رسیده اند، بیمارانی که ترخیص می‌شوند، تصور نکنند که بهبودی کامل حاصل شده، از این رو نباید به هیچ وجه قرنطینه را حذف کنند.

مدیر بیمارستان بقیه الله در خصوص آمار درگذشتگان این بیمارستان گفت: متاسفانه تعداد فوتی‌ها از ابتدای شیوع کرونا تا به الان حدود  ۲۰۷ نفر بوده است. تعداد مراجعان ما نسبت به اواخر اسفند ماه و اوایل سال کاهش چشم گیری داشته است، ولی همچنان که از سوی دکتر زالی نیز به آن اشاره شده، اگر رعایت موزاین بهداشتی صورت نگیرد، این آمارها به سمت صعودی حرکت خواهد کرد.

دلاوری درباره مراجعه روزانه افراد مشکوک به کرونا ویروس در تهران به بیمارستان بقیه الله گفت: آمار روزانه ما تقریبا از ۸۰ تا ۱۲۰ نفر متغیر است اما در روزهای آخر اسفند و اوایل سال ۹۹ تقریبا روزانه تعداد  ۴۰۰ تا ۴۵۰ نفر مراجعه کننده داشتیم. 

مدیر کل بیمارستان بقیه الله تاکید کرد: قطعا آمار کل مبتلایان در فرماندهی ستاد ملی مقابله با کرونا بهتر از ما رصد و پیگیری می‌شود، ما نیز تحت امر فرماندهی ستاد ملی مقابله با کرونا و نیروهای ستاد مسلح، پیگیری‌های خود را انجام خواهیم داد. اگر مردم می‌خواهند، نگرانی‌هایشان مرتفع شود باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و شعار در خانه ماندن را جدی بگیرند. 

وی همچنین در خصوص روزه گرفتن با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان گفت: در خصوص روزه داری باید از متخصصان و مراجع این امر سوال کرد، اما طبق نظری که دکتر مرندی خدمت مراجع و وزیر بهداشت ارسال کردند، باید منتظر بمانیم تا نظر مراجع اعلام شود. این مساله دو نکته دارد؛ طبق نظر پزشکانی که اکنون مشغول به کار هستند؛ روزه گرفتن برای افرادی که شرایط روزه گرفتن را دارند و بری از هر گونه محدودیت هستند؛ مانعی ندارد، اما برای بیماران کرونایی یک سری توصیه‌هایی شده که در روزهای آینده از طریق مراجع اعلام خواهد شد.

اجازه ورود اتباع افغانستان و پاکستان به کشور داده نمی‌شود

مرزها کاملا بسته است

عدم بازگشایی نماز جمعه و اماکن مبترکه کماکان برقرار است

«حسین قاسمی» دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شیوع بیماری کرونا در کشورهای همسایه و وضعیت مرزها، گفت: مرزها از اسفندماه تحت کنترل شدید بوده است، در حال حاضر نیز بسته است و ابلاغیه‌های لازم هم از طریق دستگاه‌های نظامی و انتظامی و همچنین از طریق وزارت کشور به استانداری‌ها داده شده است و ما هیچ ورودی از اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان نداریم، چراکه هم دارای بیماری هستند و هم می‌توانند مشکلات دیگری را برای ما ایجاد کنند، بنابراین اجازه ورود به آنها داده نمی‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که قرار بود تعدادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، چه تمهیداتی  در این زمینه اندیشیده شده است، گفت: اضافه شدن اتوبوس‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران هم از سوی دولت و هم از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حال پیگیری است. همچنین شهرداری‌های کلان شهرها نیز این موضوع را پیگیری می کنند تا بتوانند متناسب با ظرفیت موجود و همچنین تقاضایی که برای سفرهای درون شهری است، این کمبودها را جبران کنند.

وی ادامه داد: دولت تلاش می‌کند تا هم از طریق تولید داخل و هم از طریق مباحث دیگر این مشکل را برطرف کنند، البته این موضوع زمان‌بر است و باید در پروسه زمانی خود دنبال شود. در حال حاضر نیز 15 درصد از ظرفیت حمل و نقل درون شهری اسفاده می‌شود و تا 35 الی 36 درصد مشکلی ایجاد نمی‌شود.

 دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تصریح کرد: از سوی دیگر براساس مصوبات ستاد ملی مشاغلی که به عنوان مشاغل کم ریسک از سوی وزارت بهداشت تعریف شده‌اند با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت در بحث بهداشت محیط و بهداشت فردی که مربوط به شاغلان و صاحبان واحدهای صنفی و مشتریان است، از 23 فروردین ماه در تمامی استان‌ها به غیر از تهران کار خود را آغاز کرده‌اند از روز سی ام فروردین ماه نیز در تهران این کار انجام می‌شود. 

قاسمی در پاسخ به این سوال که برخی از ادارات در روزهای گذشته شیفت بندی را رعایت نمی‌کردند و از تمام ظرفیت کادر اداری خود استفاده می‌کردند، گفت: دستگاه‌های دولتی تابع بخشنامه‌ای هستند که سازمان اداری استخدامی صادر کرده است و مسئولان ذیربط در هر دستگاه اداری موظف به اجرای بخشنامه‌ها بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های غیردولتی تابع قوانین و مقررات خاص خود هستند، البته این دستگاه‌ها همکاری لازم را داشتند به طور مثال واحدهای صنفی که جزو دستگاه‌های غیردولتی محسوب می‌شوند در این مدت 90 درصد همکاری لازم را داشتند و تعطیلی‌ها و عدم فعالیت را رعایت کرده‌اند. یک سری شرکت‌های خصوص و بخش غیردولتی نیز همکاری لازم را داشتند، البته باید این موضوع را توجه داشته باشید که فضای کسب و کارها در بخش خصوصی با فضای فعالیت در بخش دولتی و ادارات دولتی و همچنین از نظر تعداد کارمندان متفاوت است.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با بیان اینکه مشاغل کم‌ریسک بر اساس پروتکل‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند، تاکید کرد: هر طرحی که بخواهد اجرا شود، قطعا با همکاری و همراهی مردم موفق می‌شود. مردم همچنان نباید ترددهای غیرضرور داشته باشند. همچنین اگر برای مشاغل‌شان به بیرون از منزل می‌آیند، حتما نکات ایمنی را رعایت کنند. طرح ترافیک و طرح کاهش نیز در ستادملی لغو شده است و اجرایی نمی‌شود تا مردم بتوانند برای کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی از وسیله شخصی استفاده کنند. این تمهیدات متناسب با زمان و شرایط کشور پیش بینی شده است و اجرایی می شود. 

قاسمی در پاسخ به این سوال که با توجه به شروع ماه مبارک رمضان در روزهای آینده آیا امکان برگزاری مراسم و مناسبت‌ها وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند امکان برگزاری تجمعات برای مراسم ماه مبارک فراهم نیست. این امر از باب وظیفه حاکمیت برای رعایت سلامت و حفظ جان و بهداشت مردم است. دو نکته نیز در این موضوع برگزاری مراسمات و تجمعات مذهبی وجود دارد، اول جمعیت متراکم و دوم نبود سیستم گردش هوا است. وقتی جمعیت در یک محیط بسته متراکم شود، اگر یک نفر از این جمعیت آلوده باشد ممکن است تمامی افراد را آلوده کند. این روند باعث می‌شود ابتلا به صورت تصاعدی بالا رود و تمام تلاش‌هایی که سیستم انجام می‌دهد تا بتواند به نوعی این بیماری را مدیریت کند با چالش جدی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی هم اطلاعیه‌ای در خصوص عدم اعزام طلاب در ماه مبارک رمضان صادر کرده‌اند و عدم بازگشایی مساجد، نماز جمعه، نماز جماعات و اماکن مقدسه و مبترکه نیز کماکان برقرار است.

او درباره وضعیت مدارس گفت: وزارت آموزش و پرورش به صراحت اعلام کرده است که مدارس بازگشایی نمی‌شود و دانشگاه‌ها نیز به همین صورت است. مدارس اولین جایی بود که تعطیل شد و قطعا آخرین جایی است که بازگشایی می‌شود. 

قاسمی همچنین درباره فعالیت مشاغلی مانند کارگران ساختمانی نیز تاکید کرد: همه مشاغل دارای پروتکل هستند و صاحبان واحدهای صنفی و تولیدی و کارگاه‌های ساختمانی و پروژه‌های عمرانی موظف هستند، این پروتکل‌ها را هم برای خودشان و هم برای محیطی که در آن کار می‌کنند و همچنین افرادی که برای آنها کار می‌کنند، رعایت کنند.

پلیس تا زمان صدور ابلاغیه جدید از تردد بین استانی جلوگیری می‌کند

اعمال قانون بیش از ۴۷ هزار خودرو

انتقال ۶۶۰۰ خودرو به پارکینگ

«سرهنگ نادر رحمانی» رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: تا این لحظه مصوبه‌ای مبنی بر لغو ممنوعیت تردد بین استانی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به پلیس اعلام نشده است و براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، فقط ورود افراد بومی و ساکن هر استان طبق کارت ملی، پلاک و بیمه نامه خودرو به آن استان مجاز هستند. 

وی ادامه داد: نیروهای پلیس همچنان در مبادی ورودی استان‌ها تا زمان صدور ابلاغیه جدید از ستاد ملی مقابله با کرونا حضور دارند و ترددهای بین استانی را کنترل می‌کنند. 

وی ادامه داد: از ابتدای شروع طرح فاصله‌گذاری تا شب گذشته نیز با ۴۷۲۸۹ وسیله نقلیه برخورد قانونی صورت گرفته و اعمال قانون شده‌اند. همچنین ۶۶۰۰ وسیله نقلیه نیز به پارکینگ منتقل شده‌اند. 

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا تصریح کرد: چندین برابر این خودروهایی که با آنها برخورد قانونی صورت گرفته است، خودروهایی بوده‌اند که با تذکر و راهنمایی پلیس برگشت داده شده‌اند. نیروهای ما در این مدت در مبادی ورودی با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌اند، برخی از مردم بدون رعایت کردن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای ورود به استان مقصد اصرار می‌کنند و پلیس با تذکر و راهنمایی مانع ورود آنها شده و برگشت داده می‌شوند.

روند ابتلا به کرونا در بین کارمندان دولت نزولی است

شناورسازی ساعت کاری در دستور کار نیست

«غلامرضا عباس پاشا» معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چگونگی فعالیت کارمندان دولت در طرح فاصله‌گذاری هوشمند گفت: براساس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کارمندان در ادارات تا پایان فروردین ماه به صورت دوم سوم در ادارات حضور دارند و یک سوم نیز یا دور کار هستند و یا از مرخصی استفاده می‌کنند و اجرای طرح فاصله‌گذاری همچنان تا 31 فروردین ماه به قوت خود باقی است. فردا در ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص ادامه این روند یا تغییر و اصلاح در آن براساس داده ها و اطلاعات تصمیم گیری می‌شود.

وی درباره شناور شدن ساعت کاری ادارات ادامه داد: در ستاد ملی، 31 استان کشور پیشنهادات خود را اعلام می‌کنند، استانداری تهران تاکنون پیشنهادی در خصوص شناورشدن ساعت کاری ادارات مطرح نکرده است. اجرای طرح شناورسازی مشکلات خاص خود را هم برای کارمندان و همچنین برای ارباب رجوع دارد از همین رو استانداری تهران اعتقادی به شناورسازی ساعات کاری ادارات ندارد. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران درباره حضور کارمندان مبتلا به ویروس کرونا در سرکار بعد از پایان دوره بیماری تصریح کرد: با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، آمار مبتلا به بیماری کرونا در بین کارمندان دستگاه‌های اجرایی استان تهران نسبت به اسفندماه کاملا نزولی است. هم دستگاه‌ها و هم کارمندان به بهداشت عمومی و فردی پایبند هستند و به صورت کامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و این باعث کاهش چشمگیر بیماری در بین کارمندان شده است. 

عباس پاشا خاطرنشان کرد: آن دسته از کارمندانی که درگیر بیماری شده‌اند نیز از مرخصی بدون محاسبه برخوردار هستند. همچنین برای افراد مشکوک نیز مرخصی در نظر گرفته می‌شود و پروتکل‌های بهداشتی مخصوصی برای این افراد در نظر گرفته شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که برخی از ادارات در این مدت مصوبه ستاد را رعایت نکرده و از تمام ظرفیت کارمندان برای حضور در ادارات استفاده کرده‌اند آیا برخوردی با این تخلفات صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: براساس ماده 5 قانون خدمات کشوری بخشی از ادارات، نهادهای عمومی غیردولتی محسوب می‌شوند و بخشی از ادارات نیز دستگاه‌های اجرایی عمومی دولتی هستند. به طور مثال شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند و سازمان امور مالیاتی یک نهاد عمومی صددرصد دولتی است. اگر نهاد و سازمانی مشمول ماده 5 قانون خدمات کشوری باشد و تخلفی انجام دهند با آن برخورد می شود. البته در این مدت ما هیچ گونه تخلفی ندیدیم و همه دستگاه‌ها در این زمینه همگرا بوده و همکاری داشته‌اند. البته از ابتدا تکلیف شده بود دستگاه‌های خدمات رسان به صورت صددرصد فعالیت کنند. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران درباره فعالیت بخش خصوصی نیز تصریح کرد: ادارات بخش خصوصی نیز همان شرکت‌ها هستند که از فضای دولتی خارج می‌شوند و بخشنامه مربوط به این بخش همان بخشنامه‌ای است که برای اصناف در نظر گرفته شده است و براساس آن شرکت‌ها تعطیل بوده و نباید حضور پیدا می‌کردند. نظارت در این حوزه بر عهده بخش بهداشت محیط وزارت بهداشت و برخورد با تخلفات در این زمینه نیز با دادستانی و مراجع قضایی است.   

شناسایی ۱۳۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۸۰۸۶۸ نفر رسید.

وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند، تا امروز ۵۰۳۱ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند.

او گفت: تا امروز ۵۵۹۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند. ۳۵۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.تاکنون ۳۳۰ هزار و ۱۳۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز