خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌وپرورش:

تعامل تشکل‌ها به حل مشکلات آموزش‌وپرورش کمک می‌کند

تعامل تشکل‌ها به حل مشکلات آموزش‌وپرورش کمک می‌کند
کد خبر : ۶۶۶۴۳۵

وزیر آموزش‌وپرورش در آئین افتتاح محل استقرار هیئت‌های اندیشه‌ورز با اشاره به اهمیت حضور تشکل‌ها اظهار کرد: تشکل‌ها با تعامل و تحمل یکدیگر می‌توانند در حل مشکلات به آموزش‌وپرورش کمک کنند.

به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی در آئین افتتاحیه محل استقرار هیئت‌های اندیشه‌ورز وزارت آموزش‌وپرورش، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۷شهریور سال ۵۷و همچنین بزرگداشت یاد دو شهید فرهنگی رجایی و باهنر اظهار کرد: ۱۷شهریور ۱۳۵۷نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته چنین مرکزی برای ارائه تفکر و اندیشه‌های فرهنگیان قبل از شروع سال تحصیلی فراهم شد.

 وزیر آموزش‌وپرورش تشکل‌های فرهنگیان را ظرفیتی بسیار ارزشمند و منحصربه‌فرد دانست و خاطرنشان کرد: هر یک از تشکل‌ها با پیشنهاد‌های عالمانه و خردمندانه خود کمک کنند تا آموزش‌وپرورش مسیر تعلیم و تربیت را به‌خوبی طی کند.

وی اضافه کرد: همه تشکل‌ها از گرایش‌های مختلف سیاسی در درون تشکیلات خودشان فعالیت‌ها و تلاش‌های خوبی داشته‌اند اما امروز با راه‌اندازی این مرکز سعی می‌کنیم همه تلاش‌های تشکل‌ها منسجم شود و آن‌ها در یک راستا حرکت کنند، البته این امر یک شرط اصلی دارد و آن‌هم تحمل یکدیگر است.

بطحایی اظهار کرد: با برگزاری نشست‌های مستمر و مشترک با تشکل‌ها می‌خواهیم با تلاش مضاعف گرهی از مشکلات را بازکنیم و لازمه این کار تعامل با یکدیگر است.

وی اذعان کرد: در تعلیم و تربیت امروز رقابت‌های فردی جای رقابت‌های گروهی را گرفته است، این روند باید اصلاح شود و رقابت‌های گروهی را جایگزین رقابت‌های فردی کنیم.

عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: اختلاف‌نظرها را باید تحمل‌کنیم تا بتوانیم مسیر اصلی تربیت را ادامه دهیم و تشکل‌ها در جمع‌های خودشان هم باید مسائل مشترک آموزش‌وپرورش را دنبال کنند. البته توقع نداریم همه یک‌جور بیندیشند و تفکر کنند و هیچ اختلافی وجود نداشته باشد بلکه انتظار می‌رود تشکل‌ها با تقویت موضوعات مشترک در راستای مسائل تعلیم و تربیت تلاش کنند.

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش امروز از بسیاری از مسائل رنج می‌برد و من تأکید می‌کنم نیازمند استفاده از تجربیات تشکل‌ها هستیم و آنچه می‌تواند در پیروزی ما بر مشکلات مؤثر باشد استفاده از ایده‌ها افکار و تجربیات افراد است زیرا تشکل‌ها برای تمام مشکلات راهکار دارند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم آموزش و پروش به موفقیت برسد نباید در مسیر چهل‌ساله اخیر حرکت کنیم بلکه مسیر را عوض کنیم و در مسیر جدیدی حرکت کنیم.

وی افزود؛ این جمع برای تذکر مشکلات و خطاها در مسیر تعلیم و تربیت دورهم گردآمده‌اند.

 بطحایی خاطرنشان کرد: امروز خانواده‌ها و جامعه نسبت به آموزش‌وپرورش حساسیت لازم را ندارند و در این راستا تلاش‌هایی انجام داده‌ایم ازجمله ایجاد بستر پلت فرمی که آماده‌شده و فردا از طریق آن با خانواده‌ها سخن خواهم گفت.

وی ادامه داد؛ تشکل‌ها به‌جای بازگو کردن مشکلات با تشکیل جلسات مشترک با معاونین حوزه ستادی، مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود؛ با ایجاد محل استقرار هیئت‌های اندیشه‌ورز ازاین‌پس با تعیین یک موضوع مشترک، می‌توانند با بحث و تبادل‌نظر و رسیدن به نقطه نظرات مشترک به آموزش‌وپرورش در این موضوعات مشاوره دهند.

در ادامه این جلسه عادل عبدی، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به ظرفیت تشکل‌ها در بررسی مسائل آموزشی و پرورشی، خاطرنشان کرد: وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص استقرار مکانی ثابت برای حضور اعضای تشکل‌ها بسیار همراه و پیگیر بودند و امروز شاهد افتتاح این مکان هستیم.وی افزود: در آموزش‌وپرورش نیازمند نگاه بیرونی به برنامه‌ها و فعالیت‌ها هستیم و نگاه کارشناسی لازم است اما گاهی آن‌قدر درگیر اجرائیات می‌شویم که از این نگاه دور می‌شویم و هیئت‌های اندیشه‌ورز به دنبال پر کردن این خلا هستند.

