خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

تلاش آموزش و پرورش برای تقویت مسائل هویتی در میان دانش‌آموزان

تلاش آموزش و پرورش برای تقویت مسائل هویتی در میان دانش‌آموزان
کد خبر : ۷۱۲۰۶۸

معاون وزیر آموزش و پرورش از تعامل مرکز ملی و پرورش استعدادهای درخشان با ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی بنیاد ملی نخبگان برای تقویت مسائل هویتی در میان دانش‌آموزان خبر داد.

فاطمه مهاجرانی (معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ملی و پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان) درباره ارائه آمار مدارس تحت پوشش سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان «سمپاد» به کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنی  به خبرنگار ایلنا گفت: در جلسه‌ای که با کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم گزارشی از تعداد و ظرفیت مدارس، کارهای ویژه‌ای که در مدارس استعداد درخشان انجام می‌شود، ارائه شد. همچنین به حوزه‌های چندساحتی از جمله حوزه‌هایی که دارای فعالیت‌های پرورشی‌‌، تربیتی و علوم ورزشی هستند و همچنین حوزه‌های علوم پژوهشی پرداخته و ذیل آنها به طرح شهاب اشاره شد.

مهاجرانی گفت:  کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه طرح شهاب به عنوان یک طرح مکمل و زیرساخت برای استعداد درخشان می‌تواند مفید باشد اشاره کرد و همچنین بر اینکه در راس امور، نخبه‌پروری قرار بگیرد تاکید شد.

وی اضافه کرد: اکنون در حال اجرای طرح‌های مربوط به جذب و پرورش استعدادهای درخشان هستیم نه اینکه فقط بخواهیم درباره این موضوعات صحبت کنیم. به عنوان مثال ما طرح جدیدی به نام "خانه علوم پایه" داریم که کاملا منطبق با سند تحول بنیادین است و در این جلسه مطرح و بسیار مورد استقبال شواری کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. اینها طرح‌های در حال اجرا است و طرح‌هایی نیست که بگوییم فقط درباره آن صحبت شده است.

رئیس مرکز ملی و پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درباره در خصوص پیشنهادات اعضای کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعضای این کمیسیون بر حوزه‌های هویتی خیلی تاکید داشتند که مثلا ما برای ایجاد هویت ملی چه خواهیم کرد؟

وی اضافه کرد: طبیعتا موضوع هویت بسیار مهم است، البته کارهایی هم در این زمینه صورت گرفته است ولی اینکه بگوییم آیا این تلاش‌ها کفایت می‌کند یا نه محل بحث است و به همین خاطر ما جلساتی را با ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری برگزاری می‌کنیم تا بتوانیم بیشتر روی موضوعات هویتی کار کنیم.

مهاجرانی افزود: یکی از موضوعاتی که مورد توجه کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته موضوع مشخصی بود با عنوان اینکه فشار درسی روی دانش‌آموزان در این مدارس زیاد است و این موضوع هم مورد بحث قرار گرفت و خروجی این بود که باید یک مقدار حجم کارهای پژوهشی بیشتر شود و البته این در حالی است که بتوانیم بحث کنکور را کمرنگ‌تر کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص ادامه همکاری مرکز ملی و پرورش استعدادهای درخشان با سازمان هوا و فضا گفت: در حال حاضر استفاده از رصدخانه‌های سازمان هوا و فضا در حال پیگیری است. ما پروژه های مشترک زیادی با سازمان هوا و فضا داریم، انعقاد تفاهنامه با سازمان هوا و فضا جزو تفاهم‌نامه‌هایی بوده که پروژه‌های زیادی از آن حاصل شده است. همانطور که می‌دانید لزوما تفاهم‌نامه‌ها به پروژه منتج نمی‌شود و خیلی از اوقات در حد نوشته می‌ماند، اما تفاهم نامه با سازمان هوا و فضا جزو تفاهم نامه‌‎هایی بوده که از آن پروژه‌های زیادی به دست آمده است.

رئیس مرکز ملی و پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان میزان بودجه استعداد درخشان گفت: ما بودجه مستقلی نداریم و در واقع بودجه مرکز ما ذیل برنامه‌های اقتصادی آموزش و پرورش دیده شده است، اما بودجه امسال نسبت به پارسال بهتر بوده و امیدواریم که درمورد تخصیص نیز همین اتفاق بیافتد.

به گزارش ایلنا، نظرات و پیشنهادهای اعضای کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص استعداد یابی دانش‌آموزان و مدارس سمپاد به این شرح است: "تعریف دقیق و جامع از مفاهیم و شاخص‌های مرتبط با مدارس سمپاد"، "اصلاح روش‌های تشخیص دانش‌آموزان دارای استعداد برتر"، "تمرکز بر مفاهیم تقویت کننده مسائل هویتی در میان دانش‌آموزان"، "لزوم شفافیت در سیاست‌های مدنظر جهت شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان"، "ایجاد هماهنگی فرادستگاهی میان نهادهای متولی و سیاست‌گذار"، "خطر کاهش متقاضیان تحصیل در رشته‌های علوم پایه"، "تهیه آمار از فارغ‌التحصیلان سمپاد و آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان سمپاد" و "تأکید برای اجرای طرح شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر (شهاب) به منظور شناسایی استعدادهای برتر" است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز