خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران خبر داد؛

تلاش برای رفع مشکل آب گرفتگی در ۷ نقطه از شهر

تلاش برای رفع مشکل آب گرفتگی در ۷ نقطه از شهر
کد خبر : ۸۲۸۸۲۰

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران آخرین اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکل نقاط آبگیر را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا،‌صفا صبوری دیلمی از وجود ۷ نقطه آبگرفتگی با سرمنشأ فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: در روز اول بارندگی با حضور در مرکز کنترل ترافیک این ۷ نقطه مشاهده شد و بلافاصله به همراه معاونان و شهرداران مناطق از این نقاط آبگرفتگی بازدید به عمل آمد.

وی با اشاره به میدان آزادی به عنوان یکی از نقاط آب گرفتگی اظهار کرد: پیمانکار طرح نهایی میدان آزادی انتخاب شده و درحال تجهیز کارگاه است. این طرح از سال گذشته شروع شده اما طرح موقت آن در روز سه شنبه به اتمام رسید. درحال حاضر آب از یک مسیر دیگر منحرف شده تا در زمان بارندگی، سرریز نشود.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران در مورد آب گرفتگی بزرگراه امام علی(ع) نیز بیان کرد: داخل دو لوله ۱۲۰۰ واقع در این بزرگراه، زباله انباشت شده بود که در روز گذشته زباله‌ها تخلیه و بتن ریزی و ترمیم کانال انجام شد. آبگرفتگی تونل امیرکبیر نیز ناشی از مشکل بزرگراه امام علی(ع) است.

صبوری دیلمی در مورد یکی دیگر از نقاط آبگرفتگی تهران عنوان کرد: نهری در محدوده پل‌های کاروانسرای سنگی وجود دارد که این نهر از لجن پر شده بود. درحال حاضر نهر روباز شده و نیروهای منطقه ۲۱ درحال کار هستند.

وی در مورد زمان تکمیل پروژه‌های رفع آبگرفتگی معابر در زمان بارش، اظهار داشت: تکمیل تعدادی از پروژه‌ها نیازمند زمان طولانی‌تری نسبت به بقیه است. برای مثال پروژه میدان آزادی ۶ ماه دیگر تکمیل می‌شود اما طرح موقت آن سه شنبه شب انجام شده است یا پروژه تقاطع بزرگراه امام علی(ع)-پیروزی تا چند روز آینده به اتمام خواهد رسید.

معاون شهردار تهران از طراحی حوضچه زباله گیر در خیابان پیروزی خبر داد و گفت: این حوضچه بلافاصله بعد از طراحی نصب خواهد شد. آب برای عبور از خیابان پیروزی به سمت بزرگراه امام علی(ع) از یک منهول عمودی ۹ متر پایین می‌رود و سپس ۷۰۰ متر افقی رو به جلو حرکت می‌کند و در نهایت وارد کانال می‌شود. باید یک حوضچه زباله گیر نصب شود که قبل از ورود آب به کانال ۹ متری، زباله‌ها جمع آوری شوند.

وی با تأکید براینکه اقدامات لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و نهرها به صورت مداوم درحال انجام است، بیان کرد: موضوع آبگرفتگی معابر وابسته به چند عامل است. در هفته گذشته در برخی از روزها ۲۰ میلی لیتر بارندگی در کمتر از دو ساعت داشتیم. اگر این ۲۰ میلی لیتر بارندگی در مدت زمان ۲۴ ساعت صورت می گرفت. آبگرفتگی معابر اتفاق نمی‌افتاد.

وی توضیح داد: شهر براساس مقدار معین بارش (براساس استادانداردهای بین المللی) ساخته می‌شود. برای مثال خیابان حافظ باید یک مقدار معین آب را عبور دهد؛ حال اگر باران بیشتر از این مقدار ببارد، آب وارد خیابان خواهد شد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: براساس آیین نامه موجود شهر باید برای سیلاب ۲۵ ساله ایمن شود. اگر سیلاب با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله رخ دهد، شهر زیرآب می‌رود. در سیل سال ۱۳۶۶ در دربند، دوره بازگشت سیل ۱۴۰ ساله است درصورتیکه رودخانه دربند ظرفیت سیل ۱۴۰ ساله را ندارد و آب وارد خیابان می‌شود. کانال دربند برای سیل با دوره بازگشت ۲۵ ساله طراحی شده است.

صبوری دیلمی گفت: اگر یک نهر با حداکثر ظرفیت کار کند در هنگام بارش بیش از ظرفیت، نهر سرریز خواهد شد و تنها باید اقدامات بحران انجام شود. اما در مورد دیگر اگر بارش کمتر از ظرفیت نهر باشد و نهر لایروبی نشده باشد، مقصر ما هستیم. از ابتدای سال به تکرار رودخانه کن لایروبی شده است. آیا بارش‌های اخیر موجب سرریز این رودخانه شده است؟ خیر.

براساس گزارش شهرنوشت،‌ معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه نهرهای کوچک موجود در خیابان‌های شهر برای بارش با ظرفیت کم طراحی شده‌اند، گفت: طبیعی است که با بارش بیش از اندازه آب وارد خیابان می‌شود و این اتفاق در کل کشورها طبیعی قلمداد می‌شود. اگر هم قرار باشد که نهرها بزرگتر طراحی شوند، کل خیابان‌های شهر به نهر تبدیل خواهند شد.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز