"پل گیشا" پیادهراه میشود
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از تبدیل پل گیشا به «پل سبز زندگی گیشا» خبر داد.
به گزارش ایلنا، احسان نوشآبادی (مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران) با بیان اینکه پل گیشا طبق برنامهریزیهای صورت گرفته و به دلیل فرسوده بودن آن، نیاز به جمع آوری و احداث زیرگذر جایگزین داشت، گفت: قرار بود در ایام نوروز ۹۷ این پل تخریب شود، اما براساس بررسیهای صورت گرفته قبل از ایام عید مشخص شد، این اقدام تنها منجر به افزایش ضایعات میشود.
وی با تاکید بر اینکه این پل یادمان ۴۰ سال گذشته است و محله گیشا همیشه با آن شناخته شده است، افزود: باتوجه به حفظ المانهای شهری و براساس مهندسی ارزشی، قرار شد از این پل به عنوان المان شهری استفاده شود و گیشا به یک محله زیست پذیر تبدیل شود.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه بر این اساس پل گیشا به پل پیاده راه تبدیل خواهد شد، یادآور شد: این پل تحت عنوان یک رابط محله گیشا را از شمال، به جنوب جلال آلاحمد خواهد کرد. این پروژه قرار است، چیزی شبیه پل طبیعت در اراضی عباس آباد باشد.
نوش آبادی ضمن بیان اینکه در پل سبز زندگی گیشا، رستورانها، مراکز فرهنگی، جشنوارهها، مراکز خرید و مراکز تفریحی فعالیت خواهند کرد، ادامه داد: هزینه جمعآوری و تخریب پل گیشا خیلی بیشتر از تبدیل آن به پیادهراه است. این پروژه بهطور صد در صد تکمیل شده و طراحیها برای تبدیل پل بازنگری میشود.
وی با اشاره به اینکه محدوده زمانی بهره برداری از پل سبز زندگی گیشا یک سال است، گفت: در این طرح دو شیب راه پل برداشته میشود اما عرشه اصلی پل باقی میماند.
وی با بیان اینکه طراحیهای این پل بر مبنای یک پل سبز است، تاکید کرد: انرژیهای این پل از طریق انرژیهای تجدید پذیر مانند آب باران و خورشید تامین میشود. دفع فاضلاب آن، کاملا بهداشتی، همگون و زیست محیطی خواهد بود و این در حالی است که فاضلاب آن تصفیه و برای فضای سبز مورد استفاده مجدد قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه فاضلاب پل سبز گیشا به هیچ وجه وارد سیستم فاضلاب شهری نخواهد شد.
به گفته مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، المانهای مورد استفاده در این پل، المانهای سبز خواهند بود نه آهن و سیمان. نور این پل طبیعی بوده و حتی در شب قرار نیست از برق شهری بهره گرفته شود بلکه سلولهای خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرند.
وی با تاکید بر اینکه در کشورهای صنعتی سازههای صنعتی تخریب نمیشوند، بیان کرد: پل گیشا اولین اقدام و ابتکار شهرداری تهران در زمینه برای بهسازی فضاهای فرسوده است.
بنا به اعلام سازمان مشاوره فنی مهندسی شهر تهران، بعد از تکمیل پروژه زیرگذر گیشا و انحراف ترافیک به زیرگذر، عملیات بهسازی پل گیشا آغاز میشود.
همچنین این سازمان، با پژوهشگاه انرژی دانشگاه شهید بهشتی برای سبز شدن پل سبز زندگی گیشا قراردادی منعقد کرده است که برآورد مالی این پروژه برای بخش انرژیهای تجدیدپذیر ۳ میلیارد تومان و برای کل پروژه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان خواهد بود.
بنا به اعلام سازمان مشاوره فنی مهندسی شهر تهران، از سال ۹۳ تاکنون حدود ۸۷ نفر از شهروندان در محدوده پل گیشا دچار صدمات فیزیکی ناشی از تصادفات شدهاند و زیستپذیر شدن آن، نه تنها به شهروندان امنیت میدهد، بلکه به عنوان یک ثروت ملی حس نوستالژیک برای آنها به همراه دارد.