لاریجانی:
المپیادهای علمی، فرصتی خوب برای شناسایی استعدادهای درخشان است
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی که در هفته گذشته برگزار شد، از شرکت ۱۰ هزار نفر در این المپیاد خبر داد و اظهار داشت: المپیادهای علمی فرصتی برای بسترسازی گفتمان در رابطه با موضوعاتی ضروری خارج از برنامه درسی متداول در حوزه علوم پزشکی است.
به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی، رییس یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور ضمن اشاره به برگزاری این المپیاد طی ماههای گذشته و تشکر از دستاندرکاران این امر گفت: ارتقای علمی، اصلیترین رکن توسعه کشورها است و در جمهوری اسلامی ایران نیز در دهههای گذشته گامهای موثری در این زمینه برداشته شده است.
لاریجانی از پیشرفتهای علمی کشور سخن گفت و اظهار داشت: سالانه رتبهبندیهای مختلفی درخصوص بررسی وضعیت کشورها صورت میگیرد و رتبه ایران در طی سنوات گذشته در این رتبهبندیها نشان دهنده رشد علمی کشور است.
وی ادامه داد: براساس شاخصهای نوآوری سال ۲۰۱۹ رتبه کلی ایران در جهان ۶۱ است و در منطقه پس از هند رتبه دوم را دارد. همچنین بر اساس شاخصهای دانش جهانی در سال ۲۰۱۷ ایران رتبه ۸۳ را در بین ۱۳۲ کشور جهان کسب کرده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر نقش نیروی انسانی دانش محور در توسعه علمی کشور تاکید کرد و گفت: توجه به آموزش عالی یکی از نکات کلیدی است که لازم است در کشور مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال ۹۴ تاکنون در حال اجرا است و هدف اصلی آن تربیت نیروی انسانی با دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور است.
وی با بیان اینکه در بین منابع انسانی نخبگان و استعدادهای درخشان، به عنوان آینده سازان کشور می توانند نقش چشمگیری در ارتقای شاخصهای علمی کشور داشته باشند، اظهار داشت: یکی از محورهایی که در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مدنظر قرار گرفته و پیگیری میشود بحث ساماندهی نیروهای استعداد درخشان حوزه سلامت در قالب شناسایی، ارتقا و هدایت این نیروها است.
لاریجانی با اشاره به اینکه کشور ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را دارا است، گفت: سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متخصص تحصیلکرده از کشور مهاجرت میکنند و لازم است برنامهریزی جدی برای استفاده از این ظرفیتها در داخل کشور صورت گیرد.
وی نگهداری نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از فرار مغزها، ایجاد تسهیلاتی برای برگشت نخبگان ایرانی که به خارج از کشور مهاجرت کردهاند و ایجاد شبکههای نخبگان در کشور و تشویق عضویت نخبگان ایرانی در اقصی نقاط جهان را به عنوان راهبردهای بهرهبرداری از ظرفیت نخبگان در کشور ذکر کرد و گفت: المپیادهای علمی دانشجویی شرایط خوبی فراهم مینماید تا با شناسایی استعدادهای درخشان حوزه علوم پزشکی برنامهریزی لازم برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور صورت پذیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تلاشهای نخبگان حوزه علوم پزشکی و تاثیر آن بر پیشرفت علمی این حوزه سخن گفت و عنوان کرد: در کنار پیشرفت کلی کشور در حوزه علم، سهم دانشگاههای علوم پزشکی از مقالات منتشرشده کشور در بانکهای اطلاعاتی معتبر، حدود ۳۰درصد کل مقالات منتشر شده کشور است.
وی افزود: در تولید مقالات پزشکی، ایران از رتبه ۲۰ در ۲۰۱۱ به رتبه ۱۷در ۲۰۱۷ در جهان رسیده و با تلاشهای صورت گرفته، مقالات منتشرشده دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنجسال گذشته در بیش از ۷۹۸۳ عنوان کتاب مرجع بینالمللی و راهنماهای تصمیمسازی بالینی، مورد استفاده و استناد قرار گرفته است.
لاریجانی گفت: علاوه بر انتشارات علمی در حوزه اختراعات و تولید محصولات دانش بنیان نیز پیشرفت خوبی داشتهایم به طوری که طی پنج سال گذشته، تعداد ۹۲۱ پروانه اختراع (Patent) از دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دنیا ثبت شده و ۳۳۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی تاسیس شده است.
وی با بیان اینکه ۳۴۰ محصول دارویی در شرکتهای دانش بنیان مستقر در دانشگاههای علوم پزشکی تولید میشود گفت: ضروری است تا با توسعه نیروی انسانی حوزه سلامت در تداوم و شتاب پیشرفت علوم پزشکی گام برداریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامههای این حوزه برای تحول در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: طبق مطالعات صورت گرفته مشکلات تحصیلی و آموزشی علت عمده خروج نخبگان از کشور است و در قالب برنامه تحول، با بهرهگیری از نظامهای اعتباربخشی و ایجاد زیرساختهای مناسب گامهای مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشته شده است.
وی از گسترشهای بینالمللی آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: با برنامههای مختلف سعی شده تا مفاهیم مرتبط با کارآفرینی در بستر دانشگاههای نسل سوم در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسعه یابد، چرا که تولید ثروت دانشبنیان یکی از اهداف مهمی است که در سیاستهای کلان کشور بر آن تاکید شده است.
باقر لاریجانی در ارتباط با برنامههای حمایتی ویژه وزارت بهداشت برای دانشجویان استعداد درخشان سخن گفت و عنوان کرد: سند سیاستی استعدادهای درخشان با هدف کمک به ارتقای این گروه از دانشجویان تدوین شده و کمیتههای حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور راهاندازی شده است.
وی با بیان اینکه در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی حدود ۱۰ هزار نفر شرکت کردهاند گفت: در این المپیاد شاهد تلاشهای چشمگیر دانشجویان عزیز بودیم و امیدواریم این عزیزان تلاشهای خود در حیطههایی که به آن وارد شدهاند را تداوم داده و در آینده بتوانند عامل تحولات اثربخش در نظام سلامت کشور باشند.