خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

اعلام آمادگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تجمیع با دانشگاه علمی و کاربردی/ رایزنی با وزارت علوم برای تاسیس ۴۰ رشته کارشناسی ناپیوسته

اعلام آمادگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تجمیع با دانشگاه علمی و کاربردی/ رایزنی با وزارت علوم برای تاسیس ۴۰ رشته کارشناسی ناپیوسته
کد خبر : ۶۲۰۱۱۴

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌‌‌ای با بیان اینکه دانشگاه علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌‌ای باید با یکدیگر تجمیع شوند و نه ادغام، تاکید کرد: ادغام می‌‌تواند به معنای حذف یکی از این دو دانشگاه باشد اما تجمیع به آن معنا است که این دو دانشگاه با مدیریت واحد کنار یکدیگر با قدرت کار کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه‌‌ای در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۲۲۰ هزار دانشجو، ۱۷۳ آموزشکده و آموزشگاه، ۱۵۰ رشته تحصیلی شامل ۹۶ رشته کاردانی، ۴۷ رشته کارشناسی ناپیوسته و هفت رشته کارشناسی پیوسته در دانشگاه فنی و حرفه‌‌‌ای وجود دارد که در واقع این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های حضوری در ایران به شمار می‌‌‌رود که ظرفیت‌‌‌‌های خوبی در تربیت تکنسین دارد. 

تشکیل یک شورای ملی مهارت و فناوری بسیار ضرورت دارد/ آموزش عالی در کشور نیازمند اصلاح است 

وی ادامه داد: در این دانشگاه، ۱۸ درصد دانشجویان در رشته‌‌‌های علوم انسانی، دو درصد رشته‌‌‌های کشاورزی، ۲۹ درصد معماری و هنر و ۵۱ درصد فنی و مهندسی تحصیل می‌‌‌کند.‌

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌‌‌ای با تاکید بر ضرورت ایجاد یک شورای ملی مهارت و فناوری برای جلوگیری از آموزش‌های جزیره‌‌‌ای مهارت در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اظهار داشت: تشکیل یک شورای ملی مهارت و فناوری بسیار ضرورت دارد تا بتوان برنامه‌‌ریزی دقیق‌‌‌تری برای آموزش مهارت‌‌‌ها به مخاطبان ارایه داد. آموزش عالی در کشور نیازمند اصلاح است چراکه گستره بی‌‌‌‌حد و مرز دانشگاه‌ها آموزش عالی را دچار چالش کرده که یکی از اصلاحاتی که می‌‌‌تواند در این راستا انجام داد، رجوع به آموزش‌‌های مهارتی است. 

دانشگاه علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌‌ای باید با یکدیگر تجمیع شوند و نه ادغام

صالحی عمران درباره ادغام این دانشگاه با دانشگاه علمی و کاربردی توضیح داد و تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌‌‌ای آموزش آن را برعهده دارد و دانشگاه علمی و کاربردی آموزش‌های خاص در ارتباط با مشاغل و مبتنی بر نیازهای خاص را ارایه می‌دهد که این دو دانشگاه در کنار یکدیگر می‌‌‌توانند تبدیل به یک دانشگاه مهارتی قوی در کشور شوند که نه تنها این موضوع ضرری ندارد بلکه بسیار مفید است و در کشور ما آموزش مهارتی متولیان مختلفی دارد که باید برای اثرگذاری بیشتر با یکدیگر هماهنگ شوند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌‌ای باید با یکدیگر تجمیع شوند و نه ادغام خاطرنشان کرد: ادغام می‌‌تواند به معنای حذف یکی از این دو دانشگاه باشد اما تجمیع به آن معنا است که این دو دانشگاه با مدیریت واحد کنار یکدیگر با قدرت کار کنند. تدوین این دو دانشگاه به معنای حذف و از بین بردن هیچ کدام از دو نیست.

تجمیع دو دانشگاه فنی و حرفه‌‌ای و علمی و کاربردی در حال بررسی است 

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌‌‌ای به مصوبه ملی مهارت و فناوری مجلس شورای اسلامی درخصوص دو دانشگاه فنی و حرفه‌‌‌‌ای و علمی کاربردی اشاره کرد و ابراز داشت: این مصوبه برای برنامه‌‌‌ریزی دقیق‌‌‌تر در حوزه آموزش‌‌‌های مهارتی تصویب شده تا بر اساس آن هماهنگی بیشتری میان دو دانشگاه ایجاد شود.

