معاون آموزش متوسطه:
تعداد ۱۰۷ هزار مدرسه مجازی راه اندازی خواهد شد
علیرضا کمره ای گفت: در کنار ۱۰۷ هزار مدرسه حقیقی که داریم می خواهیم ۱۰۷ هزار مدرسه مجازی هم داشته باشیم که امکان حضور و غیاب دانش آموزان را هم داشته باشد.
به گزارش ایلنا، علیرضا کمره ای معاون آموزش متوسطه در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران که صبح امروز روی آنتن رفت درباره امکان استفاده دانش آموزان از آموزشهای مکمل که از شبکه آموزش پخش میشود و همچنین راه اندازی مدارس مجازی گفت.
وی بیان کرد: در ابتدا هفته امور تربیتی را که روزهای آخر آن را سپری میکنیم به مربیان تربیتی تبریک می گویم و آرزو میکنم سیستم آموزشی ما هر روز پویاتر باشد و قابلیتهای بهتری را برای دانش آموزان ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: کرونا هم سپری خواهد شد. روزهای سخت میروند و آدمهای سخت هستند که میایستند. هر روز هم آغاز زندگی خوبی است و فرصتی برای یادگیری و آموختن است. خانوادهها بدانند که فرزندانشان در فضای یادگیری خوبی قرار گرفته اند. مدرسه تنها جایی نیست که میشود در آن آموخت. چه بسا مدرسهای هم باشد که یادگیری در آن رخ ندهد و محیطهایی باشند که بیش از مدرسه به ما یاد بدهند.
کمره ای ادامه داد: امروز موقعیتهایی پیش آمده تا آنچه در اختیارمان نیست را بتوانیم جبران کنیم. تجربه خوبی پیش از این در زمینه آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی بوده است و امروز خلائی که با تعطیلی مدارس پیش آمده را میتوانیم جبران کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چه شد به سمت آموزش از طریق تلویزیون رسیدید، گفت: آموزش مجازی در دنیا مرسوم است و به کار گرفته میشود و روش مناسبی برای انتقال دانش به بچه هاست. هر چند هیچ وقت هیچ مدل آموزشی جایگزین محیط واقعی تعلیم و تربیت نمیشود و یادگیری از طریق تعاملات واقعی رخ میدهد اما ما برای اینکه بچهها به خاطر تعطیلات عقب نمانند چند دسته اقدامات را پیش بینی کرده ایم.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: یکی از آنها بر اساس ماده ۹۶ آیین نامه اجرایی است که مدارس و استانها موظف هستند تا تعطیلات را جبران کنند و زمان از دست رفته را که حالا چه به دلیل آلودگی هوا و چه شرایطی که الان در آن قرار گرفتیم ایجاد شده است، جبران کنند. در گام اول آموزش فراگیر و عادلانه را در نظر گرفتیم با کمک و همکاری صدا و سیما و برنامههای خوبی تدارک دیدیم و قریب به ۸۴ برنامه در فرصت ۲۰ تا ۲۵ دقیقهای در این راستا آماده میشود که مجموعاً حدود ۸۴ آموزش در هفته داریم که هر روز در ۱۲ نوبت صورت میگیرد.
وی بیان کرد: این برنامه ریزی که پیش بینی کردیم برای زمان تعطیلی مدارس و زمانی است که حتی مدارس تعطیل نباشد. البته ممکن است در زمان باز شدن مدارس بخش اعظمی از بچهها صبحها مدرسه باشند که در این صورت امکان دانلود برنامه و باز پخش آن وجود دارد.
وی درباره مزیتهای یادگیری مجازی گفت: در یک پژوهشی دیدم که میگفت تدریس علوم پایه از طریق تصویری اثربخش تر است از تدریس حضوری است. به جهت جذابیتهایی که تصویر میتواند در برخی دروس ایجاد کند و اطلاعات زیاد را در فرصت کم ارائه دهد. بالاخره ۷۵ درصد یادگیری ما از طریق دیداری رخ میدهد. همین طور بچهها علاقه به یادداشت برداری دارند و چون این مدل یاددهی امکان بازپخش و تکرار دارد هم میتواند جذابیت داشته باشد.
وی درباره انتخاب معلمان نیز گفت: طبیعتاً ما معلمانی را انتخاب کردیم که توانایی بیشتری دارند و از مولفان کتب درسی یا سرگروههای درستی در استانها هستند. در هر استان ما دبیرخانه مربوط به هر درس را مستقر کرده ایم. در حال حاضر به خاطر شرایط پخش زنده برنامه ما از دبیران استانهای تهران و البرز کمک گرفته ایم. به تدریج به سمت برنامههای تولیدی میرویم و امکان بهره گیری از معلمان با تجربه تر را داریم. اما این را هم در نظر بگیریم که تجربه تدریس جلوی دوربین سخت است و ما روزهای نخست را سپری میکنیم. گروههای ارزیابی داریم و شاخصهایی برای خودمان تعیین کرده ایم. من خودم همه پخش را بازبینی کردم و روند اصلاحی را هم شروع کرده ایم.
وی با تاکید بر اینکه آموزش تلویزیونی فراگیر و عادلانه است، گفت: دومین راهکار ما آموزشهای الکترونیکی است که در حال انجام است. در چند روز آینده مدرسه مجازی هم به راه میافتد و ما میخواهیم در کنار ۱۰۷ هزار مدرسه حقیقی که داریم، ۰۷ هزار مدرسه مجازی هم داشته باشیم که مدیر و معلمان حضور داشته باشند و تولید محتوا صورت بگیرد و دانش آموزان حضور و غیاب شوند.