خبرگزاری کار ایران

ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی طرح‌های «آموزش سواد زندگی» و «آموزش مهارت‌های گفتگو و ارتباط مؤثر»

ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی طرح‌های «آموزش سواد زندگی» و «آموزش مهارت‌های گفتگو و ارتباط مؤثر»
کد خبر : ۸۹۵۷۶۸

شیوه‌نامه اجرایی طرح‌های «آموزش سواد زندگی» و« آموزش مهارت‌های گفتگو و ارتباط مؤثر» مستند به زیر نظام‌های سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا، پیرو بخشنامه شماره ۴۵۵۷۴ مورخ ۲۲ خرداد ۹۸ با موضوع برنامه مدون اجرائی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه» مستند به زیر نظام‌های سند تحول بنیادین به پیوست شیوه‌نامه اجرایی طرح‌های آموزش سواد زندگی با رویکرد "خوب زیستن در مسیر زندگی مشترک " مطابق با برنامه آموزش مهارت‌های زندگی ویژه دانش آموزان دختر و همچنین طرح "آموزش مهارت‌های گفتگو و ارتباط مؤثر دانش آموزان با همسالان، خانواده، مدرسه، جامعه) در راستای اجرای موافقت‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به همراه ابلاغ اعتبار جهت اجرا در سطح استان بر اساس برش تعیین‌شده ابلاغ و ارسال شد.

در مقدمه این دو طرح آمده ازدواج به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی نامبرده شده است. اما این تصمیم زمانی باید گرفته شود، که اطلاعات و دانسته‌ها و تجربه‌های لازم در این زمینه کسب گردد . قبل از ازدواج اختیار و قدرت در تصمیم‌گیری بسیار است و می‌توان از تشکیل ساختارهای مشکل‌زا دوری کرد. اما پس از ازدواج، هنگامی‌که ساختارها شکل گرفت تنها می‌توان کارکردهای مشکل را کاهش داد و به‌ندرت می‌توان در ساختارها تغییر ایجاد کرد. آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان در موضوع ازدواج از تأکیدات ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی است، ضمن اینکه توانمندسازی دانش آموزان در کسب مهارت‌های لازم برای طرح‌ریزی مسیر زندگی مشترک و همچنین آموزش والدین و مربیان به‌عنوان تسهیل گران در این زمینه با توجه به تغییرات زمانی و مکانی نیز لازم است مورد توجه قرار داده شود.

از آنجائی که تمام کودکان و نوجوانان در دوره‌ مهمی از رشد خود در مدارس حضور دارند مدارس بهترین و مناسبت‌ترین مکان برای اجرای برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی به شمار می‌رود.

از اهداف کیفی این طرح؛ کیفیت و ارتقای آگاهی و مهارت نوجوانان و جوانان در زمینه اهمیت ازدواج بهنگام و پایدار بر مبنای سبک زندگی اسلامی – ایرانی، بهبود توانایی‌های روانی - اجتماعی و مهارتی دانش آموزان دختر در حوزه شایستگی‌های موردنیاز برای ورود به زندگی مشترک (ازدواج)، پیشگیری از نابهنجاری‌های فردی جهت افزایش میزان رضایتمندی از زندگی مشترک، کاهش نرخ طلاق و آسیب‌های پس‌ازآن تقویت جایگاه خانواده در امر همسرگزینی برای فرزندان و مراعات شانیت آنان از سوی فرزندان مطرح‌شده است.

اهداف کمی این طرح‌ها، تربیت مربی به تعداد ۱۵ نفر در هر منطقه آموزشی کشور به میزان ۸ ساعت آموزش از طریق سامانه مدیریت، یادگیری با برگزاری کارگاه آموزشی به میزان ۸ ساعت ویژه دانش آموزان دختر به تعداد ۵۵۰۰ نفر»، برگزاری کارگاه آموزشی به میزان ۴ ساعت ویژه اولیاء همان دانش آموزان دختر به تعداد ۵۵۰۰ ) برگزاری کارگاه آموزشی به میزان ۴ ساعت ویژه مربیان به تعداد ۷۲۰ نفر است.

شیوه‌نامه اجرایی طرح‌های «آموزش سواد زندگی» و« آموزش مهارت‌های گفتگو و ارتباط مؤثر»  در امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش تهیه‌شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز