خبرگزاری کار ایران

فرمانده پلیس راه کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

بی‌کیفیت‌ترین خودروها با گران‌ترین قیمت به مردم فروخته می‌شود/ طبق قانون پلیس باید هر خودروی بی‌کیفیتی را شماره‌گذاری کند/ گاهی اجساد را به دلیل جمع شدن بدنه‌ها نمی‌توانیم از خودرو خارج کنیم

بی‌کیفیت‌ترین خودروها با گران‌ترین قیمت به مردم فروخته می‌شود/ طبق قانون پلیس باید هر خودروی بی‌کیفیتی را شماره‌گذاری کند/ گاهی اجساد را به دلیل جمع شدن بدنه‌ها نمی‌توانیم از خودرو خارج کنیم
کد خبر : ۷۸۶۶۸۱

فرمانده پلیس راه کشور تولید خودروهای بی‌کیفیت توجیه اقتصادی، فنی و ایمنی ندارد، گفت: تاثیر این خودروها در حوادث جاده‌ای غیرقابل انکار است. در بیشتر موارد خودرو به دلیل اینکه بدنه ضعیفی داشته و از آلیاژ مقاومی تولید نشده است، بدنه آن به طور کامل جمع شده و حتی نمی‌توان اجساد را از داخل خودرو خارج کرد.

سردار محمد حسین حمیدی (فرمانده پلیس راه کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره لزوم استفاده صنایع خودروسازی از ظرفیت‌های دانشگاهی برای تولید خودروهای باکیفیت گفت: به غیر از فساد، وابستگی و مسائل این چنینی موضوع دیگری درخصوص عدم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی وجود ندارد. متاسفانه تولید چنین خودروهایی توجیه اقتصادی، فنی و ایمنی ندارد، اما باز هم تولید می‌شود و کشور را با آن به چالش می‌کشند و معتقدم جز فساد چیز دیگری در میان نیست.

فساد، محصول انحصار است

وی با بیان اینکه وقتی انحصار ایجاد می‌کنید، فساد نیز ایجاد می‌شود، ادامه داد: محصول انحصار فساد است، پلیس بارها و با صدای بلند اعلام کرده است، اما آنهایی که باید گوش کنند، گوش نمی‌دهند و توجه نمی‌کنند، چراکه برای‌شان مهم نیست.

بی‌کیفیت‌ترین خودروها با گران‌ترین قیمت به مردم فروخته می‌شود

فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه بی‌کیفیت‌ترین خودروها با گران‌ترین قیمت به مردم فروخته می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه کنترل و نظارتی بر خودروسازی وجود ندارد و واردات محدود است، افرادی که مسئول استاندارد، صنعت و اقتصاد هستند، در این وادی نیستند. متاسفانه شعار و حرف‌های پوپولیستی زیاد گفته می‌شود، اما در عمل مردم و پلیس در ادوار گذشته چیزی ندیدند.

ترکیدگی لاستیک‌ در جاده‌ها به دلیل مرض واردات محصولات بی‌کیفیت

سردار حمیدی با اشاره به واردات خودروها گفت: در داخل کشور ظرفیت برای ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی وجود دارد. به طور مثال ما لاستیک تولید می‌کنیم و تولیدات داخلی به مراتب بهتر از لاستیک‌های وارداتی است، اما باز هم این مرض واردات دست‌بردار نیست و این فسادی که در واردات وجود دارد، طمع ایجاد می‌کند و اجناس بی‌کیفیت وارد کشور می‌کنند و به مردم می‌دهند و نتیجه آن می‌شود که در جاده‌های کشور به طور مداوم با ترکیدگی لاستیک‌ها مواجه هستیم.

به گفته فرمانده پلیس راه کشور کسی با فساد در این بخش برخورد نکرده، اگر برخورد شده است ریزنمره آن را نشان دهند.

