در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
دانشآموزانِ قربانی قُلدری در مدارس دچار آسیبهای جدی شدهاند/تاثیر خشونتهای غیرفیزیکی ماندگارتر است
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در خصوص تاثیر خشونتهای غیرفیزیکی در مدارس گفت: پژوهشها نشان داده که خشونتهای غیرفیزیکی تاثیرات ماندگارتری بر روح و روان دانشآموز میگذارد.
رضوان حکیمزاده (معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص طرح "خشونتزدایی همه جانبه" گفت: چارچوب طرح "خشونتزدایی همهجانبه" را با بررسیها و جلسات تخصصی تهیه کردیم، همچنین در این طرح نظر جمعی از معلمان و مدیران را دریافت کرده و برای پژوهشگاه آموزش و پرورش ارسال کردیم تا بتوانیم جلسات تخصصی بیشتری در این زمینه با همکارانمان داشته باشیم و بازخوردهای آنها را دریافت کنیم.
وی با اشاره به هدف اصلی این طرح گفت: هدف از این طرح توانمندی شبکه ارتباطی مدارس شامل مدیران، مربیان، آموزگاران و دانش آموزان است که نسبت به شناسایی انواع خشونت آگاه شوند و بدانند چطور باید در محیط مدرسه خشونتزدایی کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در طرح "خشونتزادیی همه جانبه" هر چند که خشونتهای فیزیکی و غیرفیزیکی مد نظر است، اما عمده تمرکز ما بر اشکالی از خشونت است که تحت عنوان خشونتهای غیر فیزیکی از آنها یاد میشود، اما در گذشته کمتر در کانون توجه قرار داشته است. خشونتهای کلامی، رفتاری، برچسب زدنها، نادیده گرفتنها و تحقیر کردنها مواردی هستند که شاید به نظر نیاید، چه آسیب جدی بر روح و روان دانش آموزان وارد میکند.
حکیمزاده با بیان اینکه در این طرح مایلیم، کانون تمرکز و توجهمان را بر شناسایی انواع خشونتهای غیر فیزیکی و فیزیکی قرار بدهیم، گفت: طی این طرح میبایست، پیامدهایی که ممکن است این نوع خشونتها برای دانشآموزان به همراه داشته باشند، را اطلاع رسانی کنیم و این آگاهی را به مربیان و والدین بدهیم تا بدانند در این شرایط چگونه باید رفتار کنند تا محیطهای مدارس عاری از خشونت باشند.
او افزود: علاوه بر این باید به والدین، مدیران و معلمان آگاهی دهیم تا آنها بدانند چه نوع تعاملی سالم است و همچنین با توجه به اهمیتی که جوّ روانی و اجتماعی مدرسه بر بحث تربیت، یادگیری و سلامت روح و روان دانش آموز دارد، به دنبال این هستیم که یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی که بحث تربیت و ایجاد تعلق به مدرسه است را از طریق طرح خشونتزدایی همهجانبه دنبال کنیم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش یادآور شد: کارهای مقدماتی این طرح را انجام دادهایم و اگر جلسات تخصصی را هم برگزار کنیم، در سال تحصیلی ۹۸- ۹۹ طرح خشونتزدایی همهجانبه را اجرایی خواهیم کرد. این طرح را همه جانبه در نظر گرفتیم؛ یعنی همه اَشکال و انواع خشونتهایی که ممکن است از گروههای مختلف سنی در مدارس سر بزند را بررسی میکنیم. ما یک نوع خشونت داریم که تحت عنوان خشونت قلدری از آن یاد میشود و برخی از دانشآموزان علیه دانش آموزان ضعیفتر آن را اعمال میکنند. این خشونتها بسیار تاثیر منفی بر روحیه کودکان ضعیفتر میگذارد و آنها قربانی میشوند.
حکیمزاده در خصوص وظیفه مشاوران و تیم تربیتی مدارس برای اجرای طرح "خشونتزدایی همهجانبه" در مدارس گفت: آشناکردن تیم تربیتی مدرسه نسبت به نشانههای قلدری، راهکارهای پیشگیری از قلدری و حمایت از کودکانی که در معرض قلدری هستند یکی از مواردی است که در این طرح مدنظر است و به عبارتی اینجا بحث فقط این نیست که ما بگوییم چه خشونتی توسط بر علیه دانش آموز صورت میگیرد، بلکه در شبکه ارتباطی رابطه معلم با دانشآموز و دانشآموز با همکلاسیهایش نیز مد نظر است.
او اشاره کرد: ممکن است گونههایی از خشونت وجود داشته باشد که ناشناخته هستند. معمولا ممکن است بازخوردهای منفی و تند به کودکان، شکلی از اعمال خشونت بر علیه آنها باشد، بعضا والدین گمان میکنند که فقط تنبیه بدنی تاثیر نامناسبی روی بچهها دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پژوهشها نشان داده که خشونتهای غیرفیزیکی تاثیرات ماندگارتری بر روح و روان دانش آموز میگذارد. ضمن اینکه بحث قلدری در میان دانش آموزان نیز میتواند تاثیر زیادی در کودکان ایجاد کند. معمولا بچههایی که قربانی قلدری شدهاند دچار آسیبهای جدی میشوند و این تا بزرگسالی آنها ادامه دارد. این طرح همه انواع خشونت و شکلهای مختلف شبکه ارتباطی که ممکن است روابط در آن خشونت آمیز باشد را مدنظر قرار داده است.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش در پایان در پاسخ به این سوال که آیا قرار است برای اجرای این طرح مشاور به مدارس اعزام شوند، گفت: ممکن است ما به اندازه کافی مشاور نداشته باشیم، وقتی از توانمندی معلمان و مربیان صحبت میکنیم به این معنی است که هر معلم و مدیری باید در این زمینه این آگاهی لازم را داشته باشد.