معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد:
ایجاد دورههای جدید دکترا در سال ۹۷ ممنوع شد
معاون آموزشی وزارت علوم با حضور در برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران به تشریح زمینه ها، ابعاد و هدف های طرح مهارت آموزی به دانشجویان پرداخت.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، شریعتی در این برنامه تلویزیونی با بیان اینکه ایجاد شغل برای دانشجویان در حیطه ماموریتهای دستگاه آموزش عالی نیست، گفت: هدف از طرح مهارت آموزی، آموزش مهارتیهایی به دانشجویان است که آنها را با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی آشنا میکند.
وی افزود: دانشگاههای جامع علمی کاربردی و فنی و حرفهای نیز دانشجویان را برای اشتغال در بازار کار آماده میکنند که این نوع آموزشها از نوع تکنیکی و فنی است و با طرح مهارت آموزی به دانشجویان متفاوت است.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: اقدامات جدی در خصوص مهارت آموزی در دانشگاهها در حال انجام است و ستاد وزارت علوم، پشتیبانی حقوقی و نهادینه کردن این امر را برعهده دارد.
وی اصلاح محتوایی برنامههای درسی را بخش اول کار دانست که از ۲ سال پیش آغاز شده و از میان ۳۰۰۰ برنامه درسی، ۸۰۰ برنامه مورد بازنگری قرار گرفته است.
شریعتی، شیوههای آموزشی و تدریس را عامل موثر دیگر بر مهارت آموزی به دانشجویان دانست و گفت: در تلاش هستیم از شیوههای نوین و جهانی در امر تدریس استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: طرح مهارت آموزی به دانشجویان یک طرح متمرکز و واحد نیست و از آغاز سال جاری حرکتی فراگیر در آموزش عالی در راستای طرح مهارت آموزی به دانشجویان آغاز شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در آذرماه سال ۱۳۹۵ نیز به دانشگاهها ابلاغ شد که دانشگاهها میتوانند دو درس ۲ واحدی را در سقف سنوات مجاز تحصیلی در زمینه مهارت آموزی به صورت رایگان به دانشجویان ارائه کنند و در این راستا دروسی نیز به دانشگاهها پیشنهاد شده است.
وی تصریح کرد: البته در دانشگاهها طرحهای متفاوتی در زمینه مهارت آموزی به دانشجویان آغاز شده است و وزارت علوم از آنها حمایت میکند.
شریعتی اظهار داشت: از جمله طرحهای مهارت آموزی به دانشجویان، یکی طرح «کهاد» است که در راستای آموزش مهارت جانبی در کنار آموزشهای دانشگاهی متعارف است که در دانشگاههای تهران، صنعتی خواجه نصیر و صنعتی شریف اجرا میشو. د
وی افزود: همچنین طرح «من» به معنی مهارتهای نوین که در زمینه ایجاد فروشگاههای مجازی و شبیه سازی محیط کار است در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش اختیارات دانشگاهها در برنامه ریزیهای آموزشی اظهار داشت: گام اول تفویض اختیار به دانشگاهها، در خصوص دانشگاههای سطح یک و دو نظام سطح بندی اجرایی شد که این دانشگاهها دارای قدمت و ظرفیت بالاتری هستند.
وی تاکید کرد: از سال ۹۷، بخش عمده مقررات آینن نامه در چهار مقطع به دانشگاهها واگذار میشود تا در جهت کیفی سازی و مهارت افزایی اقدام کنند.
دکتر شریعتی در خصوص ابلاغ آیین نامه ممنوعیت ایجاد دورههای جدید دکترا گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی دوره دکترا داریم که بیشتر آنان با هدف تدریس و فعالیت به عنوان عضو هیات علمی وارد این دوره شدهاند ولی در بهترین حالت، سالانه ۲۵۰۰ فارغ التحصیل دکترا میتوانند به عنوان عضو هیات علمی جذب شوند، لذا در راستای توقف رشد بیرویه دوره دکترا، در سال ۹۷ ایجاد دورههای جدید دکترا ممنوع شد.
شریعتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این اقدام وزارت علوم آیا منجر به مهاجرت دانشجویان برای دریافت مدرک دکتری نمیشود، تصریح کرد: اینگونه نیست، زمینه تحصیل برای همه دانشجویان دانشگاهها فراهم است. ظرفیت دانشگاههای ما برای رشتههای موجود، به خوبی جوابگوی نیاز بازار است.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دانش آموختههای کارشناسی ارشد ما احساس نیاز به این نداشته باشند که بخواهند وارد دوره دکتری شده و مدرک دریافت کنند.
وی ادامه داد: اگر بازار کار برای فارغ التحصیلان مقاطع پایینتر، بهتر فراهم شود، دیگر این فارغ التحصیلان نیازی ندارند که وارد دوره دکتری شده و مدرک دریافت کنند.
شریعتی در بخش پایانی برنامه روی خط خبر گفت: مسئولیت فرا سازمانی نهاد آموزش عالی این است که باید سازمانهای دیگر را ترغیب کنیم از دانش آموختگان دانشگاهی برای اشتغال بیشتر استفاده کنند؛ مثلاً در بخش کشاورزی فقط ۳ درصد نیروهای انسانی بخش کشاورزی، تحصیل کرده هستند.