عبدی بابیان اینکه برنامه‌ها و سیاست‌های عملیاتی از سوی وزیر به این هیئت‌ها ارسال خواهد شد، تصریح کرد:  از دیگر برنامه‌هایی که در این مکان قرار است پیگیری شود، بررسی برنامه و طرح‌های وزارت آموزش‌وپرورش است تا اعضای تشکل‌ها در تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها همکاری کنند و بعضی از برنامه‌ها و طرح‌ها که در این مکان موردبحث قرار می‌گیرد به وزارت ارسال می‌شود تا طرح‌هایی که قابل‌اجرا است در دستور کار قرار بگیرد.

مشاور وزیر در امور تشکل‌ها در ادامه گفت: با نظر وزیر آموزش‌وپرورش از اعضای تشکل‌ها درکارگروه‌های آموزش‌وپرورش  دعوت خواهد شد تا بازخوردهای لازم برای غنی شدن محتوا گرفته شود و همچنین  قرار است سلسله نشست‌هایی در خصوص مسائل آموزش‌وپرورش با مدیران ارشد آموزش‌وپرورش برگزار گردد تا نقاط قوت و ضعف برنامه‌ها  مشخص می‌شود.

وی گفت: در این مکان از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت دعوت می‌شود تا به‌نقد و بررسی چالش‌ها و طرح‌های موجود در آموزش‌وپرورش  بپردازند  و اینجا نقطه شروع این حرکت است و با توجه پتانسیل تشکل‌هایی که وجود دارند بستر لازم برای شنیدن حرف‌ها مهیا شده است.

در ادامه این جلسه نمایندگانی از تشکل‌ها به ایراد سخنرانی پرداختند که بخش‌هایی از این سخنان در ذیل آمده است:

محمود ایمان زاده از کانون صنفی معلمان: تقسیم‌بندی بین تشکل‌ها برای انجام شدن بهتر کارها است و در شکل حقیقی  اهداف تمامی تشکل‌ها  یکی است و در این مسیر باید  پایبند اصول اخلاقی و عقلانی باشیم  و نگاه نسبی گرایانه به اقدامات خود داشته باشیم و با تعامل تفکرات برای افزایش ظرفیت‌ها و آگاهی‌ها استفاده کنیم.

طاهره نقیئی از سازمان معلمان ایران: در این مکان آگاهانه دورهم جمع شده‌ایم تا با توجه به نگاه ما به تشکل‌ها به‌طور طبیعی  در مسیر اهداف و همفکری‌ها قرار بگیریم و تشکل‌ها باید با توجه به مکانیسم همکاری‌شان با سعه‌صدر و درک همدیگر، مسیر را طوری ساماندهی کنند که خروجی آن به نفع دانش‌آموزان باشد و در این راستا پیشنهاد می‌شود در استان‌ها هم‌مکان‌هایی برای تشکل‌های فرهنگیان در نظر گرفته شود و به‌جای نام‌گذاری هیئت‌های اندیشه‌ورز، این مکان را خانه تشکل‌ها نام‌گذاری می‌کردیم چراکه امروز این تشکل‌ها هستند که در این مکان آمده‌اند و در آینده هم آن‌ها قرار است که کارگروه‌ها را تشکیل دهند و همه تشکل‌ها دارای مجوز و شناسنامه هستند و در چارچوب قانون کار می‌کنند.

دهقان از جامعه اسلامی فرهنگیان: تقوای الهی را پیشه کارها قرار دهیم و  با حفظ اصول نظام جمهوری اسلامی از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنیم و سند تحول بنیادین را اجرایی کنیم چراکه وارث نظامی هستیم که نزدیک ۴۰۰ هزار شهید داشته است و در برابر آن بزرگواران و  نعمت‌ها مسئول هستیم.

فرج کمیجانی از مجمع فرهنگیان اسلامی: این موضوع که ما محلی را برای گفتمان افتتاح کرده‌ایم، نشان از رشد و عقلانیت جامعه دارد و من به این رویه‌ای که جامعه ایرانی در پیش‌گرفته است امیدوارم و عملکرد یک‌ساله وزارت آموزش‌وپرورش  نشان از تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه می‌دهد و لازم است تا این فعالیت‌ها به هر شکل ممکن به مدارس برسد و معلمان و خانواده‌ها در جریان کارهایی که انجام‌شده و برنامه‌هایی که وجود دارد قرار بگیرند.

نظریان از انجمن اسلامی معلمان: استقرار مکانی برای تشکل‌ها حرکت ارزشمندی است و معلمان اگر سازه کانونی پیشرفت و ترقی جامعه در نظر گرفته شوند باید در تشکل‌ها باهم گفتگو کنند تا در مسیر واقعی پیشرفت و هویت قرار گیریم و ما با توجه به اهمیت این موضوع مدرسه‌ای در منطقه 6 تهران به نام مدرسه گفتگو در حال ساخت داریم و امیدواریم در آنجا فرهنگ گفتگو را میان دانش آموزان نهادینه کنیم.

پزنده از کانون صنفی مدرسان تربیت‌معلم: در دوره‌های متعدد فقدان چنین  فضایی صدمات زیادی به بدنه آموزش‌وپرورش وارد کرده است و امروز امیدواریم با افتتاح این مکان مسائل روز در آموزش‌وپرورش  بررسی و پیگیری شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز