حسینی:
سند تحول بنیادین در اجرا با چالشهایی مواجه است
معاون شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص اجرای سند تحول بنیادین گفت: سه شاخص تضعیف، تحریف و تحمیل شاخصهای ایجاد چالش و حاشیه در سند تحول هستند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست تبیین سیاستها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش با حضور سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان بعد از ظهر امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
مجید رعنایی معاون شورای عالی آموزش و پرورش در ابتدای این نشست اظهار داشت: سند تحول بنیادین به عنوان مجموعه سیاست آموزش و پرورش اطلاق میشود این مجموعه شامل یک سری راه حل برای مسایل آموزش و پرورش و آینده است. کارکرد سند تحول بنیادین باید بتواند برنامه محوری را در آموزش و پرورش ایحاد کند و حتی با گذر وزیرهای متفاوت تغییر نکند.
وی ادامه داد: سند تحول بنیادین چهار لایه دارد، که شامل لایههای نظری، برنامهای(تدوین برنامهها)، نهادی و در نهایت لایه عملی را خواهیم داشت که به معنای اجرای سند تحول است. این برنامههای ذیل زیر نظامها دستهبندیهای مختلفی دارد و بعضی از آنها نوآورانه است و قرار است برای اولین بار در آموزش و پرورش اجرا شود. برخی دیگر از برنامهها نیز باید مستمر ادامه پیدا کند. همچنین یک سری دیگر از برنامهها تطبیقی هستند. در این میان یک سری برنامه هم به صورت پیش نیاز دیگر برنامهها هستند.
رعنایی در ادامه به رویکردهای اجرایی سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: ما باید در رویکرد اجرایی دو رویکرد مهندسی و تربیتی را در نظر داشته باشیم، رویکرد تربیتی در اجرای سند تحول بنیادین دارای اهمیت بسیاری است.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول بنیادین در اجرا با چالشهایی مواجه است اما سطحهای نظارت برای سند تحول بنیادین در نظر گرفته شده است که یک سطح از آن به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی و سطح دیگر به عهده شورای عالی آموزش و پرورش است.
او در پایان تصریح کرد: سه شاخص تضعیف، تحریف و تحمیل شاخصهای ایجاد چالش و حاشیه در سند تحول هستند.