بطحایی:
آموزش و پرورش در ۵۰ سال گذشته مرتباً سیر نزولی داشته است
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در پنجاه سال گذشته، «آموزش و پرورش» مرتباً سیر نزولی داشته است؛ معلمان در جامعه مرجعیت داشتند اما بهمرور زمان، این جایگاه تنزل پیدا کرد.
به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی ر دیدار با جمعی از نمایندگان معلمان مدارس استثنایی شهر تهران گفت: یکی از سختترین و دشوارترین کارها، کار در مدارس استثنایی است که روح و جسم معلم را دچار خستگی میکند.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش در پنجاه سال گذشته مرتباً سیر نزولی داشته است و اگر از زمان گذشته بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد معلمان در جایگاه والایی در جامعه قرار داشتند و نگران معیشت خود نبودند و حتی نقش قاضی و مدیر محله را نیز ایفا میکردند و بهطور کلی در جامعه مرجعیت داشتند اما بهمرور زمان، این جایگاه تنزل پیدا کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در جامعه امروز معلم بهعنوان مرجعی قابل اعتماد شناخته میشود و همه باید تلاش کنیم آموزش و پرورش مسئله اول جامعه باشد تا برای دولتها نیز در اولویت قرار گیرد.
بطحایی ادامه داد: باید نسبت به معلمان در جامعه و نظام تعلیم و تربیت حساسیت ایجاد کرد تا آنها دائماً مسائل آموزش و پرورش را دنبال کنند و در این مسیر برنامههایی را بهتدریج آغاز کردهایم؛ البته ضمن تلاش برای حل تدریجی مشکلات نباید از مسیر اصلی تعلیم و تربیت منحرف شد.
وی با اشاره به استعداد پذیرش شایعه در جامعه اظهار داشت: بسیاری از شایعات در فضای مجازی ناشی از سطحینگری، زودباوری و عدم تحقیق است؛ میانگین حقوق معلمان با میانگین حقوق کارمندان دولت برابر است اما آنها رفاهیاتی دارند که معلمان از آن بیبهرهاند و من از طرق قانونی مستمراً پیگیر هستم.
همچنین در این دیدار، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از صدور احکام معلمان مدارس استثنایی خبر داد و افزود: بهمحض تأمین منابع مالی، دیون مربوط به معلمان استثنایی پرداخت خواهد شد.
در ادامه این نشست تعدادی از معلمان به نمایندگی از فرهنگیان آموزش و پرورش استثنایی، مسائلی را مطرح و خواستار رفع مشکلات شدند که مواردی از قبیل پرداخت قسطی پاداش بازنشستگان را که تاکنون ۳۰ درصد وصولشده اما با افزایش قیمت دلار دچار افت ارزش شده است، کسری مقرری ماه اول، ضرورت صدور کارت شناسایی الکترونیکی برای معلمان، پرداخت کمکهزینه کودک به بانوان فرهنگی، شفافسازی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، اجری فاز دوم طرح رتبهبندی، پرداخت وام مسکن ویژه فرهنگیان، رسانهای نشدن رفاهیات معلمان، عدم اعمال مدرک دوم فرهنگیان، تغییر سیستم بگفا، کمبود نیروی انسانی در مدارس استثنایی، جداسازی امتحانات نهایی دانش آموزان ناشنوا از دانش آموزان عادی، استخدام حقالتدریسها، تجهیز هنرستانهای فنی ویژه دانشآموزان استثنایی و اعمال سنوات ارفاقی برای همکاران استثنایی از جمله مسائل مطروحه بود.
وزیر آموزش و پرورش پس از استماع مطالب نمایندگان معلمان استثنایی به سؤالات آنها پاسخ داد.