معاون کل وزارت بهداشت:
بابت خدشه در تکریم بیماران از آنان عذرخواهی میکنم
معاون کل وزارت بهداشت گفت: بابت هرگونه مشکل و خدشهای در تکریم مراجعین سیستم بهداشتی و درمانی کشور که بیماران هستند، عذرخواهی میکنم و حرکت رو به جلو وزارت بهداشت در چند سال اخیر در راستای تکریم ارباب رجوع و اجرای فرمایش مقام معظم رهبری که "بیمار نباید هیچ رنجی به جز بیماری داشته باشد" ادامه پیدا خواهد کرد.
به گزارش ایلنا، ایرج حریرچی در گفتگو با برنامه "تهران کلینیک" شبکه رادیویی تهران، اظهار داشت: ممکن است در برخی موارد، مجبور شویم که به مردم نوبت دهیم و برای انجام اعمال غیراورژانسی در لیست انتظار قرار گیرند. در کشورهای اروپایی هم برای بستری شدن بیماران در بیمارستان مگر در موارد اورژانسی، لیست انتظار و نوبتهای چند هفتهای وجود دارد.
وی تصریح کرد: انتظار برای بستری، غیرمطلوب اما پذیرفته شده در سطح کشورهای دنیا است البته نباید فراموش کنیم که بستری در بیمارستان باید برای موارد ضروری درمان باشد اما گاهی میبینیم که به عنوان مثال اگر روز دوشنبه نوبت عمل جراحی بیمار است و این بیمار شنبه از شهرستان به مرکز استان یا تهران سفر کرده، انتظار دارد که همان روز شنبه، در بیمارستان پذیرش و بستری شود.
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه اخیرا برخی بیمه شدگان یک سازمان بیمه گر در مورد سقف پذیرش در روزهای پایانی ماه، دچار مشکل شده بودند، افزود: بعضی از بیمهها، سقفی معین کرده بودند که موجب عدم پذیرش برخی از بیماران شده بود که از حدود سه هفته پیش، وزیر بهداشت دستور داد که این سقف برداشته شود تا بیماران با مشکلات کمتری، پذیرش و درمان شوند.
حریرچی یادآور شد: در سالهای اخیر اصلاح هتلینگ بیمارستانها به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای تکریم بیماران و ارباب رجوع در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت به گونهای که حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع از فضاهای بهداشتی و درمانی، معادل حدود ۴۵ هزار تخت بیمارستانی فرسوده، نوسازی و بازسازی شد اما به نقطه ایده آل نرسیدهایم.
وی اضافه کرد: از نظر ما به عنوان کادر بهداشتی و درمانی، بیماران مشتری و نفر اصلی بیمارستانها هستند و فلسفه وجودی بیمارستانها، ارائه خدمات به بیماران است اما کتمان هم نمیکنم که در برخی موارد، تخطی انجام میشود که برای مقابله با آن چندین راه وجود دارد؛ یکی اینکه مردم به توجیه کادر درمانی بپردازند؛ دیگر اینکه مسئولان بیمارستانها را در جریان مشکلات خود قرار دهند و از سوی دیگر نیز برای رسیدگی و مشکلات بیمارستانها اعم از نحوه برخورد، تامین اقلام مورد نیاز و هزینههای دریافتی با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، گفت: مردم در صورت بروز هرگونه مشکلی در حوزه بهداشت و درمان میتوانند با این سامانه تماس بگیرند و با کد پیگیری که در اختیار مردم قرار میگیرد، بعد از رسیدگی، نتیجه را به اطلاع آنها میرسانیم.
بنا به اعلام وبدا، حریرچی در خصوص رسیدگی بهتر به مشکلات مردم در بیمارستانها، خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت اخیرا انتصاب بسیار مهمی را انجام داد و جبارزاده که سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس، استانداری و قائم مقامی وزارت کشور را برای شنیدن صدای مردم و انتقال نظرات آنها در محیطهای بهداشتی و درمانی را دارد به عنوان نماینده خود در شورای مردمی نظارت بر کیفیت ارائه خدمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش منصوب کرد که با تشکیل شوراهای استانی، این نظرات مردمی جمع آوری و مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.