خبرگزاری کار ایران

کانون مدارس اسلامی در بیانیه‌ای مطرح کرد:

موضوع تربیت اسلامی حلقه‌ای مفقوده در مدارس است/ مسائل مالی، ساختار فیزیکی و مسائل آموزشی در اولویت قرار دارد

موضوع تربیت اسلامی حلقه‌ای مفقوده در مدارس است/  مسائل مالی، ساختار فیزیکی و مسائل آموزشی در اولویت قرار دارد
کد خبر : ۶۳۰۵۴۶

کانون مدارس اسلامی کشور در بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات اخیر در مدرسه‌ای در غرب تهران واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، در متن بیانیه کانون مدارس اسلامی کشور آمده است: حادثه تلخ عمل غیر اخلاقی در یکی ازمدارس منطقه ۲ تهران، دل‌های اقشارعمومی جامعه بالاخص دلسوزان تعلیم و تربیت را به درد آورد و روح‌ها، قلب‌ها وافکار را جریحه‌دار کرد. این اتفاق در مقدس‌ترین نهاد حوزه تعلیم و تربیت یعنی «مدرسه» روی داد و همه را متأثر کرد. کالبد شکافی ابعاد فاجعه‌آمیز این مهم بر همه دست اندرکاران، سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و مجریان نظام فرهنگی، آموزشی و تربیتی به ویژه  آموزش و پرورش کشور یک ضرورت است که با ریشه‌یابی عمیق و با برنامه‌ریزی راهبردی از تکرار آن جلوگیری به عمل آید. در رواکاوی این موضوع چند نکته قابل تأمل وتوجه است :

 ۱- در مدرسه، معلم و مربی محور تعلیم و تربیت است لذا چنین شخصیتی با مسئولیت پیامبرگونه می‌بایست در یک فرایند صحیح انتخاب، گزینش و تربیت شود.  شهیدان رجایی و باهنر هوشیارانه به این نکته مهم توجه داشتند ولذا مراکز ارزشمند «تربیت معلم تحول‌یافته» را بنیان گذاشتند و اهمیت معلم و دانشگاه فرهنگیان توسط رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است. متاسفانه سال‌های طولانی به دلیل عدم توجه به این موضوع راهبردی، شاهد تعطیل شدن این نهاد ارزشمند بودیم و برای تأمین معلم ازفارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و نیروهای آزاد اقدام شد و این روند غیرقانونی همچنان ادامه دارد.

۲- سند ۲۰۳۰ که از طریق استکبار جهانی به دولت‌ها تحمیل می‌شود، هدفی جز ترویج فساد فکری، اخلاقی و سیاسی و تحقق اهداف سلطه‌جویانه آنان ندارد. اکثر دولت‌ها و جوامع حتی غربی از دستاوردهای فاجعه‌آمیز آن مطلع هستند و از پذیرش چنین سندی خودداری می‌کنند ولی متاسفانه شاهد بودیم که این سند ازطرف دولتمردان ما مورد پذیرش قرار گرفت و دستورالعمل اجرایی آن به مدارس ارسال شد و به‌رغم هشدار شدید رهبر معظم انقلاب و تحلیل ابعاد فسادبرانگیز سندتوسط نخبگان، برای مقابله با نفوذ آن شدت عمل به خرج داده نشد در نتیجه امروز باید شاهد چنین اتفاق دلخراشی باشیم و اعتماد خانواده‌ها به نهاد مقدس «مدرسه» تضعیف شود.

۳- اصرار اولیاء برای ثبت نام فرزندانشان در مدارسی که توجه خاص به مسائل تربیتی واخلاقی دارند به خصوص «مدارس اسلامی»، نشان‌دهنده آن است که در ارتباط با  سایر مدارس دغدغه‌هایی در جامعه وجود دارد. لذا ضروریست در ساختار نظام تشکیلاتی، برنامه‌ای و محتوایی مدارس به گونه‌ای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری صورت گیرد که این دغدغه ها برطرف شده و فضای اخلاقی و تربیتی در عموم مدارس تقویت شود.

۴- تربیت «نسل آینده‌ساز»  ازنظر اخلاقی، ایمانی، اعتقادی، فکری، عقلانی و اجتماعی  فقط تحت «تعلیم وتربیت اسلامی» امکان‌پذیر است و تقلید از فرهنگ و نظام تعلیم و تربیت و اندیشه غرب موجب  ویرانی شخصیت و هویت آینده‌سازان خواهد شد و مصداق عینی آن این فاجعه جانسوز است که امروز مشاهده می‌کنیم. راهگشای تحقق تعلیم وتربیت اسلامی و تربیت نسل‌ تراز جمهوری اسلامی، «سند تحول بنیادین آموزش وپرورش»  و «سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب» است که می‌بایست هرچه سریع‌تر نقشه عملیاتی آن ترسیم و یک عزم ملی برای اجرایی شدن آن فراهم شود. امری که متاسفانه مورد غفلت قرارگرفته و به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب دردیدار فرهنگیان ازعدم اجرایی شدن آن گله‌مند شدند.

۵- حاکمیت نظام ارزیابی و ارزشیابی کیفی بر مدارس یک ضرورت است. متاسفانه شاهدیم که در بازدیدها و ارزیابی‌ها مدارس اهتمام لازم نسبت به مسائل کیفی، تربیتی و ارزشی صورت نمی پذیرد و در اولویت سرفصل‌های بازدیدها مواردی همچون مسائل مالی، ساختار فیزیکی، مسائل آموزشی قرار دارد و موضوع تربیت اسلامی حلقه مفقوده‌ای است که بی‌توجهی به آن، چنین حوادث دل آزاری را به دنبال خواهدداشت.

۶- کانون مدارس اسلامی معتقد است راهبرد جلوگیری از این قبیل حوادث دلخراش، اهتمام همه‌جانبه به گزینش صحیح و احیای نظام تربیت معلم، اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، تقویت، حمایت و توسعه مدارس الگو همچون مدارس اسلامی، نظارت کیفی بر مدارس، برگزاری دورهای مستمر ارتقاء معنویت وارزش‌های اخلاقی، ایمانی، معرفتی و مهارتی معلمان و مربیان، جلوگیری از ورود فرهنگ غربگرا و فساد برانگیز همچون سند ۲۰۳۰، اجرای طرح آسیب‌شناسی تربیتی و اجتماعی دانش‌آموزان، توجه به موضوع تربیت اسلامی، مشارکت کلیه نهادها ورسانه‌ها درفرایند تعلیم و تربیت اسلامی، احیاء نقش معاونین و مربیان پرورشی درسطح مدارس است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز