خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین

تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین
کد خبر : ۵۵۲۷۰۰

سخنگوی وزارت بهداشت اقدامات این وزارتخانه برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی؛ سخنگوی وزارت بهداشت امروز در نشستی خبری که در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، گفت: قسمت عمده‌ای از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ناشی از رفتار مردم است که یکی از ابزار برای تغییر رفتار، رسانه‌ها محسوب می‌شوند لذا لازم است رسانه‌ها از تاثیر خود در حوزه سلامت استفاده کنند. از طرفی ما وظیفه داریم جایگاه رسانه را شناخته و حس همدلی با آن ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: رسانه‌ها مروج اخلاق و انصاف هستند در حال حاضر رسانه‌های مجازی نقش پررنگی در زندگی امروزه پیدا کرده اند اگر ما اخلاق و تعهد اجتماعی را به رفتاراضافه نکنیم ممکن است آسیب جدی ببینیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سلامت از سیاست تاثیر پذیر است در سال های اخیر در کشورهای مدعی دموکراسی سلامت تا حدود یک سوم در سیاست تاثیر گذاشته است. در زمینه بهداشت و پیشگیری درخواست داریم نه سیاسی و نه گزینشی عمل شود.

حریرچی افزود: سواد سلامت یکی از مهم‌ترین ابزاری است که به مردم آموزش می‌دهد چگونه از خود مراقبت کنند و در صورت بیماری چه اقداماتی انجام دهند.

او ادامه داد: ما مایل هستیم که رسانه ها سواد سلامت را جزو اهداف خود قرار دهند بالاخره رسانه و دسترسی به آن عامل،محصول و شاخص تحول است امیدوارم بتوانیم از این چند شاخص استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: پس از طرح تحول سلامت اگر هزینه‌‌ای از مردم دریافت شود خط قرمز است و ما تخلف آن را به عنوان عامل نابخشودنی می دانیم هدف این است  که مردم غیرفرانشیز تعیین شده مبلغ دیگری پرداخت نکنند.

وی افزود: هزینه های سازمان بیمه گر و دولت افزایش پیدا کرد ما مدعی هستیم که کل هزینه های سلامت در سال اول طرح تحول نسبت به سایر سال ها تغییری نداشته و مقداری کاهش نیز داشته است در گذشته نقش مجموع دولت و سازمان های بیمه گر 40 درصد هزینه‌های سلامت بود بعد از طرح تحول این میزان از سوی دولت و سازمان های بیمه گر به 53 درصد رسیده است. پس برای اینکه بتوانیم پرداختی از جیب مردم را کاهش دهیم نقش دولت و سازمان های بیمه گر افزایش پیدا کرده است از طرفی بیمه ها در پرداخت دچار تاخیر شده اند.

او گفت: ارزیابی ما براساس سازمان بهداشت جهانی آن است که عملکرد ما در دور اول طرح تحول پیشگیرانه و عمیق تر از درمان بوده است اما تصوری در مخاطب به وجود آمده که حوزه بهداشت گمرنگ تر بوده است و شاید حوزه بهداشت ما نتوانسته کارهای خود را به طور ملموس رسانه ای کند. همچنین حوزه بهداشت حوزه پر سر و صدایی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای مختلف دنیا هدف شان آن است که چاقی تا 13 سال آینده افزایش پیدا نکند. هیچ دولتی نمی‌تواند در خانه ها بر نحوه غذا خوردن مردم نطارت کند برای مثال افراد بالای 60-65 سال در مدت باقی مانده عمر خود، 4 برابر بیشتر هزینه درمان نسبت به 60تا65 سال اول پرداخت می کنند پس در آینده هزینه بهداشتی درمانی جامعه افزایش پیدا خواهد کرد و باعث افزایش 21 درصدی هزینه ها خواهد شد.در این زمینه می توان مردم را غربالگری کرد و مراقبت های اولیه را انجام داد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به پرونده الکترونیک سلامت گفت:این موضوع بسیار پیچیده و سنگین است و قدم اول در ایجاد آن این است که اقدامات شما مکتوب شده باشد. زمانی که به پزشک مراجعه می کنید و برای شما شرح حالی نوشته نمی‌شود، شما پرونده ای ندارید.

