وزیر آموزش و پرورش:
حذف آزمونها از برنامههای آموزش و پرورش است
وزیر آموزش و پرورش حذف آزمونها را از برنامههای در دستور کار آموزش و پرورش عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در نمایشگاه دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش که صبح امروز در مدرسه ماندگار البرز برگزار شد، گفت: امیدوارم برگزاری چنین مراسم هایی فرصت های مغتنمی باشد برای نشان دادن کارهایی که انجام داده ایم و یا می خواهیم انحام دهیم و حتی مرور کارهایی باشد که در گذشته انجام داده ایم. برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصتی است تا ما به پشت سر نگاه کنیم و ببینیم که یک سال از عمر دولت دوازدهم چگونه گذشته است؟
وی ادامه داد: برگزاری چنین برنامه هابی خوب است، برای اینکه بدانیم طی یک سال گذشته نقاط ضعف و قوتمان چه بود و کجا توانستیم کار مهمی انجان دهیم و کجا شرمنده شدیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید از شهریور 97 به بعد برنامههای رشد و تعالی آموزش و پرورش را در نظر بگیریم. من و همکارانم در روزهای آغازین خدمتمان در دولت دوازدهم نکته ای را به عنوان چشم انداز و خط مشی کاری خود در نظر گرفتیم و راجع به آن صحبت کردیم و آن هم این بود که سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه ما برای رسیدن یه یک آموزش و مرورش مطلوب باشد.
او با اشاره به اینکه در جهت اجرایی شدن سند تحول بنیادین دو مسیر را پیش خواهند گرفت، بیان کرد: ما برای رسیدن به سند تحول بنیادین در دو مسیر حرکت خواهیم کرد، مسیر اول تحول در محتوا و کیفیت آموزش و پرورش است. به این صورت که آنچه به عنوان اثر بخشی در آموزش و پرورش وجود دارد مشخص و مطرح شود. همچنین باید بررسی شود که دانش آموزان ما در مسیر آموزش و پرورش تا چه میزان می توانند به اهداف خود برسند پس اولین مسیر که در نظر ما است تحول در محتوا و برنامه های آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: تلاش های خوبی توسط همکاران من در آموزش و پرورش صورت گرفته است. همچنین حذف آزمونها یکی از مهمترین مواردی بود که ما در نظر داریم. یکی از مسایلی که بر سیطره آموزش و پرورش سایه انداخته است همین مسائل و مشکلاتی است که باید آنها را کنار بزنیم با همین هدف حذف آزمون را در دستور کار قرار دادیم. ما معتقدیم آن چه فعالیت های آموزش و پرورش را تحت شعاع قرار داده و فرزندان ما را دچار مشکل کرده مسایل مربوط به آزمون ها است که باید بررسی شود.
بطحایی تصریح کرد: ما پیشرفتهای قابل توجهای در این زمینه داشتیم اما یک اتفاق نامیمون که بر آموزش و پرورش حاکم شده ظرف شش ماه برطرف نمیشود.
او با تاکید بر حذف کتاب های کمک آموزشی گفت: تنها کتابی که باید در مدارس آموزش داده شود کتابهای مختص پایه ها است.
بطحایی در خصوص اصلاح تکالیف دانش آموزان به ویژه در ایام نوروز توضیح داد: اصلاح تکالیف کاری است که باید مورد بررسی و تجدید نظر قرار بگیرد. دانش آموزان برای اولین بار تجربه کردند و فهمیدند تکالیف فقط رونویسی نیست، حتی جمع آوری سنگ ها، گلبرگها، داستان نویسی و خاطره نویسی که در نوروز امسال با اهتمام همکاران ولو در سطح کوتاه انجام شد، تکلیف دانش آموزان بوده است.
بطحایی رقابت های گروهی را یک الزام قلمداد کرد و گفت: در مدارس ما باید رقابتهای فردی را کاهش دهیم و حتی آن را به صفر برسانیم و به سمت رقابت های گروهی بریم و این برای ما یک ارزش محسوب می شود. البته اینها به گفتمان سازی در جامعه نیاز دارد. ما توانستیم در جامعه این گفتمان سازی را ایجاد کنیم که محفوظات در آموزش و پرورش و مدارس هدف ما نیست ما نباید به حاظه مداری تکیه کنیم. امروز این واژه که اجازه دهید کودکان از کودکی خود بهره ببرند مورد بحث و گفتمان قرار گرفته است. مدرسه جای زندگی برای بچه ها و کودکان است و آنها باید در مدرسه از کودکی خود لذت ببرند.متاسفانه امروزه گفتمان اصیل تربیتی که ریشه در گفتمان اصیل دینی دارد کمرنگ شده است.
او ادامه داد: ما امروز در روزنامه ها مقالاتی را میخوانیم یا در رسانه ها گزارشاتی را خطاب به آموزش و پرورش میبینیم که در گذشته کمتر بود. امروز صاحبت نظران علوم تربیتی به من انتقاد میکنند که مدرسه جای زندگی کردن است این انتقادات و مطالبات بسیار خوب است. ناگفته نماند که ما از مهر ماه ضمن اینکه برنامه های گذشته را اجرا خواهیم کرد برنامه های جدیدی هم در نظر گرفته ایم.
بطحایی با اشاره به مسیر دومی که در جهت سند تحول بنیادین وجود دارد گفت:مسیر دوم ما تغییر درمدیریت و روش اداره آموزش و پرورش است که در استمرار تلاش همکاران آن را جلو میبریم. در کنار اینها ما از کسانی که در دولتهای گذشته برای رشد آموزش و پرورش تلاش کردند سپاسگزاری میکنیم.مهم ترین استراژی ما در این مسیر مدرسه محوری است و باید در حرکت در این زمینه متمرکز شد.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص چهار برنامه دیگر که در مسیر دوم انجام خواهد شد، گفت: در این راستا چهار برنامه را مدنظر داریم که عبارتند از نظام انتصاب و انتخاب مدیران، سنجش صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس، کنترل و تضمین کیفیت مدارس و تفویض اختیار.
وی گفت: در بحث نظام انتصاب و انتخاب مدیران از بین ۱۱ هزار نفر که اعلام آمادگی کردند، ۳ هزار نفر، مدیر مدرسه انتخاب میشوند و امیدواریم بتوانیم دامنه این روش و مدل را به سطوح دیگر مدیریتی گسترش دهیم.
بطحایی افزود: طرح کنترل و تضمین کیفیت نیز با استفاده از طرحهای تدبیر و تعالی، از مهرماه اجرا میشود.
وی درباره تفویض اختیار نیز گفت: مدارس باید درباره مسائل خود تصمیمگیری کنند و باید کمک کنیم بر غولی که اجازه تفویض اختیار به سیستم اداری نمیدهد، فائق بیاییم. من از کنکور نیز به عنوان یکی از همین غول ها نام میبرم.
همچنین نظری رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش عنوان کرد: این نمایشگاه ماحصل ۲۲ دفتر ستادی و ۳۲ دفتر استانی است که برای آن زحمتهای فراوانی کشیده شده است. اینکه ما اینجا را برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب کردیم به این دلیل است که معتقدیم فعالیت آموزش و پرورش باید در فضاهای آموزشی از جمله مدارس انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین این نمایشگاه تا شش روز آینده ادامه خواهد داشت. معاونان در اینجا دستاوردهای خود را ارایه خواهند کرد.