مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفتوگو با ایلنا:
کاهش ۳۰ درصدی مسافران ناوگان تاکسیرانی پایتخت/ نیاز ۸۰ هزار تاکسیران به دستکش و ماسک
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی مسافر در خطوط تاکسیرانی پایتخت درباره کمبود دستکش و ماسک در بین رانندگان گفت: همچنان منتظر دریافت ملزومات بهداشتی هستیم.
«علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره کمبود ماسک و دستکش برای رانندگان تاکسی شهر تهران گفت: از هفته گذشته چند جلسه برای تامین این ملزومات برگزار شد، میزان ملزومات مورد نیاز در تاکسیرانی تهران واقعا زیاد است و دیروز قصد داشتم نامه گلایهآمیزی برای وزیر بهداشت بفرستم و چرایی عدم تحویل این ملزومات را با توجه به پیگیریهای مکرر رانندگان تاکسی و اعضای شورای شهر داشته باشم، اما وقتی نامه آقای وزیر را دیدم، متوجه شدم شرایط چقدر سخت است و وقتی وزارت بهداشت با این عظمت و در خط مقدم مبارزه یک میلیون ماسک تحویل گرفته است، دیگر چه برسد به ما.
او با اشاره به اینکه ۸۰ هزار تاکسیران در تهران نیازمند دستکش و ماسک هستند، گفت: ما همچنان پیگیر هستیم و مساعدتهایی نیز شده است و منتظر دریافت آنها هستیم.
قنادان با اشاره به مسئولیتهایی که ستاد بحران شهرداری بر عهده سازمان تاکسیرانی گذاشته است، ادامه داد: بیشتر روی آموزش خودمراقبتی و ضدعفونی کردن و اصول ضدعفونی متمرکز شدیم و در همین راستا دستورالعملی تهیه کردیم و طی مکاتباتی که با وزارت کشور داشتیم، این دستورالعمل به سراسر کشور ابلاغ شد و به اطلاع تاکسیرانها رسیده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه از روز گذشته توزیع مواد ضدعفونی کننده به صورت رایگان شروع شده است، درباره ضدعفونی کردن تاکسیها گفت: برای ضدعفونی کردن تاکسیها تعداد دفعات خاصی مشخص نشده است، هر زمانی که احساس میکنند باید این اقدام را انجام دهند، اما ضدعفونی کردن دو تا سه بار در طول روز معمول است که باید انجام شود.
قنادان با اشاره به بازدید کادر متخصص در زمینه ضدعفونی به همراه کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه تهران از برخی پایانه ها طی روز گذشته تصریح کرد: توسط این تیم نحوه تهیه مواد ضدعفونی و انجام فعالیت ضدعفونی به رانندگان آموزش داده شد.
او با تاکید بر اینکه تهیه ماسک و دستکش در این ابعاد برای سازمان تاکسیرانی امکانپذیر نیست، اظهار داشت: مساعدتهایی برای تهیه این اقلام داده شده و امیدواریم به زودی در اختیار ما قرار گیرد. ما همزمان از چندجا پیگیر هستیم و اولین سری از محصولات ضدعفونی و اقلام بهداشتی را از طریق ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران دریافت کردهایم.
قنادان درباره استفاده از اپلیکیشنهای پرداخت پول و تسهیلاتی که پس از شیوع کرونا برای گسترش استفاده از آنها در نظر گرفته شده است، گفت: این شرکتها مجموعه های خصوصی هستند که با شهرداری همکاری میکنند، اما تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است و میتوانند در برخی از مراکز ما فعالیت کنند. تاکسیهایی که علاقه مند به نصب و پرداخت الکترونیکی هستند، آدرس و اطلاعاتشان به این شرکت ها داده میشود و در محل برای رانندگان تاکسی نصب میکنند.
او درباره آمار استفاده از تاکسی و استفاده از اپلیکیشنها برای پرداخت کرایه گفت: مدیر عامل یکی از شرکتها به ما اعلام کرد در حدود ۳۰ درصد تراکنشهای پرداخت افزایش یافته است، این در حالی است که میزان تقاضای ناوگان تاکسیرانی در این مدت بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش مسافر داشته است.
قنادان همچنین درباره افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسیها در سال آینده گفت: پیشنهاد ما این نبود و باید بیشتر از این میزان برای افزایش کرایه تاکسیها در سال آینده اقدام میشد، درخواست ما افزایش نرخ کرایهها به اندازه نرخ تورم رسمی کشور بود.
او با تاکید بر اینکه به لحاظ قانونی ملزم به رعایت مصوبات شورای شهر هستیم، ادامه داد: اما از نظر ما این افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال آینده رقم کمی است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی درباره شیوه اعمال سقف ۲۵ درصدی نرخ کرایهها گفت: احتمالا چارهای جز افزایش ۲۵ درصدی در تمامی خطوط و پایانهها نیست که البته با توجه به فرمول افزایش نرخ در خطوط مختلف و براساس میزان تردد و ترافیک توسط سامانه الکترونیکی اعمال میشود، اما باید منتظر نظر فرمانداری درباره این مصوبه باشیم، اگرچه که پیشنهاد ما افزایش نرخ براساس آخرین نرخ رسمی تورم در سال ۹۸ بود که این پیشنهاد اعمال نشد.