در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
بیکاری در جامعه ما رگ و ریشههای فرهنگی دارد/ عدم تمایل فارغ التحصیلان دانشگاههای فنی و حرفهای به استخدام در دستگاههای دولتی
رییس دانشگاه فنی و حرفهای عنوان کرد: در جامعه ما بیشتر میل به استخدامهای دولتی است تا اخذ مدارک و مدارج بیشتر و بالاتر، این نوع تفکر و فرهنگ باید در میان دانش آموزان، والدین و حتی در سطح جامعه اصلاح شود
ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفهای در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به طرح مهارت آموزشی در راستای کاهش بیکاری فارغ التحصیلان گفت: بیکاری فارغ التحصیلان عوامل متعددی دارد البته تنها نمیتوان سیستمهای آموزشی صرف را مقصر اعلام کرد، بلکه بیکاری به رشد اقتصادی، افزایش تولید، رونق اقتصادی، شرایط اقتصادی و سیاسی کشور هم مربوط میشود. اما در این میان باید در خصوص تربیت منابع انسانی نیز جهتگیری، تصمیمگیری و ساماندهی درستی انجام شود.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای در ادامه بیان کرد: ما میتوانستیم نظام آموزشیمان را هدفمندتر ساماندهی کنیم که یکی از راههای هدفمند کردن نظام آموزشی کشور توجه به آموزشهای مهارتی است. در اکثر کشورها در میان دانشجویانشان و حتی مدارکی که به آنها در انتهای تحصیل ارائه میکنند، میبینیم که آموزش مهارتی وزن بسیار سنگینی در مقایسه با آموزش نظری دارد. آموزش مهارتی مبتنی بر نیازهای بازار کار و نیازهای حرفهای صنعت است و ارتباطی تنگاتنگ با مشاغل و بازار کار صنعتی دارد. لذا اگر ما سراغ این بخش از آموزشهای مهارتی برویم قطعا میتوانیم بخش عظیمی از مشکل بیکاری را حل کنیم.
وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاههای فنی و حرفهای جذب دستگاههای دولتی نمیشوند، گفت: دانشگاه فنی و حرفهای، آموزشهای مهارتی را به دانشجویان خود ارائه میکنند به همین دلیل است که فارغالتحصیلان و دانشجویان ما استخدام بخشهای دولتی نمیشوند و بنگاههای خصوصی، خوداشتغالی و کارآفرینی را راهاندازی میکنند. از این منظر است که آموزش مهارتی میتواند کمک مهمی به رفع بیکاری و معضلات ناشی از آن کند.
صالحی عمران درپاسخ به این سئوال که آیا برای پیادهسازی آموزشهای مهارتی الگوی خاصی دارید؟ گفت: بله، برنامه درسی ما متناسب با نیاز کار بازار، حرفهها و مشاغل است به تعبیر دیگر ابتدا به بازار کار و مشاغلی که مورد نیاز است نگاه میکنیم و بعد دورههای آموزشی و ارتباط با صنعت را شکل میدهیم. این اقدام از برنامههای نظری و علمی صرفی است که در دانشگاههای سنتی پیاده و اجرا میشود کاملا متفاوت است.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به ریشههای بیکاری در کشور گفت: بیکاری در جامعه ما رگ و ریشههای فرهنگی دارد، در جامعه ما بیشتر میل به استخدامهای دولتی است تا اخذ مدارک و مدارج بیشتر و بالاتر، این نوع تفکر و فرهنگ باید در میان دانش آموزان، والدین و حتی در سطح جامعه اصلاح شود. من معتقدم که آموزش و پرورش از مقطع ابتدایی باید روی این فرهنگ کار کند نه اینکه همه را برای دانشگاههای نظری آماده و هدایت کند.
وی در خصوص فارغ التحصیلان شاغل این دانشگاه گفت: طبق آخرین آمارگیری که از خروجیهای سال ۹۲ و تا ۹۳ گرفتهایم که البته هنوز هم کامل نیست حدود ۶۲ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاههای فنی و حرفهای وارد بازار کار شدند. البته در برخی از رشتهها حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد فارغ التحصیلان ما وارد بازارکار میشوند ولی به طور میانگین نزدیک به ۶۲ درصد دارای شغل متناسب با رشته هستند.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای در پایان اظهار داشت: دانشجویان و فارغ التحصیلان ما کمتر میل به مهاجرت دارند به این دلیل که سریعا وارد بازار کار و اشتغال میشوند. بخشی از دانشجویان که مهاجرت میکنند به خاطر ادامه تحصیلات و در واقع با هدف تحصیلات تکمیلی است. در عین حال در برخی مشاغل فنی سطوح مدارک بالاتر در ایران چندان جوابگو نیست، در واقع بازار کار بیشتر تکنسین و فنی طلب میکند.