در آیین رونمایی از برچسب سرویس مدارس مطرح شد؛
استفاده از مینیبوس به عنوان سرویس مدارس در سالآهای آتی
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: کنترلهای شدیدی در خصوص الزامات معاینه فنی و کاهش آلودگی هوا بر روی خودروهای سرویس مدارس انجام شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در آیین رونمایی و الصاق نمادین برچسب سرویس مدارس شهر تهران با اشاره به اقداماتی که در حوزه ساماندهی سرویس مدارس شهر تهران صورت گرفته است، گفت: یکی از تغییرات عمده سرویس مدارس ابلاغ دستورالعمل اجرایی این سرویس بود که توسط وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش به امضا رسیده بود. این ابلاغیه در تیرماه صورت گرفت و با توجه به زمانبندی برای اجرای آن احتمال میدادیم که امسال موفق به اجرای این ابلاغیه نشویم اما خوشبختانه با همکاری دستگاهها موفق شدیم این ابلاغیه را از سال جاری اجرا کنیم.
وی ادامه داد: براساس این دستورالعمل هماهنگی اجرای سرویس مدارس در شهر تهران برعهده کارگروه ماده 18 گذاشته شده که شامل نمایندگانی از آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و نماینده شهرداری تهران است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه نمایندگان پلیس و پلیس راهور در فرمانداری تهران و همچنین سایر دستگاهها همکاری خوبی با ما در این کارگروه داشته اند، گفت: سه مجوز برای سرویس مدارس براساس این ابلاغیه صادر شده است. اول مجوز شرکتهای مجری سرویس مدارس در شهر تهران که براساس ضوابط مبنای کار قرار گرفت و براساس دستورالعمل فراخوانی در اواسط تیرماه داده شد و 400 شرکت متقاضی در این فراخوان شرکت کردند و صلاحیت آنها بررسی شد دوم صدور مجوز برای رانندگان بودجه درخواست فعالیت در سرویس مدرسه را داشتند این افراد کنترل و سوابق و سلامت آنها نیز بررسی شد. همچنین آموزشهای لازم به این رانندگان درخصوص سرویس مدارس ارائه شد.
قنادان با بیان اینکه 15 هزار نفر در این سامانه تقاضای ورود داشتند گفت: صلاحیت این افراد در مراحل مختلف سنجیده شد، دو هزار نفر از این 15 هزار نفر جدیدالورود بوده و برای این افراد جدید چهار ساعت دوره آموزشی که شامل آشنایی با قوانین و مقرارت سرویس مدارس، اخلاق راننده و کلاسهای کنترل خشم و مدیریت استرس بود نیز برگزار شد. سومین مجوز نیز برای خودروهایی صادر شد که برای استفاده در سرویس مدارس در نظر گرفته شده بود.
وی با بیان اینکه مشخصات و برچسب این خودروها یونیک است گفت: مشخصات راننده براساس کد تصویری روی این برچسب قابل رهگیری و ردیابی است. همچنین کنترلهای شدیدی در خصوص الزامات معاینه فنی و کاهش آلودگی هوا بر روی این خودروها انجام شده و از خودروی پراید با عمر بیش از 10 سال نیز در طرح استفاده نشده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه سه نظام نظارتی در این طرح وجود دارد گفت: اولین نظارت از سوی مدارس و مدیران مدارس است و آنها باید بر رانندگان سرویس مدارس نظارت داشته باشند. دومین نظارت، نظارت میدانی است که از طریق سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور انجام شده و گشت مشترکی در این خصوص تشکیل میشود. نظارت سوم نیز نظارت عمومی و نظارت همه مردم است که از طریق سامانه نرمافزاری که در سایت تاکسیرانی تعبیه شده افراد میتوانند با وارد کردن پلاک خودرو از صلاحیت صاحب خودرو و سرویس مدرسه مطمئن شوند و اگر مشکلی وجود داشت میتوانند گزارش دهند.
در ادامه پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: دو سال است که مینیبوس را در شهر تهران برای سرویس مدارس اختصاص نمیدهیم، اما با توجه به نوسازیای که در این ناوگان صورت گرفته از سالهای آینده دستگاههای مینیبوس نیز به عنوان سرویس مدارس استفاده خواهند شد.
وی ادامه داد: از موضوعات مهمی که در خصوص سرویس مدارس وجود دارد سرویس مدارس کودکان استثنایی است. 53 مدرسه استثنایی در شهر تهران وجود دارد و 90 درصد دستگاه های اتوبوسی که به عنوان سرویس مدرسه برای این مدارس استفاده میشود مجهز به بالابر بوده و در اختیار این مدارس نیز قرار گرفته است.