براساس قانون، پلیس باید هر خودروی بی‌کیفیتی را شماره‌گذاری کند

وی با بیان اینکه پلیس طبق قانون بیش از این کاری نمی‌تواند انجام دهد، تصریح کرد: برخی‌ از کارشناسان مطرح کرده‌اند که اگر پلیس به تولید خودروی داخلی ایراد می‌گیرد، پس چرا آن را شماره‌گذاری می‌کند. من در پاسخ به این افراد می‌گویم، پلیس طبق قانون عمل می‌کند. قانون می‌گوید وقتی دولت، صنعت و استاندارد خودرویی را تایید کرد، پلیس مکلف به شماره‌گذاری است. براساس قانون هر خودروی بی‌کیفیتی را پلیس باید شماره‌گذاری کند، بنابراین این قانون مشکل دارد و یا باید قانون اصلاح شود یا استاندارد و صنعت اصلاح شود.

سردار حمیدی تصریح کرد: وقتی تولیدکننده می‌بیند، مردم برای جنس بی‌کیفیت آن در صف‌های طویل ایستاده و هزینه خودرویی که قرار است، سال آینده دریافت کنند را امسال می‌پردازند، بنابراین به دنبال ارتقای آن نیست، چراکه مردم با این کار نشان می‌دهند که همین محصول را می‌خواهند.

۴۰ درصد حوادث جاده‌ای در کل کشور از نوع واژگونی است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ درصد حوادث جاده‌ای در کل کشور از نوع واژگونی است، یادآور شد: در بسیاری از استان‌ها مانند سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و در کل استان‌های کویری میزان واژگونی بعضا تا ۷۰ درصد حوادث ترافیکی را شامل می‌شود.

جاده‌های ما خشن هستند

او خاطرنشان کرد: واژگونی به علل مختلف اتفاق می‌افتد، یکی از علل آن خواب‌آلودگی و خستگی راننده است، علت دیگر آن مربوط به این است که راننده در این جاده‌ها یکنواخت رانندگی می‌کند و از آنجا که جاده‌های ما خشن هستند و توقفگاهی در بین راه وجود ندارد، بنابراین راننده یکنواخت رانندگی کرده و دچار خستگی می‌شود و از آنجا که خودرو کیفیت مناسبی ندارد، از همین‌رو میزان خستگی که به سرنشین خود وارد می‌کند، چندین برابر یک خودروی باکیفیت است.

سردار حمیدی ادامه داد: از سوی دیگر به لحاظ ایمنی وقتی خودرو واژگون و از جاده خارج می‌شود به دلیل اینکه بدنه آن ضعیف است و ایربک‌های کمی داشته و سیستم ایمنی ضعیفی دارد، تمام سرنشینان آن یا فوت می‌کنند یا مجروح می‌شوند و مصدومیت‌های سنگینی به آنها وارد می‌شود که از فوت هم بدتر است. این مشکلات و مسائل به دلیل تاثیر خودرو در حوادث جاده‌ای است.

گاهی اجساد را به دلیل جمع شدن بدنه‌ها نمی‌توانیم از خودرو خارج کنیم

وی با اشاره به دیگر تصادفات و حوادث جاده‌ای گفت: در برخی جاده‌ها وقتی خودرو سبقت می‌گیرد، یا انحراف به چپ پیدا می‌کند و یا با خودروی دیگری برخورد می‌کند و بارها و بارها شاهد این ماجرا در جاده‌ها بوده‌ایم، اما چنانچه خودرو ایمن باشد و سیستم ایربک آن به درستی عمل کند، سرنشینان و راننده آسیب ندیده یا کمتر آسیب می‌بینند، اما در بیشتر موارد خودرو به دلیل اینکه بدنه ضعیفی داشته و از آلیاژ مقاومی تولید نشده است، بدنه آن به طور کامل جمع شده و نمی‌توان حتی اجساد را از داخل خودرو خارج کرد و ساعت‌ها طول می‌کشد تا نیروهای امداد و نجات با تجهیزات فنی قطعات خودرو را جدا کرده و سرنشینان آن را خارج کنند.

او با طرح این سوال که چه کسی مسئول این حوادث است؟ تصریح کرد: بخشی از این حوادث با کنترل سرعت و کنترل رفتار راننده کاهش می‌یابد، ابزار کنترلی در این خصوص را نیز به زودی وارد چرخه کنترل ترافیک می‌کنیم، اما ۴۰ درصد واژگونی در کل کشور غیرقابل انکار است و بیشتر آن متوجه خودرو، خودروساز و واردات خودروهای بی‌کیفیت است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز