خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان هواشناسی:

بخش اعظمی از اقتصاد متاثر از پدیده تغییر اقلیم است

بخش اعظمی از اقتصاد متاثر از پدیده تغییر اقلیم است
کد خبر : ۸۳۵۷۷۵

رئیس سازمان هواشناسی گفت: برای کاهش تولید دی اکسید کربن و مصرف سوخت در حمل و نقل هوایی از مسیرهای پروازی جدید استفاده کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی در ششمین کنفرانس بین المللی – منطقه‌ای تغییر اقلیم با بیان اینکه تغییر اقلیم جزو مسائل امنیتی کشور است، گفت: در خصوص تغییر اقلیم اقدامات مهمی را انجام داد‌ه‌ایم که یکی از مهمترین و بنیادی‌ترین مسائل در زمینه حمل و نقل است و حمل و نقل هوایی با توجه به اینکه یکی از حوزه‌هایی  است که نقش موثری در تولید دی اکسید کربن دارد در اولویت اقدامات ما قرار گرفته است.

وی گفت: بخش اعظمی از اقتصاد متاثر از پدیده تغییر اقلیم است و 4.5 میلیارد نفر در دنیا متاثر از مخاطرات طبیعی هستند تلفات و رویدادهای ناشی از مسائل هواشناسی، آب‌شناسی و اقلیم‌شناسی از سال 1980 تا 2018 رو به افزایش بوده است.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه گرمایش زمین در فصل زمستان باعث افزایش دما شده است گفت: افزایش دما در عرض‌های شمالی در فصل زمستان باعث آب شدن ده‌ها و بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها شده است و همچنین این امر باعث تغییر بارش شده و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا متاثر از کم‌بارشی به دلیل تغییرات اقلیم هستند.

به گفته تاجبخش تغییر اقلیم بر تولید ناخالص ملی و میزان جی دی پی تاثیر داشته و کاملا محسوس است.

وی ادامه داد: روند رو به رشد افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای بین دو تا 4 درجه باعث ناامنی و بی‌امنیتی غذایی در کشورها به ویژه در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه می‌شود چنانچه بر اثر تولید گازهای گلخانه‌ای گرمایش زمین به سه درجه افزایش پیدا کند بخش اعظمی از کشورهای جهان در ناامنی غذایی قرار می‌گیرند همچنین طوفان‌های حاره‌ای روند رو به رشدی داشته و کشورهای بسیاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  اگر به سمت افزایش دو درجه‌ای پیش رود روند طوفان‌های حاره‌ای در تمام دنیا افزایش پیدا می‌کند و در کشورهایی که تجمع جمعیت در حاشیه اقیانوس و دریا دارند مشکلات بزرگی ایجاد می‌شود چرا که باعث بالا آمدن تراز آب دریا و آب شدن یخ‌ها می‌شود.

تاجبخش با بیان اینکه از سال 2005 ذوب شدن یخ‌های قطبی افزایش پیدا کرده گفت: این امر باعث شده است که شهرهایی که در حاشیه نوار ساحلی دریا و اقیانوس قرار گرفته‌اند امنیت نداشته و با مشکلات جدی مواجه شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌ هایش با اشاره به افزایش گازهای گلخانه‌ای گفت: روند افزایشی گازهای گلخانه‌ای از جمله گاز دی اکسید کربن از سال 1990 تا 2018 قابل ملاحظه بوده است حمل و نقل در تولید گازهای گلخانه‌ای 14 درصد تاثیر داشته است. در حوزه حمل و نقل، منابع سوختی متعددی دخالت دارند که بخش اعظمی از حمل و نقل توسط حمل و نقل زمینی انجام می‌شود اما تولید گازهای گلخانه‌ای توسط حمل و نقل هوایی نیز صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر 30 هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید ایجاد شده و مسیرهای هوایی از هزار کیلومتر به 94 هزار کیلومتر رسیده است. از همین رو ما برای کاهش گازهای گلخانه‌ای اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم که هم منجر به کوتاه شدن زمان پرواز شده و هم با کاهش مصرف سوخت تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا کند. اگر به طور متوسط در مسیری مانند بندرعباس به تبریز روزانه پنج پرواز صورت بگیرد با کوتاه شدن زمان پرواز می‌توانیم دو میلیارد و 500 تومان صرفه‌جویی داشته باشیم. همچنین در مسیرهای عبوری پرتردد که بیشتر از آلمان وارد کشورمان می‌شوند چنانچه میانگین روزانه ما هزار پرواز عبوری در چهار مسیر یک طرفه باشد با کوتاه شدن زمان پرواز می‌توانیم مصرف سوخت را تا هفت هزار تن کاهش دهیم و گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با احداث مسیرهای جدید پروازی کوتاه بتوانیم به توسعه پایدار دست پیداکنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز