رییس شورای اسلامی شهر تهران:
نیازمند اصلاح انحراف شهرسازی هستیم
رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: سیاست شهرسازی در تهران و سایر کلانشهرها، طی دهه های اخیر دچار یک انحراف بزرگ شده است و آن بیتوجهی به الزامات توسعه مبتنی برحمل ونقل عمومی است.
به گزارش ایلنا، محسن هاشمی رییس شورا در سومین نشست از سلسله نشست های امکان و روش اجرای TOD در تهران با تاکید بر اینکه سیاست شهرسازی در تهران و سایر کلانشهرها، طی دهه های اخیر دچار یک انحراف بزرگ شده است و آن بی توجهی به الزامات توسعه مبتنی برحمل ونقل عمومی است گفت: امروزه همه کلانشهرها بدلیل جمعیت بالا ، تحرک فراوان شهروندان و تولید انبوه سفر در خطر افتادن در تله حمل و نقل عمومی قرار دارند و به همین دلیل توسعه مبتنی برحمل ونقل عمومی، تلاش می کند رابطه ای متعادل ومتناسب بین بارگذاری و کریدورهای حمل ونقل برقرار می کند تا عرضه و تقاضای سفر بصورتی متناسب و متعادل توزیع شود و گره های ترافیکی ایجاد نکند.
رییس وشرای شهر تهران افزود: در طول سی سال گذشته، تراکم فروشی در تهران، ساختمانهای دو یا سه طبقه را به پنج یا شش طبقه افزایش داده، یعنی طی سی سال ما به اندازه کل تاریخ تهران، در معابر شهری بارگذاری انجام داده ایم و متاسفانه این تراکم فروشی، براساس تقاضا اتفاق افتاده است نه الگوی حمل ونقل عمومی.
محسن هاشمی با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی موجود، فرض این است میزان تراکم براساس عرض معابر بارگذاری شده است ادامه داد: اگرچه این فرض هم رعایت نشده، اما حتی اگر رعایت هم می شد، این نقص وجود داشت که چرا به کریدورهای حمل ونقل عمومی توجه نشده است، یک خط مترو، روزانه ظرفیت یک میلیون سفر را دارد واین به اندازه یک بزرگراه ۵۰ خط رفت و ۵۰ خط برگشت است، بنابراین اگر هم ما می خواستیم مجوز ساخت برج بدهیم باید در کنار خط مترو می دادیم نه در حاشیه یک خیابان ۲۰یا ۳۰ متری مجوز برج ۳۰یا ۲۰ طبقه بدهیم.
به گفته وی تنها راه اصلاح این انحراف در شهرسازی بازگشت به توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی است، ما اکنون در طرح تفصیلی پهنه ای هایی نظیر R، M، S، G داریم و نیاز به پهنه جدیدی با نام پهنه T وجود دارد که براساس کردیدورهای حمل ونقل عمومی تهران، بارگذاری را انجام دهد و تا شعاع حدود ۳۰۰ متری از یک ایستگاه مترو، که حد متعارف برای پیاده روی شهروندان است، بارگذاری خدماتی صورت گیرد.
براساس گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، رییس شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: اگر این اصلاح انجام شود، دیگر بجای آنکه تراکم فروشی در نقاط مورد تقاضا که معمولا نقاط اشباع و پرگره ترافیکی شهر است، انجام شود، در اطراف کریدورهای پرظرفیت حمل ونقل عمومی صورت می گیرد.