صالحی عمران اضافه کرد: در حال حاضر تجمیع دو دانشگاه فنی و حرفه‌‌ای و علمی و کاربردی در حال بررسی است اما نمی‌‌توان زمان دقیقی را برای اجرای آن اعلام کرد چراکه تصمیم‌‌‌گیری در این باره بستگی به شرایط سیستم سیاسی، همکاری مجلس و... دارد اما ما این آمادگی را داریم با دانشگاه علمی و کاربرداری هماهنگی باشیم.

بیش از ۷۰ درصد فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای وارد بازار می‌‌‌شوند

وی با بیان این مطلب که براساس توافق صورت گرفته هر ساله باید ۱۰۰ هزار سرباز تحت آموزش‌‌‌های مهارتی قررا بگیرند،‌ عنوان کرد: سقف ارایه این آموزش‌‌‌ها تا ۵۰۰ هزار سرباز است. هدف از آموزش به سربازان این است که در اوقات فراغت و دوره‌‌‌های آموزشی مهارت‌‌‌های کوتاهی ببینند تا بعد از سربازی مشکلی برای ورود کار نداشته باشند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اعلام اینکه بیش از ۷۰ درصد فارغ‌‌‌التحصیلان این دانشگاه وارد بازار می‌‌‌شوند،‌ یادآور شد: در حال حاضر انجمن فارغ‌التحصیلان از دانشگاه فنی و حرفه‌‌‌ای تاسیس شده و این انجمن وضعیت دانشجویان را بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی از نظر میزان ورود به بازار کار و اشتغال بررسی می‌‌‌کنند که آمارها نشان از این دارد که بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه وارد بازار می‌شوند و حتی در برخی از رشته مانند دریانوردی تا صددرصد جذب و اشتغال داریم.

همکاری با آموزش و پرورش برای تربیت استادکار و مربیان فنی و حرفه‌ای

صالحی عمران با اشاره به اعطای مجوز دبیرخانه شورای برنامه‌‌‌ریزی درسی و آموزش‌‌‌‌های مهارتی از سوی وزارت علوم به این دانشگاه بیان کرد: براساس این مجوز قدرت تصمیم‌‌‌گیری دانشگاه برای ایجاد و تغییر برنامه‌‌‌‌های درسی افزایش می‌‌‌یابد در همین رابطه بنا داریم ۴۰ رشته کارشناسی ناپیوسته را به دلیل افزایش جمعیت دانشجویان در رشته‌‌‌های کارشناسی ناپیوسته راه‌‌‌اندازی کنیم که هم‌‌‌اکنون با شورای گسترش آموزش عالی در حال رایزنی هستیم تا این رشته‌ها در سال جاری تاسیس شود.

وی از آمادگی این دانشگاه برای تربیت مربیان فنی و حرفه‌‌ای و استاد کار خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش در سال‌های آتی با بازنشستگی تعداد زیادی از نیروی انسانی خود مواجه خواهد شد، ما این آمادگی را داریم تا برای کمبود نیروی انسانی این وزارتخانه استادکار و مربی پرورش دهیم که در همین راستا در هفته آینده تفاهم‌نامه‌‌ای با وزارت آموزش امضا خواهیم کرد. 

افزایش ۱۵ برابری پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از افزایش ۱۵ برابری پژوهش این دانشگاه در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: بودجه پژوهشی در سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود که برای سال جاری این بودجه به پیش از ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و هر دانشجویی که ایده پژوهشی داشته باشد، مورد حمایت دانشگاه قرار خواهد گرفت.

صالحی عمران همچنین از پیگیری برای اخذ مجوز از ستاد مشترک نیروی مسلح برای اجرایی کردن طرح سرباز معلم خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر کارهای مقدماتی انجام شده و ستاد مشترک از ما طرح توجیهی خواسته و امیدواریم این مجوز به زودی ما داده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز