معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در گفتوگو با ایلنا:
تدوین نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش/"نظام آموزشی" با "نظام اشتغال" هیچ پیوندی ندارد
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش از تدوین نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش خبر داد.
علیرضا کاظمی (معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا آینده شغلی دانشآموزان در هدایت تحصیلی مدنظر است؟ گفت: هدایت تحصیلی بر اساس آنچه که در سند تحول بنیادین و سیاستهای آموزش و پرورش دنبال شده، از مقطع متوسطه دوم به مقطع متوسطه اول یعنی پایه نهم منتقل شده است.
وی ادامه داد: فرآیندهایی که برای این امر در نظر گرفته شده، در دو قالب فرم ۶ و ۷ است. فرم ۶ جنبه مشورتی با دانش آموز، والدین و معلم دارد و ترکیبی از مولفههای مختلف است تا از طریق آن دانش آموز به تواناییها و گرایشات تحصیلی خود پی ببرد.
او با اشاره به فرم ۷ بیان کرد: این فرم صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی انجام میپذیرد. دانشآموز میتوانند از هر دو فرم استفاده کند و انتخاب بر عهده خودش است که بر اساس سوابق تحصیلی حرکت کند یا نه؟
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: در این زمینه محدودیتهایی هم وجود دارد و این محدودیتها طبیعتاً ظرفیتهایی است که در آموزش و پرورش همیشه بر اساس شرایط موجود مطرح بوده به عنوان مثال هنرستانها، رشتههای تجربی و ریاضی در شهرستانها ظرفیتهای خاصی دارند، اما برای اینکه ما به یک هدایت تحصیلی درست دست پیدا کنیم طبیعتاً نیاز به بسترسازی و فرهنگ سازی زیادی داریم از جمله نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش که در حال تدوین است. در واقع این نظامنامه تدوین شده و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شده تا بعد از تصویب در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد.
او ادامه داد: نظام جامع راهنمایی و مشاوره، مشاوره تحصیلی را یک فرایند کامل از دوره ابتدایی تا پایان دوره نهم و حتی بعد از آن در نظر گرفته است.
کاظمی اضافه کرد: زمانی که دانش آموز دیپلم خود را گرفت، حتما ادامه تحصیل اش را بر اساس نیازهای جامعه و فضای اشتغال دنبال میکند، حتی ممکن است؛ تغییر رشته بدهد چون فضای اشتغال را نمیتوانیم یک متغیر بیتاثیر در آینده کاری افراد در نظر بگیریم این خیلی مسئله مهمی است و همه اینها به هم پیوستهاند و صرفاً نمیتوان هدایت تحصیلی را مقصر در این امر دانست. عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند و تنها مربوط به یک حوزه نمیشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص عدم پیوستگی در آموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی ما پیوسته نیست، بلکه آموزش و پرورش و آموزش عالی منفک از هم هستند. ضمن اینکه نظام آموزشی با نظام اشتغال جامعه ما هیچ پیوندی ندارد، یعنی هیچ تناسبی بین رشتههای دانشگاهی و نیاز جامعه نمیبینیم، لذا دانش آموزان در این مسیر دچار یک سری تغییرات و تحول میشوند.
او در پایان افزود: شاید تعیین کنندهترین مسئله در جامعه ما اشتغال است و البته ظرفیت دانشگاهها و رویکردهای دانشگاهها به نسبت رشتههایی که تاسیس میکند و در آن دانشجو میپذیرد نیز خیلی تعیینکننده است.