معاون آموزش ابتدایی مطرح کرد:
سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بازمانده از تحصیل را دارد
معاون آموزش ابتدایی گفت: استانهای سمنان، زنجان، ایلام، قزوین و یزد دارای کمترین و سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان دارای بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل هستند.
به گزارش ایلنا، رضوان حکیم زاده، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «بازماندگان از تحصیل» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه خوشبختانه بعد از انقلاب در نرخ پوشش دسترسی به آموزش جهش بسیار خوبی داشتیم و از نرخ ۶۰درصد قبل انقلاب به بالای ۹۰ درصد رسیدیم، گفت: اکنون نرخ پوشش در دوره ابتدایی ۹۸.۱۳ درصد است.
وی افزود: فراهم کردن دسترسی به آموزش از وظایف اصلی دولتهاست. در قانون اساسی و سایر مستندات بالادستی نیز به این امر اشاره شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ برنامه انسداد مبادی بیسوادی به استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد، بیان کرد: استانداران موظف هستند به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش کارگروه هایی تشکیل و کودکان بازمانده را شناسایی و موانع ادامه تحصیل آن ها را رفع کنند.
حکیم زاده اضافه کرد: مسئولیت هایی بر عهده آموزش و پرورش و استانداریها گذاشته شده که مهمترین آن شناسایی و رفع موانع است. این برنامه به صورت جدی تدوین و با دستورالعمل مشخصی ابلاغ شد. از جمله مسئولیتهای راهبران آموزشی نیز شناسایی کودکان بازمانده است. البته بودجه مجزایی به آموزش و پرورش داده نشده در حالی که از مهمترین علل بازماندگی، علل اقتصادی است.
وی با بیان اینکه منظور ما مشکل اقتصادی خانواده ها است اظهار کرد: در برخی مناطق خانواده هایی داشتیم که کودکشان نان آوری خانواده را برعهده داشت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال روی این موضوع کار می کنیم، اظهار کرد: ۱۴۲ هزار و ۵۰۲ بازمانده از تحصیل در سال ۱۳۹۶-۹۷ داشتیم که ۶۹ هزار و ۹۴ نفر دختر و ۷۳ هزار و ۴۰۸ نفر پسر هستند.
حکیم زاده ادامه داد: استان های سمنان، زنجان، ایلام، قزوین و یزد دارای کمترین میزان بازماندگی و سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان دارای بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه از مجموع آمار بازماندگان در سال تحصیلی گذشته، ۳۱ هزار و ۹۱۰ نفر به مدرسه برگشتند، درباره موانع بازماندگی گفت: موانع اقتصادی، موانع فرهنگی و اجتماعی وجود دارند. خانواده ها ممکن است در مناطقی چون شهرهای مرزی دخترانشان را به دلیل تعصباتی به مدرسه نفرستند که البته در دوره متوسطه محسوس تر است. فاصله از مدرسه و ازدواج زودهنگام دختران نیز از دیگر عوامل است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: به لحاظ قانونی مانعی نداریم، بلکه حتی جزو معدود کشورهایی هستیم که نه تنها برای فرزندان ایرانی بلکه برای اتباع نیز با دستور رهبری امکان تحصیل حتی برای آنها که فاقد مدارک هویتی بودند فراهم شد.
حکیم زاده ادامه داد: ۴۵۰ هزار اتباع به مدرسه می روند که ۳۲۰ هزار مورد در دوره ابتدایی هستند. امسال ۵۵۰۰کودک فاقد هویتی ثبت نام شدند و ۱۱درصد رشد داشتیم، بدون آنکه یک ریال کمک بین المللی داشته باشیم و از دولت بودجه مازاد بگیریم. جالب است که چرا مجامع بین المللی به این اتفاق توجهی نداشتند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موانع قانونی نداریم ولی شاید خلاهای قانونی برای والدینی داشته باشیم که فرزندشان را به مدرسه نمی فرستند، بیان کرد: در لایحه حمایت از حقوق کودکان به این حق کودکان برای تحصیل تاکید شده است.
وی با اشاره به رتبه ۶۰ ایران در شاخص توسعه انسانی گفت: متوسط سطح سواد ۳.۲ بوده که به ۹.۲ رسیده است. شیب رشد ایران تند بوده است و در آخرین مرحله ۹ پله صعود داشته ایم و از ۶۹ به۶۰ رسیده ایم. نروژ اولین کشور است. وضعیت ما در این شاخص از ترکیه بهتر است.
حکیم زاده درباره عوامل بازماندگی از تحصیل که به صورت حضوری از خانواده ها احصا شده است گفت: عوامل اقتصادی چون فقر، بحران های اجتماعی، مهاجرت، اعتیاد، آسیب های اجتماعی و عوامل فرهنگی چون ناآگاهی از حقوق و مسئولیت ها، تبعیض، بی سرپرست و بدسرپرست بودن، خانواده گسسته، خانواده پرتنش، دلایل زیستی و فردی چون معلولیت و مسائل درون مدرسه ای چون بی انگیزگی و عدم کسب موفقیت درمدرسه از این جمله اند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدارم بودجه اختصاصی برای حمل و نقل دانش آموزان در مدارس روستا مرکزی اختصاص داده شود گفت: نمایندگان مجلس کمک می کنند تا عوامل بازماندگی رفع شوند.از مهمترین چالش های ما ثبت آمار صحیح است. امیدواریم همه دستگاهها به کمک آموزش و پرورش بیایند تا بازماندگی از تحصیل را رفع کنیم.