مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی:
۷۵ درصد خطاهای درمانی قابل پیشگیری است
مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: احتمال بروز خطاهای درمانی ۱۰ درصد است که ۷۵ درصد آنها قابل پیشگیری است.
به گزارش ایلنا، رضا گلپیرا (مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت) در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایمنی بیمار در بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: طبق بررسیها در دنیا ۱۰ تا ۱۱ درصد هنگام درمانهای روزمره احتمال بروز خطای پزشکی وجود دارد که ۷۵ درصد از این خطاها قابل پیشگیری است.
وی با اشاره به اینکه این خطاها می تواند موجب افزایش ۱۵ درصدی هزینهها برای بیماران شود، افزود: اصل اول در درمان ایمنی است. یعنی در حین انجام برنامههای درمانی کاری نکنیم که بیمار اگر دردش قابل درمان نیست، درد دیگری به دردهایش اضافه شود.
گل پیرا تصریح کرد: پزشکان یکی از پرمخاطرهترین و پرچالشترین کارها، یعنی درمان را انجام میدهند. هر مداخلهای که پزشک روی انسان انجام میدهد مخاطرات خاص خود را دارد که باید با روشهای سیستمی خطاها را کم کرد.
وی آغاز برنامه ارتقای ایمنی بیمار در ایران را مربوط به سال ۸۶ دانست و گفت: در آن سال سازمان بهداشت جهانی طی یک بررسی، وضعیت ایمنی بیمارستانها را مورد سنجش قرارداد و از سال ۸۹ با امضای تفاهمنامه بین معاونت درمان و این سازمان برنامه ایمنی بیمار آغاز شد.
گلپیرا افزود: برای آغاز برنامه از آن سال، ده بیمارستان از سراسر کشور انتخاب شدند که بیمارستان طالقانی یکی از آنها بود و سایر بیمارستانها عبارت بودند از بیمارستان امام خمینی شاهرود، بیمارستان بهارلو دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان فیروزگر دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان الزهرا اصفهان، بیمارستان سینا تبریز، بیمارستان مطهری شیراز، بیمارستان علیبنابیطالب زاهدان، بیمارستان میلاد تامین اجتماعی و بیمارستان چمران وزارت دفاع.
مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی، اظهار داشت: هم اکنون تیمهای متعددی در سراسر کشور درباره ایمنی بیمار آموزش دیده و فعال شده اند و تقریباً بیمارستانی در کشور نیست که با مفاهیم و دستورالعملها در این زمینه آشنا نباشد.
وی بیان داشت: با کمک اداره کل نظارت و ارزیابی بیمارستانی در حال حاضر تمام خطاها ثبت میشوند که این امر به ما کمک می کند که فرهنگ ایمنی بیمار را اشاعه دهیم.
گل پیرا در پایان خاطرنشان کرد: دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی اعتقاد راسخ دارد که بیمارستانها باید با نگاه پیشگیرانه، روشهایی اتخاذ کنند که به طور سیستمی تمامی عرصههای ایمنی بیمار رشد یابد و پیشگیری از هرگونه خطایی که بیمار را به چالش میکشد در صدر کارها قرار گیرد.
گفتنی است، در پایان این مراسم که با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، معاون درمان وزارت بهداشت، رییس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد تعدادی از برگزیدگان بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی در زمینه تعالی خدمات بالینی و ایمنی بیمار مورد تقدیر قرار گرفتند.