افزایش ۲۳ درصدی دانشجو در دانشگاههای علمی کاربردی
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از برنامه این دانشگاه برای توسعه دورههای کوتاه مدت و تک پودمانها خبر داد.
به گزارش ایلنا، سیداحمدرضا پیشبین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست با دکتر جاودان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی هرمزگان، رؤسا و کارشناسان روابط عمومی و فرهنگی مراکز آموزش علمی کاربردی استان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ما در این دانشگاه طی ۲ سال گذشته با توجه به نظام ۱۱ ساله، ورودی از آموزش و پرورش نداشتیم و امسال برای اولین بار از نظام ۳-۳-۶ دانشجو جذب این دانشگاه شد.
وی عنوان کرد: تعداد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی طی سالهای اخیر از پنج میلیون و ۸۰۰ هزاردانشجو به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده، که با همت واحد های استانی و مراکز آموزش، علی رغم کاهش دانشجو در تمام نظامها حتی دانشگاههای سطح یک کشور، دانشگاه جامع علمی کاربردی، امسال با تکمیل ظرفیت، نزدیک به ۲۳ درصد افزایش دانشجو در پذیرش مهرماه داشت.
پیش بین گفت: میانگین سن ورودیهای این دانشگاه ۴ سال جوانتر شده است و متوسط معدل ورودیهای ما امسال دو نمره افزایش پیدا کرده و اکنون بالای ۱۵ است، همچنین سهم دانشگاه جامع علمی کاربردی از آموزش عالی کشور هم اکنون ۱۰ درصد است که قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه به ۳۰ درصد افزایش یابد.
وی افزود: در سطح وزارتخانه، توسط وزیر علوم، از دانشگاه جامع علمی کاربردی، به عنوان دانشگاه کیفی نام برده می شود و مدارک دانش آموختگان این دانشگاه ارزش دارد و به وفور ترجمه می شود و مورد توجه ویژه در خارج از کشور است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه کارآفرین است ولی نباید به همین مقداربسنده کرد و کارآفرینی باید به نوآوری و تجاری شدن تبدیل شود و فعال کردن بخش خصوصی، یکی دیگر از نقاط قوت این دانشگاه است و در حال حاضر برنامه های آموزش مهارتی به عهده بخش خصوصی است.
وی بر ارتقاء کیفیت آموزشی تاکید کرد و گفت: دوره های کوتاه مدت آموزشی و تک پودمانها با توجه به اهمیت موضوع باید توسعه داده شود و اختیار بخش اعظمی از صدور مجوزها در این زمینه به استان ها سپرده شده است و واحدهای استانی می توانند در چارچوب تفاهم نامه ها دانشگاه با استانداری، آموزش دوره های ضمن خدمت کارکنان را به عهده بگیرد.
پیش بین بیان کرد: طی کردن مسیر جذب مدرسان وگسترش، توسط مراکز آموزشی از استانداردهای تعریف شده نظام آموزش عالی است به همین منظور طرح ساماندهی مدرسان در این دانشگاه مطرح شد.
در پایان این نشست، روسای مراکز آموزش علمی کاربردی واحد استانی هرمزگان در زمینه مسائل و مشکلات مشترک مواردی را مطرح کردند که بخشی از این موارد در جلسه پاسخ داده شد و بخشی در دستور کار دانشگاه قرار گرفت.