او ادامه داد: آنچه که قدم اول پرونده الکترونیک است این است که ابتدا مردم را شناسایی کنیم و قدم بعدی آن است که ارتباط سطح یک و دو و سه برقرار کنیم که در برخی استان ها اجرا شده است.قدم های بعدی نیز به صورت پایلوت در برخی مراکز انجام شده است.

حریرچی افزود: هدف ما این است که وضعیت بیمار ثبت شود و در سایر مراکزی که ارائه خدمت می دهند، مورد استفاده قرار گیرد.

او با اشاره به مطالبات از بیمه‌ها گفت: پیشنهاد می کنم به اظهارات رهبری درباره طرح تحول سلامت و سخنان دکتر روحانی و سایر مسئولان و نظرسنجی هایی که از مردم شده است توجه کنند و با استناد به آنها می توانند به اهمیت این طرح پی ببرند. در حال حاضر بیش از 12 هزار میلیارد از بیمه ها مطالبه داریم.به طور رسمی از سوی وزارت بهداشت اعلام می کنم راه بازگشت ناپذیر طرح تحول سلامت ادامه پیدا خواهد کرد.

 حریرچی درباره دیر رسیدن اورژانس 115 به صحنه حادثه گفت: ما نسبت به قبل از طرح تحول توانستیم زمان را کاهش دهیم در حال حاضر زمان رسیدن به صحنه حادثه در حد قابل قبول در سطح جهانی است.ترافیک یکی از بزرگترین مشکلات ما در این زمینه است که رسانه ها برای رفع آن می توانند به ما کمک بسیاری کنند.

حریرچی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راهپیمایی اربعین گفت: امسال وزارت بهداشت با همکاری سایر ارگان ها خدمات خوبی را ارائه خواهد داد. هر 10 کیلومتر یک آمبولانس هست و دانشگاه ها در حال آماده باش هستند. همچنین اقدامات بهداشت محیطی را نیز انجام داده ایم حتی کلر زنی آب در کشور عراق را نیز انجام شده است.همچنین بهداشت غذای زائران را نیز تامین کنیم. البته وزارت بهداشت داخل مرز را خدمات‌رسانی می‌کند و ارائه خدمات در بیرون از مرز به عهده هلال احمر است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره مطالبات پرستاران گفت: بنده از همین جا به خاطر مشکلات ایجاد شده از جامعه همکارانم و پرستاران عذر خواهی می‌کنم. تجمع‌های معدودی از سوی جامعه پرستاری در این مدت اخیر رخ داده که ما معتقدیم این روش اطلاع رسانی به ما نیست. ما از مشکلات مطلع هستیم و بیش از نیمی از وقت وزیر بهداشت و معاونان برای پیگیری مطالبات همکاران وزارت بهداشت صرف می‌شود. مسئله عقب افتادن کارانه پرستاران پیگیری می‌شود. وضعیت مطالبات همه افرادی که زیرمجموعه وزارت بهداشت هستند در چند ماه آینده رو به بهبود خواهد رفت اما نمی‌توان زمان دقیقی برای پرداخت آن مشخص کرد.

حریرچی درباره پرداخت مطالبات مراکز داروسازی نیز گفت: در رابطه با این مسئله دو راه وجود دارد، اول تامین اعتبار از سوی بیمه‌هاست و از طرفی کم کردن مصرف و اصلاح سبد هزینه تا مشکل این حوزه رفع شود، برخی مصوبات مجلس در همین راستا بوده تا بتوانیم هر چه زودتر مسئله تامین اعتبار دارو را رفع کنیم، زیرا این موضوع به چرخه تامین دارو آسیب می‌رساند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز