خبرگزاری کار ایران

سید جواد حسینی:

آموزش‌وپرورش از نظر اندیشه‌ به طرح و برنامه جدیدی نیاز ندارد

آموزش‌وپرورش از نظر اندیشه‌ به طرح و برنامه جدیدی نیاز ندارد
کد خبر : ۷۸۸۶۴۴

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش گفت: آموزش‌وپرورش از نظر اندیشه‌ سازمانی می‌داند چه باید انجام دهد لذا به طرح و برنامه جدیدی نیاز ندارد.

به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در نشست با مدیران و کارکنان معاونت آموزش متوسطه اظهار کرد: باید نظام تأمین، تخصیص و توزیع نیروی انسانی از صف به ستاد مبتنی بر شایستگی باشد تا ورود افراد به ستاد پس از طی مراحل مختلف صورت گیرد.

وی پست کارشناسی در حوزه ستاد را اصیل دانست که افرادی با ماندگاری و تجارب بالا هستند و افزود: مدیران تغییر می‌کنند و ماندگاری زیادی در مجموعه ندارند لذا کارشناسان با ماندگاری و تجربه بالا به انسجام سازمان و برنامه‌های آن در درازمدت کمک می‌کنند.

حسینی عنوان کرد: کارشناس سرمایه گرانقدری است که کار اصلی سازمان به‌ویژه ابرسازمانی مانند آموزش‌ و پرورش را بر عهده دارد لذا دیدار با کارشناسان هر یک از معاونت‌ها در دستور کارم است تا سخنان آن‌ها را بشنوم و در جریان بهتر حوزه کاری آن‌ها قرار گیرم.

نیاز به همگرایی، تقریب ذهنی و ادراک مشترک سازمانی میان کارکنان

وی برگزاری چنین نشست‌هایی را یک اصل مدیریتی دانست و افزود: هر سازمانی به‌ویژه ابر سازمان‌ها نیاز به همگرایی، تقریب ذهنی و ادراک مشترک سازمانی میان کارکنان دارد لذا همه کارکنان باید با اهداف سازمانی مجموعه خود آشنا باشند چراکه اگر هریک از نیروها شناخت کاملی از سازمان خود داشته باشند، بهتر می‌توانند آموزش‌وپرورش را به جامعه معرفی کنند.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: سازمان‌ها باید نورافکنی به میدان کاری خود بیفکنند تا هیچ موضوعی در آن میدان برای آن‌ها مبهم و تاریک نباشد زیرا ابهام در سازمان‌ها یکی از دلایل کاهش بهره‌وری است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از رویه‌های بد سازمانی این است که مدیران با ورود به یک سازمان، برنامه‌های جدیدی ارائه می‌دهند و تلاش دارند بگویند؛ اندیشه‌هایی دارند که افراد قبلی فاقد آن بوده‌اند و جهت‌گیری‌ها، ادبیات گفتاری و برنامه‌ها را طوری تبیین می‌کنند که مخاطبان باور کنند موضوع‌های جدیدی ارائه می‌دهند.

از صاحب‌نظران خارج از سازمان استفاده شود

حسینی بر استفاده از صاحب‌نظران خارج از مجموعه تأکید کرد و ادامه داد: افراد خارج از سازمان با فراغ بیشتری می‌توانند نسبت به طرح‌ها نظر دهند و عیوب کار را بگیرند و همچنین اندیشه‌های مغفول مانده را نشان دهند.

وی افزود: اندیشه‌های سازمانی درآموزش ‌و پرورش به نقطه‌ای رسیده است که می‌دانیم چه باید انجام دهیم اما در چگونگی اجرایی کردن و مشارکت‌جویی همه اضلاع و ارکان درون و برون سازمان و برای تحقق آن باید تلاش کنیم.

سه برنامه تدبیر، تعالی مدیریت و بوم می‌توانند جهت‌گیری‌های سند تحول بنیادین را محقق سازند

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش اذعان کرد: سند تحول جهت‌گیری‌ها را مشخص کرده است لذا باید همه توان خود را در اجرایی سازی آن به کار بگیریم. بسیاری از اهداف که باید در مدرسه تجلی پیدا کند در ساختار و ابزار برنامه تعالی مدیریت ترسیم‌شده است لذا در این برنامه ظرفیت خیلی زیادی نهفته است.

وی افزود: در مدرسه سه برنامه تدبیر، تعالی مدیریت و بوم وجود دارد که برنامه‌های ساختاری هستند و این برنامه‌ها می‌توانند جهت‌گیری‌های سند تحول بنیادین که تجلی‌گاه آن مدرسه است را محقق سازند.

شاخص‌هایی برای اجرای طرح مدرسه محوری

حسینی از تلاش برای تصویب طرح مدرسه محوری در شورای عالی آموزش‌وپرورش خبر داد و اظهار کرد: مدرسه محوری چند شاخصه اصلی دارد، در اولین شاخصه آن؛ انتخاب مدیر مدرسه توسط معلمان است. در شاخص دوم مدرسه محوری؛ مدیر باید قدرت خلق ثروت بر اساس ضوابط برای مدرسه را داشته باشند و شاخص سوم؛ بعد از خلق ثروت بتواند نظام تشویق، ارزیابی و عملکرد به آن منابع اعمال کند، شاخص چهارم نیز این است که؛ به مدیر مدرسه در هزینه کردن برای کارکنان و سایر موارد تفویض اختیار داده شود، همچنین انتخاب نیروی انسانی، توسعه مشارکت در مدرسه از دیگر شاخص‌های مدرسه محوری خواهند بود.

توسعه مراکز شبانه‌روزی سیاستی مهم در راستای اجرای عدالت آموزشی

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به وجود بیش از ۵ میلیون دانش‌آموز در بیش از ۴۴ هزار هنرستان و دبیرستان، اظهار کرد: ۲۶۲ هزار هنرآموز و دبیر در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند که به ازای هر ۲۲ هنرجو یک هنرآموز کار تعلیم و تربیت را بر عهده دارد. همچنین ۳ هزار و ۲۱۴ مدرسه شبانه‌روزی داریم که ۴۰۱ هزار و ۲۰۶ دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کنند.

وی توسعه مراکز شبانه‌روزی را ازجمله سیاست‌ها در راستای اجرای عدالت آموزشی عنوان و اعلام کرد: عدالت هدف رسالت پیامبر (ص) است که یکی از راه‌های پیاده‌سازی عدالت آموزشی ایجاد مدارس شبانه‌روزی است. حداقل بیش از ۳۰۰۰ دانش‌آموز شبانه‌روزی داریم که به‌طور دائمی در مدارس شبانه‌روزی حضور دارند اما سرانه‌ای را که به آن‌ها تخصیص می‌دهیم ۷۰۰۰ تومان است درحالی‌که سرانه زندانیان ۱۵۰۰۰ تومان و سرانه دانشجویان ۱۹۰۰۰ تومان است.

 سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: برای رساندن این مبلغ به ۱۹۰۰۰ تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که باید از طرح منابع و مصارف یارانه‌های تبصره ۱۴ تأمین شود لذا در هیئت دولت تلاش خواهم کرد تا این مبلغ را وصول کنم زیرا تعلیم و تربیت دانش‌آموز از هر قشر دیگری واجب‌تر است.

مدارس نمونه دولتی راهی برای ایجاد عدالت آموزشی

وی مدارس نمونه دولتی را راهی برای عدالت آموزشی برشمرد و افزود: ارتقای مدارس لازم التوجه در مقابل مدارس قابل‌توجه راهی برای ایجاد عدالت آموزشی است. بهتر است مناطق کشور را به لازم التوجه و قابل‌توجه تقسیم‌بندی کنیم و برای مدارس لازم التوجه عدالت ترجیحی را به‌جای عدالت توزیعی داشته باشیم زیرا عدالت توزیعی گاهی اوقات ظلم است.

حسینی گفت: نباید در مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان با عدالت توزیعی برخورد کرد بلکه باید با عدالت ترجیحی دانش آموزان و مدارس لازم التوجه را هدف‌گذاری کنیم؛ و این هدف عدالت آموزشی و هدف دین ما است.

وی تصریح کرد: آنچه مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و دولت بر اساس سند تحول بر آن تأکیددارند، غیر مهارتی بودن نظام تعلیم و تربیت است لذا ذهن دانش آموزان مملو از کلمات و مفاهیم ذهنی و حافظه محور شده است که به درد زندگی آن‌ها نمی‌خورد.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: باسیاست توسعه متوازن رشته‌ها، در اولویت اول از طریق هدایت تحصیلی، تعداد دانش آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای از ۳۶ درصد باید به ۵۰ درصد برسد و در اولویت دوم علاوه بر رشته‌های ۲۰۰ گانه فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش و علاوه بر ۹۰۷ هزار دانش‌آموزی که در این مدارس تحصیل می‌کنند، تمام دانش آموزان متوسطه اول و دوم با رویکرد مهارتی و عملی فرایندهای یادگیری و یاددهی را پشت سر بگذارند.

وی تدوین نظام‌نامه جامع توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و تدوین نظام‌نامه جامع کارآفرینی را ضروری دانست و افزود: پیش‌نویس هردو نظام‌نامه‌ آماده‌شده است و برای تصویب آن باید با جدیت پیگیری شود.

حسینی، نبود مشاوران کافی برای هدایت تحصیلی را یکی از مشکلات برشمرد و اظهار کرد: تصویب و ابلاغ نظام جامع مشاوره را در دستور جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش قرار خواهیم داد.

ارتقای مدیریت آموزشگاهی؛ فعالیتی مهم در راستای اجرای سند تحول

وی گفت: ۴۴ درصد راهکارهای سند تحول بر خرده نظام مدیریت و رهبری متمرکز است و اگر راهکارهای منابع انسانی را به آن اضافه کنیم ۶۴ درصد راهکارهای سند تحول در این دو خرده نظام متمرکز است لذا جدی‌ترین کار ما باید ارتقای مدیریت آموزشگاهی باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سند تحول، مدرسه پایگاه تعقل دانش‌آموز است، افزود: راهبر آموزشی وظایف فرا مدرسه‌ای در برابر دانش‌آموز دارد لذا تعلیم و تربیت تمام ساحتی بیش از همه باید در متوسطه محقق شود.

حسینی مهم‌ترین جوهره سند تحول را تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانست و افزود: سند تحول یعنی تعلیم و تربیت تمام ساحتی و از جدی‌ترین راه‌های تحقق سند تحول تغییر نظام ارزیابی است.

باوجود غول ویران‌کننده کنکور؛ تعلیم و تربیت تمام ساحتی محقق نمی‌شود

وی کنکور را بزرگ‌ترین مانع تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانست و افزود: کنکور زدایی باید صورت گیرد اما قبل از آن باید جایگزین مناسب برای کنکور مشخص کرد لذا با روش معقولانه و با سنجش کارنامه تحصیلی و برگزاری آزمون‌های تحصیلی می‌توان ارزیابی کاملاً مناسبی داشته باشیم و دانش آموزان را به سمت رشته تحصیلی دانشگاه‌ها هدایت کرد.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: تا زمانی که آزمون بزرگ و ویران‌کننده کنکور وجود داشته باشد که سرنوشت دانش آموزان را تعیین می‌کند؛ والدین و معلم، دانش آموزان را تک ساحتی پرورش می‌دهند.

وی تصریح کرد: بدون حضور دو معاون آموزش متوسطه و آموزش ابتدایی تصمیم‌گیری در خصوص نیروی انسانی اشتباه است چراکه نیروی انسانی را بدون متولیان اصلی و بر اساس بودجه و منابع توزیع کرده‌ایم.

حسینی گفت: هر هنرستان می‌تواند یک مرکز رشد و کارآفرینی باشد یا حداقل در هر شهرستانی یک مرکز رشد و کارآفرینی باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز