در دیدار مشترک عنوان شد:
ادغام نظام اعتباربخشی آموزش و پژوهش در علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت اقدامات همگرایی آموزش و پژوهش حوزه علوم پزشکی را برشمرد و گفت: ترکیب و ادغام نظام اعتباربخشی و رتبه بندی دانشگاهها از مهمترین اقدامات همگرا در این حوزه است.
به گزارش ایلنا به نقل از وزارت بهداشت، در دومین جلسه مشترک معاونت آموزشی و تحقیقات فناوری وزارت بهداشت بر دستیابی سریعتر به اهداف و سیاست های مشترک هر دو معاونت تاکید شد.
در این جلسه علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز از آموزش و پژوهش با عنوان بالهای پرنده ای یاد کرد که باید ضمن تقویت هریک از بالها، همسویی و هماهنگی در مسیر حرکت مدنظر باشد تا پرواز به اوج انجام شود.
حق دوست خاطرنشان کرد: شاید در برخی حوزه ها، اهداف متفاوتی در ۲ معاونت وجود داشته باشد اما در نهایت این اهداف از هم جدا نیستند و اگر بخواهیم کاری انجام بدهیم باید هماهنگ باشیم.
وی ضمن برشمردن و معرفی فعالیت های حوزه آموزش افزود یکی از کارهای مهم معاونت آموزشی تاسیس مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای در راستای توسعه ی آموزش های مهارتی و مدیریت هزینه است که علاوه بر اینکه یک فرصت استثنائی برای کشور است به نظر می رسد در حوزه پژوهش می تواند خیلی مهم و کاربردی باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تایید اعتباربخشی برنامه پزشکی عمومی دانشگاه های علوم پزشکی ایران توسط WFME تاکید کرد: این امتیاز بزرگی است که تنها کشور ما موفق به کسب آن در منطقه شده است و باید برای حفظ آن با نهایت قدرت تلاش کنیم لذا هماهنگی بین آموزش و پژوهش در راستای تحکیم زیرساخت های ماموریت های ویژه در دانشگاه ها و همسویی این ۲ حوزه را می طلبد تا توسعه کیفیت بر کمیت غلبه یابد.
حق دوست تاکید کرد استقرار سند آمایش سرزمینی در عرصه سلامت برگ برنده وزارت بهداشت است و معاونت آموزشی در احصاء حیطه های اولویت دار ملی بر اساس اسناد بالادستی و تدوین ماموریت های ویژه، کمک و همیاری معاونت پژوهشی را می طلبد.
وی افزود: با توجه به اعتباربخشی هیئت ممیزه های کشور تا پایان اسفند ماه سال جاری توسط معاونت آموزشی و در صورت همکاری معاونت پژوهشی، هر ۲ رتبه بندی در کنار هم قرار بگیرند و یک تقسیم بندی مشترک ایجاد شود و برای افزایش همگرایی آموزش و پژوهش و فناوری کارهایی انجام شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با برشمردن اقدامات همگرایی آموزش و پژوهش گفت: ترکیب و ادغام نظام اعتباربخشی و رتبه بندی دانشگاه ها، افزایش همراهی ۲ معاونت در تبیین ماموریت های ویژه دانشگاه ها، افزایش همکاری در حوزه مرجعیت علمی، افزایش همکاری بین نیماد و نصر، همکاری در اصلاح نمودار سازمانی و تشکیلات تفضیلی دانشگاه ها، همکاری در نظام بودجه ریزی دانشگاه ها در حوزه علمی، افزایش همکاری عملی بین بخش های IT دو معاونت برای گفتگوی موثر بین سامانه ها و زیرساختها از جمله این اقدامات است.
در ادامه جلسه رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن تقدیر از فعالیت های معاونت آموزش، مجموعه فعالیت ها را روبه جلو خواند و گفت: لازم است در برنامه ریزی ها به نیروی انسانی به عنوان مجری برنامه ها توجه ویژه ای داشته باشیم و در این راستا باید پتانسیل تک تک نیروها شناسایی شود، صحبت هایشان را شنید و به آنها امیدواری داد؛ لذا طراحی برنامه ای برای استفاده بهینه از نیروی انسانی در اولویت است.
ملک زاده تاکید کرد: باید تلاش شود تا در دانشگاه ها علاوه بر آموزش و پژوهش، شواهد علمی خلق شود و این وظیفه خطیری است که بر عهده معاونت آموزشی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: توجه به توسعه کیفی و مهارت آموزی نیز از مسائل بسیار مهم است و ۹۰ درصد اطلاعات در مکالمه اولیه پزشک با بیمار قابل دستیابی است و جدی گرفتن بحث درمان سرپایی نقش بسزایی در کاهش هزینه ها خواهد داشت.
ملک زاده با بیان اینکه یکی از مسائل خیلی مهم مرجعیت علمی است افزود: معاونت پژوهشی در حیطه مرجعیت علمی کارهای متعددی انجام داده که می توان آنها را با مجموعه فعالیت های معاونت آموزشی ادغام کرد و به یک ساختار مشترک دست یافت اما این مسئله اصلاح ساختارها را می طلبد.
وی یادآور شد: باید تلاش کنیم در مراکز تحقیقاتی، پژوهش را با آموزش همراه کنیم و زیرساخت های جدیدی تعریف شود تا به برنامه های مطلوب دست یابیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بر اصلاح نظام جذب هیات علمی تاکید کرد و گفت: بهتر است نظام پرداخت نیز بر اساس کار، تحقیق و میزان آموزشی باشد که ارائه می شود.