در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
پالادیوم و کوورش، غولهای ترافیک و دستان بسته شهرداری/کار از کار گذشته است
بزرگترین مجتمعهای تجاری تهران ازجمله پالادیوم، ارگ و کوروش بدون هیچ پیوست ترافیکی مجوز ساخت گرفتهاند و با ایجاد ترافیک در منطقه خود زندگی را در منطقه خود مختل کردهاند، معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری با بیان اینکه رسیدگی به تخلفات این مجتمعها به عهده شهرداری نیست، گفت: از این به بعد هر طرح بزرگ مقیاس قبل از اجرا باید به تصویب معاونت حمل و نقل و ترافیک برسد و تایید شود که مطالعات ترافیکی روی آن صورت گرفته باشد و ما به آن اجازه ساخت دادهایم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، اکثریت مجتمعهای تجاری بزرگ شهر تهران فاقد پیوست ترافیکی هستند بدین معنا که هیچگونه مطالعه برای میزان ترافیکی که به خیابانها اطراف خود تحمیل میکنند روی آنها صورت نگرفته است اما به آنها مجوز ساخت داده شده است. نتیجه این اقدامات در زندگی تکتک شهروندان در تلف شدن و هدر رفت انرژی 8 میلیون شهروند تهرانی دیده میشود.
نبود پیوست ترافیکی برای این پروژههای بزرگ بارها مورد انتقاد اعضای شورای شهر قرار گرفته اما بازهم نسبت به آن بیتوجهی میشود. رئیس شورای شهر (محسن هاشمی) چندین پیش در صحن شورا اعلام کرد؛ این پروژهها را بررسی کرده است و هیچکدام از مجتمعهای تجاری ارگ، پالادیوم، اطلسمال و کوروش مطالعه ترافیکی ندارند.
به گفته هاشمی، اعطای مجوز ساخت بدون وجود پیوست ترافیکی؛ عبور و مرور در مناطقی که این مجتمعها قرار دادند را مختل کرده است. رئیس شورای شهر تهران در اینباره گفته است: پاساژ پالادیوم و ارگ کاملا مناطق خود را قفل کردهاند. شاهد هستیم که پاساژ کوروش هم اتوبان ستاری را کاملا بسته است.
هرچند هاشمی در همان جلسه پیشنهاد داد که حداقل مالکان را ملزم کنیم برای کاهش ترافیکی که ایجاد کردهاند دست در جیب کنند اما محسن پورسیدآقایی (معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا به نوعی این مسئله را منتفی دانست و با بیان اینکه "نمیتوان در مورد پروژهها و تصمیماتی که در گذشته گرفته شده اقدام خاصی صورت داد"، گفت: این پروژهها زمانی مجوز خود را از شهرداری گرفتهاند و عوارض تعیین شده را براساس زمان خود پرداخت کردهاند. نمیتوانیم بخواهیم فلان شرکت یا مجتمع تجاری پاسخگوی عمل گذشته باشد.
معاون شهردار با تاکید بر این مطلب که؛ کوروش و پالادیم روی ترافیک منطقه اثر منفی گذاشتهاند، ادامه داد: پاساژ کوروش و مجتمع پالادیوم منطقه خود را از لحاظ ترافیکی بهم ریختهاند اما مالک از شهردار وقت برای ساخت و ساز مجوز گرفته است. ما نمیتوانیم از او بخواهیم جریمهای پرداخت کند. در صورتی که از مالک چنین درخواستی بکنیم میتواند بگوید شما در گذشته مجوز دادهاید و من عوارضم را پرداخت کردهام، پس کار غیر قانونیای صورت نگرفته است و میخواستید مجوز ندهید.
براساس اظهارات پور سیدآقایی، تخلف زمانی صورت گرفته است که مجوز ساخت توسط شهردار وقت منطقه بدون پیوست ترافیک صادر شده و شورا در قبال آن سکوت کرده یا صدایش به جایی نرسیده است. مسئلهای که پیش از این توسط محمد سالاری (عضو شورای شهر) هم به آن اشاره شده بود. او در آخرین نشست خبری خود در اینباره گفت: یکی از مهمترین مسائل این است که با تصمیمسازان و تصمیمگیرانی که مغایر اسناد بالادستی رای میدهند، برخورد نمیشود. اگر با تخلف برخورد نکنیم مردم ما را نمیبخشند.
با این حال پورسیدآقایی مسئولیت را بر گردن نهادهای نظارتی میاندازد و جای سوال را باقی میگذارد که وظیفه سازمان بازرسی شهرداری تهران، اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران و در کل معاونت منابع انسانی شهرداری تهران چیست؟
به گفته معاون حمل و نقل ترافیک اگر هم تخلفی صورت گرفته وظیفه دستگاههای نظارتی است که ورود کنند. او گفت: ما از این به بعد نمیگذاریم تخلف شود اما نمیتوانیم یقه هر کسی که کاری در گذشته صورت داده را بگیریم. در مدتی که شهرداری در دست آنها بوده، قانون، اختیار و مصوبه داشتهاند. اگر هم تخلفی بوده دستگاههای نظارتی باید به آن رسیدگی کنند. ما قاضی نیستیم که بگوییم مجوزی که به فلان برج داده شده، تخلف بوده است.
او با بیان اینکه شهرداری دادگاه نیست و اگر تخلفی در دستگاههای نظارتی ثابت شود؛ به نسبت آن جرائم موضع خواهد گرفت، ادامه داد: ما فقط میتوانیم به دستگاه نظارتی اعلام کنیم که ملک طبق جواز ساخته شده یا خیر. اگر هم جواز نداشته باشد میتوانیم پروژه را به کمیسیون ماده 100 ببریم و بگوییم چون بدون جواز ساخته شده باید تخریب شود. اما اگر صدور مجوز از اساس تخلف بوده است، وضعیت رسیدگی به آن وظیفه دستگاه نظارتی است. باید قانونمدار باشیم و اگر هم میخواهیم به این مجتمعهای تجاری حرفی بزنیم، باید براساس قانون باشد.
به نظر میرسد قانون تنها برای اقشار فرودست است و برخی از مالکان و سهامداران ابرپروژهها میتوانند به نحوی آن را زیر پا گذارند. با وجود همه این موارد؛ مدیریت جدید شهری وعده داده است که دیگر از پروژههایی که پیوست ترافیکی ندارند خبری نباشد. معاون شهردار هم در اینباره گفت: شهرداری تهران در حال ساماندهی یک کمیته جدید است. در این کمیته معاونتهای شهرداری ازجمله معاونت معماری و شهرسازی و معاونت حمل و نقل و ترافیک و خود شهردار حضور دارند. از این پس هر طرح بزرگ مقیاس قبل از اجرا باید به تصویب معاونت حمل و نقل و ترافیک برسد و تایید شود که مطالعات ترافیکی روی آن صورت گرفته و شهرداری به آن اجازه ساخت داده باشد.
او درباره وظیفه این کمیته تصریح کرد: براساس مجوزهایی که صادر خواهد شد؛ معابری که در اطراف پروژههای خاص قرار دارند باید دارای سطح آشغال کافی باشند تا بتوان بار جدید ترافیکی روی آنها ایجاد کرد. این اقدامی است که برای پروژههای آینده صورت خواهد گرفت و در اجرای آن جدی هستیم، ما نمیخواهیم رویه گذشته ادامه پیدا کند.