افزایش آلودگی هوا با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا
عضو کمیسیون حقوقی و نظارت گفت: براساس گزارشها و مستندات موجود، طرح ترافیک جدید تهران به هیچ یک از دو هدف اصلی خود در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نرسیده و موجبات نارضایتی گروهی از شهروندان را نیز فراهم کرده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت نظری در تذکری در جریان یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران ابتدا با گرامیداشت روز آتش نشان گفت: از زحمات آتش نشانان در سراسر کشور به ویژه در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تشکر و قدردانی میکنم و یاد شهدای گرانقدر آتشنشان، از شهدای دفاع مقدس تا شهدای حوادث شهری نظیر پلاسکو را نیز گرامی میدارم.
وی همچنین پیشنهاد داد تا به منظور یادآوری ایثارگری آتش نشانان در تهران و سراسر کشور عزیزمان، موزهای به نام آتش نشانان و تجهیزات آتش نشانی با مشارکت وزارت کشور و مدیریت شهری تهران ایجاد شود، تا مردم قهرمانان مدافع جان و مالشان را بیشتر بشناسند.
نظری در ادامه در مورد طرح ترافیک جدید تهران که سه ماه از اجرایی شدن آن میگذرد تذکر داد و گفت: طرحی که جایگزین طرح زوج و فرد در همان محدوده شده و هدف از آن کاهش ترافیک و از آن مهمتر، کاهش آلودگی هوای تهران بود.امروز سه ماه و هفت روز از اجرایی شدن این طرح گذشته اما متاسفانه به اهدافی که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران برایش تعیین کرده بود نرسیده است.
نطری بخش هایی از گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران را قرائت کرد و گفت: در تابستان سال گذشته، طی مدت ۹۳ روز کیفیت هوای تهران در ۸۰ روز سالم و در ۱۳ روز ناسالم برای گروهای حساس بوده است. اما متاسفانه در تابستان امسال که طرح جدید ترافیکی موسوم به «کنترل آلودگی هوا» در پایتخت اجرا شد، ۷۵ روز سالم، ۱۷ روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروهها گزارش شده و این در حالی است که آقای پورسیدآقایی وعده داده بودند که این طرح، آلودگی هوای شهر تهران را کاهش خواهد داد.
وی با تاکید بر اینکه شرایط آلودگی هوای تهران در تابستان امسال در وضعیتی بدتر از مدت مشابه در تابستان سال گذشته است، افزود: این در حالی است که همواره در نیمه دوم سال، نگرانیها بابت افزایش آلودگی هوا بیشتر میشود و معلوم نیست آیا طرحی که اجرایش در تابستان موثر نبوده، در نیمه دوم سال اثربخشی لازم برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت را داشته باشد یا خیر.
نظری افزود: به ویژه آنکه طبق گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، وضعیت آلودگی هوای پایتخت در شش روز اول پاییز سال ۹۷ که طرح زوج و فرد اجرا میشد هوای تهران سالم بوده اما در شش روز ابتدایی پاییز ۹۸، چهار روز هوا سالم و دو روز دیگر ناسالم برای گروههای حساس بوده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این طرح در کاهش حجم ترافیک تهران نیز موثر نبوده تصریح کرد: اجرای آن باعث بروز مشکلاتی در رینگ دوم طرح ترافیک و شبکه معابر و بزرگراههای مجاور طرح شده است. امری که بنده پیش از این نیز نسبت به آن تذکر داده و تاکید کرده بودم که با آغاز نیمه دوم سال حجم ترافیک با اجرای این طرح افزایش خواهد یافت، اما معاون حمل و نقل و ترافیک توجهی به آن نکرد تا اینکه طی یک هفته گذشته با گرههای ترافیکی زیادی در معابر مواجه شدیم.
وی افزود: در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز اعلام کرده که این طرح در کاهش ترافیک موثر نبوده و حتی مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است.
نظری تاکید کرد: براساس گزارشها و مستندات موجود، طرح ترافیک جدید تهران به هیچ یک از دو هدف اصلی خود در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نرسیده و علاوه بر آن موجبات نارضایتی گروهی از شهروندان را نیز فراهم کرده است.
وی افزود: اجرای این طرح حتی باعث کاهش درآمدهای شهرداری نیز شده است. براساس ارقام اعلامی توسط مشاور معاونت، درآمد ناشی از عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ تقریبا نصف شده است.
نطری در انتها با بیان اینکه در مجموع عملکرد شهردار تهران را قابل قبول ارزیابی می کند، از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست کرد تا ضمن بازنگری در شیوه اجرای طرح کنترل آلودگی هوا، به مصوبه شورای شهر تهران عمل کرده و گزارش سه ماهه خود از اجرای این طرح را به اعضای شورای شهر تهران ارائه کند.
نطری در پایان گفت: به نظر میرسد پیوستگی لازم و همسویی مناسب میان حوزههای مختلف وجود ندارد و اگر یکی از قطعات این خودرو درست کار نکند،روی عملکرد خودرو تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. لذا از شهردار تهران انتظار دارم در راستای جلب اعتماد و رضایت بیشتر شهروندان تهرانی، به این حوزه نیز همچون دیگر اقدامات خوب خود توجه جدی داشته باشد.