خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حذف کتب درسی به دلیل کمبود کاغذ قابل قبول نیست/ مشکل افزایش قیمت کتب در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰

حذف کتب درسی به دلیل کمبود کاغذ قابل قبول نیست/ مشکل افزایش قیمت کتب در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰
کد خبر : ۷۸۳۹۰۰

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش با اشاره به افزایش قیمت کمک درسی گفت: مسئله افزایش قیمت و مشکلات مربوط به تامین کاغذ برای سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ مطرح است.

علی باقرزاده (معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین آمار از چاپ و توزیع کتب درسی و قیمت آنها با توجه به گران شدن کاغذ گفت: برای تهیه کتاب‌های سال تحصیلی آینده یعنی سال تحصیلی ۹۸-۹۹ از قبل کاغذ مورد نیاز را خریداری کرده بودیم و این افزایش بهای کاغذ تاثیری روی قیمت کتاب‌ها ندارد. بخشی از کتاب‌های اول تا ششم ابتدایی به علاوه پایه دهم تا دوازدهم در رشته‌های ریاضی، تجربی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش و همچنین کتاب‌های تکمیلی استعدادهای درخشان از طریق سامانه فروش کتاب‌ عرضه شد و قریب به اتفاق آنها به فروش رسید.

وی ادامه داد: از اول مرداد ماه فرصت ویرایش در سامانه کتاب درسی صورت می‌گیرد و پایه‌های اول و دهم که در واقع پایه های ورودی هستند، هم می‌توانند از ۲۴ تیر ماه به بعد ثبت‌نام‌هایشان را انجام بدهند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش اضافه کرد: قیمت کتب درسی نسبت به سال قبل در دوره ابتدایی حدود ۱۰ درصد، در دوره اول متوسطه ۱۰ درصد و در متوسطه دوم بین ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است. مسئله افزایش قیمت کاغذ و مشکلات مربوط به تامین کاغذ برای سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ مطرح است.

باقرزاده‌زاده افزود:‌ قاعدتا تا این تاریخ باید کاغذ را تهیه و قیمت پایه آن را استخراج می‌کردیم، اما به دلیل اینکه نوع ارز تخصیص داده شده به کاغذ فعلا روشن نیست، این مسائل همچنان نامعلوم هستند. ما تا سال تحصیلی آینده زمان مختصری داریم و باید تا مهر ماه ۹۹ چاپ کتاب‌های درسی را شروع کنیم و حتما باید کاغذ خریداری شود و در اختیار چاپ و نشر افست قرار بگیرد.

وی درباره ارتباط با نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور و ادعای آنها مبنی بر توزیع تبلت‌های ارزان قیمت به جای کتب درسی گفت: این مساله سال‌هاست که در دنیا مطرح شده، اما آن دسته از کشورهایی که مشکل کاغذ و فناوری ندارند هم به هیچ عنوان کتب تحصیلی دانش‌آموزان را حذف نکردند. میزان ارتباط دانش‌آموزان با تبلت و یا هرگونه ابزاری که او را به شاهراه اطلاعاتی متصل می‌کند، جزو بحث‌های جدی تربیتی است. استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس به خصوص اینکه بخواهیم کتاب را حذف کرده و تبلت در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم، از طرف کنشگران اقتصادی مطرح شده نه صاحبنظران تعلیم و تربیت.

باقرزاده با بیان اینکه حذف کتب درسی به دلیل کمبود کاغذ قابل قبول نیست، گفت: درست نیست که ما به دلیل مشکلات موجود در زمینه کاغذ بخواهیم کتب درسی را حذف کنیم و به جای کتاب، ابزاری در اختیار دانش‌آموز قرار بدهیم که همه صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت و حتی کارشناسان سلامت درباره استفاده زیاد از اینگونه ابزارها توصیه‌ها و نظرات جدی دارند. به هر حال مشکلات فیزیکی که خیلی از افراد به دلیل ارتباط دائم با گوشی موبایل و تبلت پیدا می‌کنند، ناشی از همین مسئله است، اما ما منکر استفاده از فناوری اطلاعات در روند تدریس نیستیم.

وی ادامه داد: باید دید فناوری چقدر می‌تواند با حفظ اصول تعلیم و تربیت به بهبود یادگیری کمک کند. ما می‌توانیم برای ارتقا کیفیت آموزشی بخشی از فناوری را در تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار دهیم به هر حال این به معنای نبودن ارتباط و یا باور نداشتن نقش فناوری در آموزش نیست. قطعا ارتباطاتی میان آموزش و پرورش و نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور وجود دارد، اما فناوری آموزشی نیز در توزیع تبلت خلاصه نمی‌شود.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: در حال حاضر روش‌هایی وجود دارد که بدون استفاده از تبلت و گوشی موبایل می‌توان از فناوری استفاده کرد، مانند اتاق‌ها یا کلاس‌های هوشمند که یک سیستم فناوری جدید یادگیری در بر می‌گیرند، به نظرم فناوری آموزشی باید به سمت کلاس‌های هوشمند پیش برود نه توسعه سخت‌افزاری که آموزش را فردی کرده و کارهای گروهی را محدود می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز