خبرگزاری کار ایران

بطحایی:

فاصله آموزش و پرورش با جامعه باید کاهش یابد

فاصله آموزش و پرورش با جامعه باید کاهش یابد
کد خبر : ۵۷۷۷۱۷

وزیر آموزش وپرورش در گردهمایی مشترک معاونین ومدیران کل گفت: آموزش و پرورش با روحیه همکاری و همدلی و استفاده از ظرفیت همه بخش‌ها، به یک سازمان موفق تبدیل می‌شود.

به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی با تجلیل ازهمه مدیران ومعاونینی که در سال‌های اخیر در حوزه‌های ستادی خدمت نمودند واکنون در جاهای دیگر مشغول خدمت هستند، گفت: موضوع تیم و کار تیمی در آموزش وپرورش بسیار مهم است وتوجه به آن بسیار ضروری است، غافل شدن ازمفهوم تیم وکار تیمی، ما را از اهداف نظام تعلیم وتربیت دور می‌کند.

وی ادامه داد: اولین موضوع مورد نیاز کارتیمی، مهارت‌های موردنیاز است که افراد باید مهارت‌های فردی مورد نیاز را دارا باشند تا بتوانند تیم را همراهی کنند بنابراین اگر اعضای تیم مهارت‌های لازم برای تعامل باسایر اعضا وهمچنین توانایی حل مسئله را نداشته باشند، اهداف تیم محقق نخواهد شد.

بطحایی افزود: برخی اوقات شاهد آن هستیم که افراد به جای مهارت حل مسئله بطور دائم، از صورت مسئله سخن می‌گوید ومهارت حل مسئله را ندارند.

وی تصریح کرد: ممکن است همه افراد تمام مهارت‌های لازم را نداشته باشند اما در یک حوزه مهارت دارند وهمکاری لازم را نیز باسایر اعضا دارند واین موفقیت تیم رادرپی خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در یک دستگاه وسازمان، گروهی موفق است که خود را تبدیل به تیم کند و روحیه همکاری و همدلی را افزایش دهد.

وی ادامه داد: برای تحقق اهداف یک تیم، اعضا باید از چهار مرحله عبور کنند اولین مورد مرحله شکل گیری است، وافراد در این مرحله سعی می‌کنند مهارت خود را به سایر اعضا نشان دهند واین موضوع یک امر طبیعی است وسایرین باید تحمل کنند تا تیم شکل گیرد.

عضو کابینه تدبیر وامید اضافه کرد: مرحله دوم طوفانی شدن است که بسیار مهم می‌باشد وافراد سعی می‌کنند با توجه به تجارب خود ایده‌های خود را اثبات کنند وآن‌ها را در دستور کار تیم قرار دهند وبه همین دلیل افراد مهارت شنوایی کمتری داشته و بیشتر تلاش می‌کنند نظرات خودشان را بر روح سازمان حاکم کنند وممکن است دراین مرحله ایده‌های افراد جای اهداف تیم را بگیرد و خطراتی ازجمله متلاشی شدن تیم و یا انشقاق در تیم، به وجود آید ودر ‌‌نهایت تیم تنزل پیدا کند و تبدیل به گروه شود واهداف گروه جایگزین اهداف تیم شود ودر عین حال ممکن است ظاهر تیم حفظ شود اما اهداف موردنظر محقق نخواهد شد.

وی افزود:: در کار تیمی مهم نیست افراد چقدر حرف می‌زنند بلکه آنچه مهم است این است که افراد اهداف تیم را تا چه میزان محقق کرده‌اند اعضای تیم نباید نسبت به هم موضع بگیرند.

بطحایی سومین مرحله کارتیمی را مرحله تعادل برشمرد وتصریح کرد: اگر اعضا از مرحله پر خطر دوم به سلامت بگذرند، مرحله تثبیت می‌رسد ودر مرحله چهارم تیم به مرحله کارآمدی خواهد رسید و همه اعضا ارزش گذاریشان بر روی سایر افراد براساس سهمی است که افراد در پیشبرد اهداف تیم بر عهده داشتند.

 وی ادامه داد: همکاری، اعتماد و انسجام سه مولفه وعنصر مهم برای موفقیت تیم است. بنابراین تا آنجا که ممکن است تعارض باید در تیم کاهش پیدا کند و انسجام دائما در حال افزایش باشد واعضای تیم برنده شدن رابرای همه بدانند ودائما به موفقیت تیم بیندیشند واعضا نباید خودشان را از سایرین جدا بداند.

وزیر آموزش وپرورش در خصوص سند تحول گفت: با طراحی برنامه‌هایی باید فاصله بین آموزش و پرورش با جامعه را کاهش دهیم و در این راستا عکس العمل‌های به موقع آموزش وپرورش در حوادثی که پیش می‌آید و همچنین حساسیت بالا در برابر مسائل مرتبط با آموزش وپرورش است.

وی از ابلاغ برنامه‌ها ی سال۹۶ در ابتدای سال به استان‌ها براساس سند تحول خبر داد و خاطرنشان کرد: از حوزه‌های مختلف ستادی می‌خواهم صورت وضعیت میزان اجرای سند تحول را ارائه دهند. البته تاکنون گزارش اقدامات انجام شده به اینجانب ارسال شده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص نحوه ارزیابی از کیفیت اجرای سند، تصریح کرد: براساس سامانه طراحی شده در خصوص تحقق اهداف سند تحول در حوزه‌های مختلف، درصد اجرایی شدن اهداف باهم متفاوت است و ۲۳ هدف جزو لایه اول اهداف هستند وتعیین راهکار‌ها نیز جز اهداف بعدی است.

وی ادامه داد: درسال جاری علاوه بر برنامه‌های سال ۹۶، پروژه‌هایی را نیز اجرایی کردیم که می‌توان به موضوع مهارت آموزی، آموزش وتوسعه مهارت‌های زندگی، اجرای نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران، آموزش ویژه خانواده‌ها، تولید برنامه‌های ویژه مناطق، آموزش مستمر برای مدیران مناطق، اشاره کرد.

وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: خانواده‌ها و آموزش وپرورش باید همسو باشند تا تربیت صحیح محقق شود، و ضروری است برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش والدین ارائه شود.

وی ادامه داد: زمینه‌ای باید فراهم باشد تا معلمانی که شایستگی مدیریتی را دارند بتوانند کاندید شوند و همچنین ازظرفیت تشکل‌ها نیز باید بیش از پیش استفاده شود ودایره انتخاب مدیران باید از سطح رئیس منطقه فرا‌تر رود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز