وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با ایلنا:
آمار مصرف مواد مخدر در بین دانشآموزان را تعمدا اعلام نمیکنم/ نمیتوانیم بچهها را مقابل مدرسه تفتیش کنیم/ ریشه آسیبها در خانواده است
وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه ریشه گرفتاری دانشآموزانی که مبتلا به هر گونه آسیب اجتماعی به ویژه مواد مخدر میشوند، عموما در خانواده است.
سید محمد بطحایی (وزیر آموزش و پرورش) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره مصرف مواد مخدر یا قرصهای روانگردان از سوی دانشآموزان گفت: درصد آسیبهای اجتماعی در مدارس مانند جامعه نیست، اگرچه آسیبهای اجتماعی در جامعه رو به تزاید است، اما در مدارس این گونه نیست.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مردم به هیچ عنوان نباید نگران این مساله باشند، از طرفی ما نیز نباید با ارائه اطلاعات ناکافی و ناصحیح مردم را نگران کنیم. در حقیقت همانطور که گفته شد، شیب شیوع هنجارها و آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد و مصرف مواد مخدر و سیگار در میان دانشآموزان شیب کمتری به نسبت جامعه دارد و بسیار کنترل شدهاست.
بطحایی در خصوص رصد کردن دانشآموزانی که درگیر اعتیاد و یا هر گونه آسیبهای اجتماعی شدهاند، گفت: خوشبختانه از سال ۹۷ بر اساس برنامهای که در حوزه متوسطه اول و دوم به اجرا در آوریم، به طور مداوم نشانههای ابتلای دانشآموزان به آسیبهای اجتماعی را رصد میکنیم و این رصد هم از طریق طرح نماد صورت میگیرد.
وی اضافه کرد: برنامه دیگری هم داریم که بر مبنای آن همه دانشآموزان رصد میشوند. قریب به سه میلیون دانشآموز در سال ۹۷ تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و به هیچ عنوان جای نگرانی از طرف والدین وجود ندارد، البته ما باید هوشیارانه عمل کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقداماتی که بعد از مشاهده هر نوع ناهنجاری یا آسیب در بین دانشآموزان باید انجام داد، گفت: در مواقعی که نشانههای بروز ناهنجاری را در دانشآموز دیدیم، باید بلافاصله آن شخص به مجاری طرح نماد معرفی شوند تا بعد کارهای دیگر برای حل مساله دنبال شوند، اما همانطور که میدانید طرح نماد شمولیت خیلی کمی دارد، از این رو ما یک برنامه دیگری که در حقیقت رصد رفتارهای منجر به آسیبهای اجتماعی در بین بچه ها هست را اجرا میکنیم.
بطحایی همچنین در خصوص درصد استفاده از مواد مخدر در میان دانشآموزان گفت: درصد استفاده از مواد مخدر در میان دانشآموزان آنطور نیست که بگوییم خیلی بالا رفته باشد. این درصد بسیار کم است، اما من درصد آن را تعمدا ذکر نمیکنم، زیرا به هر حال یک سری مسائل تربیتی در راستای این موضوع وجود دارد.
وی با اشاره به علت ریشهای آسیبهای اجتماعی و اعتیاد در میان دانشآموزان اظهار داشت: این را تاکید میکنم که متاسفانه ریشه گرفتاری دانشآموزانی که مبتلا به هر گونه آسیب اجتماعی به ویژه مواد مخدر میشوند عموما در خانواده است. به عنوان مثال در حوزه اعتیاد یا پدر یا مادر و یا هردو دچار اعتیاد هستند که موجب میشود، فرزندشان نیز درگیر شوند و در واقع مشکلات از آنجا نشات میگیرد. البته این دلیل نمیشود ما نسبت به مشکلات و آسیبها بیتفاوت باشیم، بنابراین به آن ورود پیدا کردیم و در حال رصد هستیم و کاملا تلاش میکنیم که جریان را کنترل کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که به نظر میرسد، بخش رسیدگی به آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش اولویتی برای این گونه مسائل قائل نیست و اینکه چرا نظارتی در مدارس وجود ندارد تا دانشآموزان مواد مخدر و قرص با خود به مدرسه حمل نکنند؟ گفت: ما که نمیتوانیم در مقابل مدرسه دانشآموزان را تفتیش کنیم و اجازه این کار را نیز نداریم. آنچه که ما را متوجه این مشکل میکند، نشانههایی است که از بچهها میبینیم. تعداد کسانی که با خودشان مواد مخدر یا قرص روانگردان به داخل مدرسه میبرند، اندک بوده و اصل قابل توجه نیست.
بطحایی ادامه داد: نگرانی ما مربوط به دانشآموزانی است که درگیر اعتیاد شدهاند نه آنهایی که با خودشان مواد مخدر داخل مدرسه میبرند. ما ۱۴ میلیون دانش آموز در مدارس داریم و ممکن است از این تعداد ۱۰ تا ۲۰ دانشآموز به دلایلی که گفتم و عموما مشکلات خانوادگی درگیر این این اختلالات شوند، اما این وظیفه ما است که وضعیت دانشآموزانی که درگیر اعتیاد شدهاند را دنبال کنیم و با دستگاههای ذیربط نیز در این مورد همکاری داشته باشیم.